Pollen, allergier, medicinering och förebyggande skydd?

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Tänkte kolla hur folket skyddar sig mot pollen och dess like, under sommaren.

Finns det hjälmar som säger sig skydda bättre mot pollen? Typ har filter vid alla lufthålen till hjälmen?

Balaklava under hjälmen hela sommaren?

Efter att jag tagit mina 111 mediciner mot pollen så fungerar det faktiskt att köra, men vissa dagar under sommaren tyckte jag det var lite jobbigt.

Hur har ni det?

Förra sommaren blev jag typ utslagen i 2 veckor pga av att jag slarvade med medicineringen i början av sommaren, sjukt jobbigt, så iår tänkte jag börja ta medicin redan under April-maj månad hade jag tänkt, eller är det inge vidare smart?

Tips, och råd är välkommet!

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Kan bara instämma, det är djäkligt jobbigt att nysa innuti hjälmen... :hihi

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Nu vet jag inte vad det är du är allergisk mot, själv är jag allergisk mot lite olika typer av pollen och det är främst ögon och näsa som blir påverkade under vår/tidig sommar. Det hjälper avsevärt att börja medicinera innan pollensäsongen drar igång, ja!

Du har inte funderat på sprutor el. dylikt för att slippa ta en massa mediciner?

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Nu vet jag inte vad det är du är allergisk mot, själv är jag allergisk mot lite olika typer av pollen och det är främst ögon och näsa som blir påverkade under vår/tidig sommar. Det hjälper avsevärt att börja medicinera innan pollensäsongen drar igång, ja!

Du har inte funderat på sprutor el. dylikt för att slippa ta en massa mediciner?

Är allergisk mot mkt, björk, gräs, pälsdjur (dock ej hund, fråga inte varför, vet icke men läkaren sa så), och mkt annat.

Men är sprutorna till för folk som är allergiska mot enstaka grejer, eller kvittar det?

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Hoj
R1 -98
Jag blev nekad spruta förra året, vet en anledning. TROR det var för min spridning, allt jag var känslig mot så mycket.

Däremot fick jag en remiss till allergiterapi...

Är allergisk mot allt som växer och i stort sett all päls. dock börjar jag växa ifrån det ( låter som jag är 10 år ) så hoppas det fortsätter i den riktningen.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag blev nekad spruta förra året, vet en anledning. TROR det var för min spridning, allt jag var känslig mot så mycket.

Däremot fick jag en remiss till allergiterapi...

Är allergisk mot allt som växer och i stort sett all päls. dock börjar jag växa ifrån det ( låter som jag är 10 år ) så hoppas det fortsätter i den riktningen.
Har varit känslig för pälsdjur björkpollen och hö.Vi har nu 2 hundar 1 katt och björkar står utanför köksfönstret så visst kan man växa ifrån det

gio

Medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
Triumph Tiger 800 XC, -11
Jag käkar aerius som jag tycker funkar bra. Är allergisk mot gräs. Jag har en skyddsmask 90 som funkar bra till gräsklippningen...

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Jag har precis gått och fått sprutor. Jag har fått för 5 olika allergen på en gång, d.v.s 5 sprutor i veckan i 18 veckor och sedan 5 sprutor var 8-10 vecka i 2 - 3 år. Har klarat av de första 18 veckorna och är grymt spänd på våren nu och se om det blir bra.

Tror att det beror på vilken läkare du kommer till. Jag försökte i 10år att få sprutor. Sen när jag till slut skrev in mig själv på allergimottagningen på Sahlgrenska fick jag kommentaren "Varför har inte du kommit hit tidigare". :huvet

Det visade sig dock att det var drygt 2 års väntetid :mad: på att börja med sprutorna. Hittade en privat klinik som löste det istället (Började direkt) :yoparty och dom hade avtal med landstinget så det kostade inget extra. :fakta

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är läskigt hur mycket folk det är som blir allergiska nuförtiden och hur allvarliga allergierna är!
Det måste vara något skit vi andas in eller får i oss genom mat eller vatten som gör att snart hela befolkningen går och medicinerar mot allergier!
Det borde läggas mängder med krut på att komma på varför det är så, och försöka komma tillrätta med problemet.
När jag gick i skolan hade vi en tjej som var allergisk och hade astma, en snubbe som inte klarade att käka fisk, och en som trodde att han var glutenallergiker (fast det visade sig flera år senare att det var vitaminbrist). Ungefär så såg det ut i klasserna över och under också. Vi var iofs en liten klass i en liten skola så underlaget är inte speciellt relevant. Men jag är ganska säker på att resultatet ser markant annorlunda ut idag.

Själv åkte jag på gräspollenallergi som 25-åring trots att jag aldrig känt av något i hela mitt liv innan :(

BörjeBjärv

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Hoj
Honda CB400, gamling...
Allergier är lurigt och inget man ska "förminska" eller bortse ifrån. Det finns många baksidor med att ha en pågående allergisk ( => inflammatorisk) process i kroppen. Kan den minskas med läkemedel så är det i stort sett alltid ett plus.

Uppkomsten av allergier är mångfacetterad och extremt svår att sätta fingret på. En viktig faktor tror man är uppväxtåren, kanske t.o.m. första året - ju mer bakterier man utsätts för, och framför allt vissa sorter, gör att risken att drabbas av allergi senare i livet minskar ganska ordentligt (den som vill läsa om sånt kan söka på hygiene hypothesis). Sen är det mycket annat som påverkar oss i omgivningen. Vissa ämnen leder i sig inte till allergi, men i kombination med andra fungerar de som "bärarmolekyler" som kan dra igång allergier.

Vad ska man göra då? Undvika de ämnen man är känslig emot i den mån det går, exempelvis att använda filter istället för antihistamin vid gräsklippning som någon tidigare nämnde...

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Sen 10 års ålder har jag haft större och större problem med pollen, vid 15 år fick jag också mer och mer acne. Efter en dunderkur roacutan som är bland det värsta din acne (och lever) kan stöta på fick jag akuta tarm/leverproblem, trodde jag skulle dö. Kände att nu är det inte värt att ta den där medicinen längre och eftersom jag hade provat allt apoteket hade så gick jag över till hälsokost/naturläkemedel bara för att testa. Fick då tips om att ett preparat som heter pantoten skulle vara bra mot acne, började med det en januarimorgon och efter 2 månader kände jag resultat! Det var iof mycket mer jag gjorde som tillexempel mer konditionsträning och basta 2-3 ggr i vecka för att rensa ur systemet.

Nu back on topic, samma sommar det året kom aldrig min pollenallergi och jag blev lite chockad nästan, jag kunde vara med pälsdjur utan problem, kunde klippa gräs igen och ligga på en gräsplätt och ligga :tuttar sola mm. Var hur glad som helst såklart men så tog min burk med pantoten slut och jag tog 2 veckors paus på grund av lathet mer eller mindre och mer och mer kom allergin tillbaka, drog ett samband och kom underfund med att pantoten är ett mirakelpiller som bekämpar mina två största fiender!

Till er som är nyfikna på pantoten är det bara att pallra sig ner till hälsokost eller liknande och köpa en burk för 100 kr, 1 kr per tablett. I min erfarenhet är det bäst att kanske börja en/två veckor innan man vill ha störst verkan så det går ju inte över en natt om man tror det, inte säkert att det fungerar för alla heller! Men jag och några av min bekantskap har fått positivt resultat mot pollen i alla fall och det är bland det skönaste som finns!

Hoppas jag inspirerade någon att testa detta preparat (som egentligen är mestadels ett B vitamin) Här är en länk för er som är intresserade:

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Haar-hud-naglar/Kosttillskott/Pantoten.htm

/Christoffer

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Blev själv pollenallergiker vid typ 22-25år eller nåt och sedan två tillbaka kör jag med en mirakelkur... Aerius tabletter, Rinoquort Aqua (nässpray) och nån ögondroppar också.

Vad gäller sprutorna så innehåller de väl kortison och det bör man vara försiktig med så man inte blir immun mot kortison, då kan det bli ganska illa den gång man VERKLIGEN behöver det.

Det är läskigt hur mycket folk det är som blir allergiska nuförtiden och hur allvarliga allergierna är!
Det måste vara något skit vi andas in eller får i oss genom mat eller vatten som gör att snart hela befolkningen går och medicinerar mot allergier!
Det borde läggas mängder med krut på att komma på varför det är så, och försöka komma tillrätta med problemet.
När jag gick i skolan hade vi en tjej som var allergisk och hade astma, en snubbe som inte klarade att käka fisk, och en som trodde att han var glutenallergiker (fast det visade sig flera år senare att det var vitaminbrist). Ungefär så såg det ut i klasserna över och under också. Vi var iofs en liten klass i en liten skola så underlaget är inte speciellt relevant. Men jag är ganska säker på att resultatet ser markant annorlunda ut idag.

Själv åkte jag på gräspollenallergi som 25-åring trots att jag aldrig känt av något i hela mitt liv innan :(

En teori jag hört är att vi bygger för täta bostäder så vi utsätts inte på samma sätt som tidigare.
En intressant teori skulle ju också vara om det kan härledas till tv-spels-generationen. :gnissla

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Kan också vara att man förr bara kallade det för vårförkyllning.Men en anledning som jag tror på är att allt ska vara så sterilt nuförtiden

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Sen jag i princip slutade äta halvfabrikat och drog ner sanslöst på godis och slutade med läsk så har min pälsallergi försvunnit nästan helt. Min allergi mot vattnet i den här jävla skithålan är fortfarande högst påtagligt däremot.

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Uppkomsten av allergier är mångfacetterad och extremt svår att sätta fingret på. En viktig faktor tror man är uppväxtåren, kanske t.o.m. första året - ju mer bakterier man utsätts för, och framför allt vissa sorter, gör att risken att drabbas av allergi senare i livet minskar ganska ordentligt (den som vill läsa om sånt kan söka på hygiene hypothesis). Sen är det mycket annat som påverkar oss i omgivningen. Vissa ämnen leder i sig inte till allergi, men i kombination med andra fungerar de som "bärarmolekyler" som kan dra igång allergier.

När jag blev allergisk mot pollen (fyra år sedan) förklarade läkaren att man oftast utvecklar allergi pga överstimulering.
Stämde bra då den sommaren jag blev dålig första gången jobbade jag på en för varm arbetsplats (inomhus) där vi vädrade rakt igenom kontoret hela sommaren och hade gräsängar på båda sidor huset.

Hittar tyvärr inget som hjälper för mig. Fick kortisonsprutor två gånger i somras och de lindrade inte mycket.
Det svåra problemet är hur det kliar i ögonen. Kan hålla mig på dagarna, medans jag kliar sönder ögonen i sömnen.
Snart är det dags igen... :(

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Vad gäller sprutorna så innehåller de väl kortison och det bör man vara försiktig med så man inte blir immun mot kortison, då kan det bli ganska illa den gång man VERKLIGEN behöver det.

Nu måste man nog skilja på sprutor och sprutor. Man kan få 1 spruta med kortison som hjälper ett kort tag. Dessa är inte bra. Det jag iaf pratade om är sprutor vid vaccinering och de innehåller inte kortison utan det allergen som man vill bli imun mot. Man börjar med en liten dos och ökar under ca 16 veckor till en enorm dos. Sista gångerna jag tagit har jag fått reaktion i form av knölar lite större än en golfboll i armen som försvinner efter ett par dagar. I mitt fall x5 eftersom jag får för 5 allergen...

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
X-11
Min gumma utvecklade en helvetes allergi mot i princip allt för ca 15år seda efter att vi bott i en möglig lägenhet i ett par år.

Efter att hon prövat allt från healing, homeopati, akupunktur mm. i flera år tog vi kontakt med en privatmottagning i Helsingfors som heter antioxidantkliniken, rådet vi fick från läkaren var att skippa följande ämnen helt i kosten Gluten, Laktos, Jäst och Socker.

Efter ca 6 månader var hon i princip symptomfri och efter ytterligare 6 månader helt frisk.
Hon kan i dag äta allt samt att hon slipper alla allergisprutor och tabletter.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati