Polycarbonat?

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
MC hjälm i Polycarbonat, är det något att ha, eller är det moped material? :va

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Låter mer avancerat än va de är, Polycarbonat är mer känt under namnet Lexan eller Makrolon. Skulle inte satsa på denna hjälm om jag va du, smeknamnet "okrossbar plast" talar ju för sig själv :hihi

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
var in och pratade med en handlare idag. Hon menade att Polycarbonaten inte skall förväxlas med typ a c e- plast eller något ditåt. Poly... tillverkas även den i mix med andra fibermaterial.

En billigare glasfiber kruka behöver heller inte vara bättre än en Poly... Vilken djungel! :brinnerup

Hittar dåligt med fakta kring detta på nätet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja. Hjälmar görs ju i en massa olika material. Huruvida det är det ena eller andra är inte det som är det viktigaste. Det som är viktigast är att hjälmen är godkänd enligt ECE R22/05. Är den det så är den helt OK ur skyddshänseende.

Polykarbonat används ju i dom flesta skyddshjälmar till byggen, gruvor, skogsarbete mm så helt värdelöst kan det ju inte vara som skalskydd till huvudet så länge som inredningen är OK. Dock är det ju inte riktigt lika starkt som komposit med glasfiber eller kolfiber vilket gör att man får använda lite tjockare material så hjälmen blir tyngre än en motsvarande komposithjälm. Men det gäller ju för alla "plast"-hjälmar.

Det i särklass viktigaste är ju hur hjälmen sitter.
För min egen del så skulle jag inte köpa en riktigt billig hjälm till mig själv då dom brukar lida av mer vindbrus och lite sämre känsla i visirinfästning, ventilationsreglage mm samt att dom ofta inte är lika snygga som en dyrare dito. Jag betalar gärna lite för det även om jag personligen inte tror att det är ett dugg bättre skydd i en dyrare hjälm.

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
tack för bra svar. Har skaffat hjälm nu. Återstår bara att se om man lever att utvärdera efter kraschen ;]

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...