Poll : Försäkringsfrågan.

Är det ok (egen åsikt) att skenförsäkra, trots konsekvenserna som kan uppstå?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Ohls

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 -99
Jag har försäkrat min r6a på min mor, försäkringsbolaget vet detta. När vi ringde dom sa hon att det huvudsakligen var jag som skulle köra den. Dom sa att det var ok så länge jag är skriven på hennes address. Vilket jag är.

Alla parterna är alltså medvetna om vad som försigår. Är detta skenförsäkring?

Fick nämligen en mindre utskällning av mina lärare häromdan, men eftersom både FB och jag vet att det är huvudsakligen jag som kör hojjen, och att vi betalar betydligt mer än om bara mamma hade kört den så tycker jag inte det är nått fel i det.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
JA! Har inte behov av o göra de längre men när de va sporthoj för hela slanten, stod farsan som ägare. Ska man ha råd me liter hoj så måste man ju va uppåt 40 och ha många, många pengar... Kan man leva me tanken o kanske inte få ut en spänn vid klotning så är de enligt mig bara o ljuga på

Haha, som vanligt i kommunistdelarna av Svea-Rike så tror man att alla ska få ha tillgång till allt, även fast man egentligen inte har råd.
Dem som gör på det här sättet borde flytta till Ryssland istället.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Jag förstår varför man gör det, precis som jag förstår varför folk skattefuskar. Men jag tycker inte att det är ok. Har man inte råd, får man köra en billigare hoj tills man har råd.

Reb0

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Jag har försäkrat min r6a på min mor, försäkringsbolaget vet detta. När vi ringde dom sa hon att det huvudsakligen var jag som skulle köra den. Dom sa att det var ok så länge jag är skriven på hennes address. Vilket jag är.

.

så har jag det med ingen av hojjarna står på mig.... skenförsäkrar jag då ?

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
ktm 525 exc -06
ja så länge det är okej av de politiska partierna att ljuga sig till makten så måste det väl va okej för svensson o ljuga om försäkringen. Den som ljuger o bluffar bäst klarar sig längst i dagens underbara sverige! kAOSET HAR BARA BÖRJAT!

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti

Fick nämligen en mindre utskällning av mina lärare häromdan, men eftersom både FB och jag vet att det är huvudsakligen jag som kör hojjen, och att vi betalar betydligt mer än om bara mamma hade kört den så tycker jag inte det är nått fel i det.

Nej det är inte skenförsäkring, eftersom du meddelat försäkringsbolaget om de rådande förhållanderna och dem har godkänt det...

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Monster 620 S.ie
Svar JA!
Varför: För att nissarna försöker nå noll visionen åt fel ende..!

Sen när har försäkringsbolagen haft en nollvision?

Sålänge båda parter, försäkringsbolaget och ägaren, har all fakta så handlar det inte om skenförsäkring, puckon! :huvet

Oavsett hur låga försäkringspremierna blir så kommer det alltid finnas folk som vill ha det ännu billigare. Dessa personerna lurar försäkringsbolagen på pengar - pengar som någon ärlig människa måste betala! Nu blir den ärliga personen trött på systemet och skenförsäkrar också sin båge! Kors i taket!
Idioterna frågar sig nu: Varför höjdes min premie?

Jag tror inte det kommer finnas några försäkringsbolag i framtiden.

:)

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
2830760 Jag har försäkrat min r6a på min mor, försäkringsbolaget vet detta. När vi ringde dom sa hon att det huvudsakligen var jag som skulle köra den. Dom sa att det var ok så länge jag är skriven på hennes address. Vilket jag är.

Har du skriftligt att det är ok att det är hon som står på den fast det är du som huvudsakligen brukar den? Försäljaren i andra änden har egentligen inget med vad som är korrekt eller inte.

Alla ni som röstat att det är fel att försäkra på någon annan, är det fel att ha turbo på hojen köra med borttagen strypning osv? Är det fel att åka för fort och utsätta andra för onödig risk, ni slangar aldrig för då kan man riskera att gå av vägen och kosta onödiga pengar?

Dåliga jämförelser men det hör till sann SH andra.

thornestedt

Wohoo Motard...
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
buell xb9r
givetvis ska man inte skenförsäkra, men å andra sidan så kan jag tycka att systemets uppbyggnad är helt galen. samtidigt är det ju väl bevisat att många dör och skadar sig för att dom tror dom kan köra och gasar utav fan. vad är rätt och vad är fel? vet vet det... en liten poäng i det som kajlyl skriver i början i denna tråd, även om detta då möjligen ej händer så ofta, det som försvarar att ta ut en hög premie för en sådan "van" förare om man nu kan kalla 6 år för vana. är det att en person som han beskriver troligen kör betydligt fortare och vildare än en äldre herre som bara kört i 3 år likaså troligen fortare än en yngre kille i 20 års åldern som haft kk i 1 år, Skillnaden är ju ochså således att visst han kan hantera ej hoj bättre kanske men troligen kör han fortare och på en bana finns det inga andra variabler utöver banan att tänka på (enkelt sätt på saken) men i trafiken har du lilla alex med bollen vid vägen, du har tant agda i skruttiga ladan och du har lyxhustrun i sin förbannade SUV jeep och alla andra duktiga förare som vill komma först in i korsningen... priser efter statistik känns logiskt, men kanske en första chans borde vara på sin plats eller?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Haha, som vanligt i kommunistdelarna av Svea-Rike så tror man att alla ska få ha tillgång till allt, även fast man egentligen inte har råd.
Dem som gör på det här sättet borde flytta till Ryssland istället.
Jo, för i dagens Ryssland får man ju tillgång till allt, utan att betala. Här kommer en smiley som ackompanjerar detta inlägg: :rolleyes:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Låt oss göra en annan poll också, "Är det ok att sno pengar (från andra hojåkare)?", eller "Är det ok att lura staten på socialbidrag?". Är det samma fattiga samhällsparasiter som svarar ja på dom frågorna som svarat ja i denna tråd? Antagligen.

Är det okej att vara dryg på ett internetforum, snacka skit och fega bakom en datorskärm? Ja tyvärr..

Bästa inlägget på lääänge!:tummenupp

Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Är det okej att vara dryg på ett internetforum, snacka skit och fega bakom en datorskärm? Ja tyvärr..

Bästa inlägget på lääänge!:tummenupp

HALT!!!

Ingen pajkastning i denna tråd. Som jag skrev i första inlägget så skulle denna tråd inte vara till för att snacka skit om varandra, utan det var pollen som gällde.

Skärpning nu!:mad:

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
NEJ, NEJ, NEJ! INTE ok att skenförsäkra.
Som så många andra skrivit: köp inte sån´t du inte har råd att äga/försäkra.
Om Alla hade försäkrat hojen på sig själv & inte farmor Asta i skogen, & dessutom börjat köra lite mer m. huvudet, kanske rentav förs.premien sjunkit för oss i de lägre ålderssegmenten också... En tankeställare.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Har du skriftligt att det är ok att det är hon som står på den fast det är du som huvudsakligen brukar den? Försäljaren i andra änden har egentligen inget med vad som är korrekt eller inte.

Alla ni som röstat att det är fel att försäkra på någon annan, är det fel att ha turbo på hojen köra med borttagen strypning osv? Är det fel att åka för fort och utsätta andra för onödig risk, ni slangar aldrig för då kan man riskera att gå av vägen och kosta onödiga pengar?

Det spelar ingen roll om vi som röstat åker på bakhjulet, kör för fort eller trimmar.
Allt detta är ju fortfarande fel.

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Nej det är inte OK, har man inte råd får man skaffa sig en hoj som är billigare att äga.

Däremot tycker jag att det är helt OK att man som ett par personer tidigare skrivit, tar en basförsäkring där t.ex. alla i hushållet får köra och då sätter den på den som får lägst årspremie. På detta sättet kör man helt lagligt och i enlighet med alla regler (som man naturligtvis stämmer av innan man tecknar) samtidigt som man kan komma ner en bra bit i pris. På detta viset gjorde jag när jag övningskörde och det var fullt OK för mitt försäkringsbolag.

Själv har jag råd att försäkra även om flytten till malmö innebar en dubblering av premien :rolleyes:

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
ingen för stunden
Tycker själv att det är fel att sken försäkra.Men jag skiter i om andra vill göra det..Är nog många härinne som gapar som gjort allvarligare saker än o sken försäkra?Eller är alla så laglydiga:va

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
tycker de är mest surt att premien stiger när folk skenförsäkrar å de går illa för dem, vi andra som får pröjsa lixom, att at en försäkring på sin far eller mor samt att de står i pappren att även du skall bruka hojjen så tycker jag det är ok för då betalar man ändå för att få åka på grejerna sam att de sker på rätt sätt. men att bara försäkra på farsan å inte medela att FB att fler personer använder MCn tycker jag är fel.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det går inte att svara på eftersomdet inte finns en beskrivning på vadskenförsäkring är !

1.Om
Skenförsäkra =Försäkra ett fordon på ett sätt som inte uppfyller den aktuella försäkringens villkor i avsikt att lura försäkringsbolaget.

Mitt svar blir då nej !

2. Om
Skenförsäkra =Försäkra ett fordon på ett sätt som uppfyller den aktuella försäkringens villkor i avsikt att reducera kostnaden.

Mitt svar blir då JA

Sen vill jag tillägga att det INTE är OK att lögnaktigt beskriva en skada på ett sådant sätt att man erhåller en större ersättning än man har rätt till. Det är ju precis lika illa som alternativ 1

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...