POLL: Vad tjänar ni som tränar/tävlar i roadracing?

Inkomst/mån (stängd poll)

• Antal röstningar
    0

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Chris Ash skrev:
Det har han väl ändå aldrig påstått? Vasd han däremot har gjort är att ifrågasätta uppgifterna om hur många som dog. Just för att det faktiskt förekom förfalskningar och källor av väldigt tvivelaktig natur. Uppgifterna korrigerades faktiskt efter denna kritik från bland annat Chomsky.

Det är inte direkt något konstigt i att ifrågasätta sådana här uppgifter när man är mitt uppe i det och när det dessutom bekräftats att källorna var otillförlitliga. Vem tvivlade inte på siffran 750 000 mördade i Bosnien under 90-talet? Uppskattade efter hemska berättelser från flyktingar och överlevande. Senare forskning visade att siffran låg nånstans kring 200 000 offer för de etniska rensningarna.

Sen har Chomsky problem med siffror det är helt sant, det är synd eftersom hans resonemang och analyser ofta är intressanta och väl underbyggda men lika ofta blandas med sifferuppgifter som är rent absurda och saknar verklighetsförankring.

Visst kan det vara så att han endast idkat skoningslös, objektiv källkritik. Men jag och många med mig tror att han skrev det han skrev ur ett perspektiv starkt färgat av sina övertygelser.

Visst cirkulerade det diverse uppgifter om vad som hänt, och just därför är det suspekt att bara använda de källor styrker ens eget syfte och samtidigt ignorera andra som är motsägande.

Så här tragiska saker skrev han iaf efter att efter att Khmerernas regim fallit och omfattningen vad de åstadkommit var klart för alla:

"Most of the well-publicized information concerning postwar Cambodia derives from reports of refugees—or to be more precise, from accounts by journalists and others of what refugees are alleged to have said. On the basis of such reports, these observers draw conclusions about the scale and character of atrocities committed, conclusions which are then circulated (often modified) in the press or the halls of Congress."

"...allegations of genocide are being used to whitewash Western imperialism, to distract attention from the `institutionalized violence' of the expanding system of subfascism and to lay the ideological basis for further intervention and oppression."

"In the first place, is it proper to attribute deaths from malnutrition and disease to the Cambodian authorities?... It surely should occur to a journalist or the reader to ask how many of the deaths in Cambodia fall tot he U.S. account."

Till det kan vi lägga tidigare citat om att dödsmarschen ut ur Phnom Pehn räddade liv. Troligen då inte på de sjukhuspatienter som slets upp ur sina sängar och skickades iväg utan på helt andra...

http://www.mekong.net/cambodia/chomsky.htm
http://jim.com/chomsdis.htm
http://www.ess.uwe.ac.uk/genocide/cambear1.htm

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
RedBaron skrev:
Visst kan det vara så att han endast idkat skoningslös, objektiv källkritik. Men jag och många med mig tror att han skrev det han skrev ur ett perspektiv starkt färgat av sina övertygelser.

Kanske, jag har dock aldrig uppfattat honom som den rabiata Stalinist-typen, skulle inte kalla honom kommunist överhuvudtaget faktiskt. Visst går hans kritik mot väst och USA över gränsen då och då. Men han är ingen hyllare av någondera sidan, utan ifrågasätter varför folkmord och brott mot mänskligheten uppfattas annorlunda utifrån vem som utför dem och hur olika skuldbegreppet används från fall till fall. Det uppfattar jag som en av grundpelarna i Chomskys resonemang.

Sen håller jag absolut inte med honom i allt, men jag tycker det finns anledning att ifrågasätta bilden av honom som blodtörstig tyrannförsvarare. Enligt mig är han seriös nog att använda som källa om man undantar hans sifferuppgifter.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Man kan faktiskt fundera över det kapitalistiska lönesystemet utan att för den delen vara kommunist även om det verkar sjukt svårt för ett flertal att förstå.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Chris Ash skrev:
Kanske, jag har dock aldrig uppfattat honom som den rabiata Stalinist-typen, skulle inte kalla honom kommunist överhuvudtaget faktiskt. Visst går hans kritik mot väst och USA över gränsen då och då. Men han är ingen hyllare av någondera sidan, utan ifrågasätter varför folkmord och brott mot mänskligheten uppfattas annorlunda utifrån vem som utför dem och hur olika skuldbegreppet används från fall till fall. Det uppfattar jag som en av grundpelarna i Chomskys resonemang.

Sen håller jag absolut inte med honom i allt, men jag tycker det finns anledning att ifrågasätta bilden av honom som blodtörstig tyrannförsvarare. Enligt mig är han seriös nog att använda som källa om man undantar hans sifferuppgifter.
Han har säkert rätt i mycket och tillför säkert mycket välbehövlig kritik av USA, men här den gången gick det snett i argumentationen för honom. Han hyllar kanske inte övergrepp, men han rättfärdigar vissa och fördömer andra. Seriös källa ? Inte för mig iaf. Kommunist ? Nej !

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Några citat, Wayne Rainey, 3 X världsmästare GP 500;

"Rivalries are a good thing and always will be."

"The only way for me to win was to override the machinery. That was something that I knew that was going to happen on Sunday no matter what happened during the week."

"I didn't have time not to win. I couldn't just get beat and hope that in winter time we were going to get a good bike."

Fritt sammanfattat;
* Konkurrens gör att man anstränger sig mer, vilket driver utveckligen framåt (mycket snabbare).
* Istället för att sitta på aschlet och gnälla/lägga energi på hur orättvisst saker och ting är, så är det bättre att bita ihop och göra det bästa av situationen.

Sådan inställning kan man också ha till saker och ting. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gustav O skrev:
Man kan faktiskt fundera över det kapitalistiska lönesystemet utan att för den delen vara kommunist även om det verkar sjukt svårt för ett flertal att förstå.

Min fråga var uppriktig, det hade blivit enklare för mig att förstå hans resonemang om han var kommunist, speciellt delen beträffande varför folk vill utbilda sig och jobba med mer avancerade uppgifter.

Beträffande vissa personers egna yrken så kanske man inte direkt drar slutsatsen att de är på väg till Etiopien för att vaccinera biaffrabarn...

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Nurse Ratched skrev:
Jag jobbar som ortopedkirurg

OT:
Du får komma ner och operera mig i Malmö!!, eller så får jag komma upp till dig:). Är på Kölista på MAS, men va f*n - jag vill vara redo till säsongen börjar. Jag kan höjja din inkomst lite, genom att bjuda dig på en riktig fest kväll 2 dgr innan operationen.

Mvh//ZS

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Nyteknik skrev:
Jag tycker det är intressant att ifrågasätta hela idén att människor tilldelas olika värde genom den lön som man värderar deras tid med. Vi tar för givet att en kirurg ska ersättas mer generöst än en sköterska. Jag tycker inte att det är så självklart.

Är du seriös, eller bara förvirrad. Skriv sen inte bara sköterska, vad menar du -Sjuksköterska/Undersköterska/Barnsköterska/Tandsköterska mfl alla dessa sköterska har olika löner p.g.a olika utbildningar. Samma indelning givetvis på läkarsidan, högre utbildning högre lön. Tycker du, att utbildning inte skall premieras med högre lön?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Markus skrev:
Min fråga var uppriktig, det hade blivit enklare för mig att förstå hans resonemang om han var kommunist, speciellt delen beträffande varför folk vill utbilda sig och jobba med mer avancerade uppgifter.

Beträffande vissa personers egna yrken så kanske man inte direkt drar slutsatsen att de är på väg till Etiopien för att vaccinera biaffrabarn...
Hänger inte med i Biafrabarnsvändningen. :va

För övrigt är det dumt att åka till Etiopien om man vill vaccinera barn från Biafra men det visste du säkert. :7peta

Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Gustav O skrev:
Hänger inte med i Biafrabarnsvändningen. :va

För övrigt är det dumt att åka till Etiopien om man vill vaccinera barn från Biafra men det visste du säkert. :7peta

Han har nog inga studieskulder (skämt).”Biafrabarn” blev ett begrepp och en symbol för barnens utsatthet som oskyldiga offer under inbördeskriget i Nigera (1968-70). Så kanske om vi uppfinner ett vaccin mot svält, och åker bak i tiden...då j-a.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Markus skrev:
Det var kul. Speciellt eftersom det är sant. :tummenupp
Vadå, har du inte betat av dina skulder än förresten? Du är ju jättegammal. :pannkyss

Nää...28 år till :näsblod , Om jag fått välja yrke idag så hade det blivit svartjobbande snickare :D

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0