popnitar går upp

rallysalle

Medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
sjövik
Hoj
Ducati Full throttle 800
har förstört 2 orginal ljudämpare på min husa, popnitarna vibrerar upp hela tiden även om jag sätter dit nya , e det ett vanligt problem på husa elr e det bara jag som har sån flax, kan man laga det elr måste jag gå å köpa riktiga grejer för flera tusen :mad: annars får jag la köra utan :hihi
 

blizzer

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
södertälje
Hoj
Super Ténéré
rallysalle skrev:
2220364 har förstört 2 orginal ljudämpare på min husa, popnitarna vibrerar upp hela tiden även om jag sätter dit nya , e det ett vanligt problem på husa elr e det bara jag som har sån flax, kan man laga det elr måste jag gå å köpa riktiga grejer för flera tusen :mad: annars får jag la köra utan :hihi
prova med rostfria nitar å som är lite större
 

Bula Motard

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha XT 550-83:a *SÅLD* Yamaha XT 600-91:a*SÅLD* Husaberg 650fe/sm-02:a*SÅLD* Husaberg fs 650-05 *SÅLD* Husaberg fs650 2008
Hade samma problem på min förra husa..
Jag tog isär bakstycket på ljuddämparen och svetsade dit m6 muttrar vid hålen i själva insatsen. Sen så drog jag i bult, nu kommer den aldrig mera att skramla loss :) fungerar mycke bättre än med nitarna..

Mvh Johnny
 

Turbo_Porse

Porsche
Gick med
8 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 2007 blackdevil
rallysalle skrev:
2220364 har förstört 2 orginal ljudämpare på min husa, popnitarna vibrerar upp hela tiden även om jag sätter dit nya , e det ett vanligt problem på husa elr e det bara jag som har sån flax, kan man laga det elr måste jag gå å köpa riktiga grejer för flera tusen :mad: annars får jag la köra utan :hihi

Köp system istället grannen!! sälj huset och flytta in hos mig så kan vi dricka bira o lägga alla pengar på skojiga saker;) :banana
 

rallysalle

Medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
sjövik
Hoj
Ducati Full throttle 800
Bula Motard skrev:
2220394 Hade samma problem på min förra husa..
Jag tog isär bakstycket på ljuddämparen och svetsade dit m6 muttrar vid hålen i själva insatsen. Sen så drog jag i bult, nu kommer den aldrig mera att skramla loss :) fungerar mycke bättre än med nitarna..

Mvh Johnny
De ska jag prova :tummenupp
 

moffe

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
ktm 525
samma här

hade precis samma problem på min 03:a och ta mig fan när jag hämtat min splitternya och kört 4h så har redan de också börjat lossna.. så nu blir det akrapovic!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag nitade om ljuddämparen pågrund utav just detta för bara en månad sen! Nu är det värre tom !. :mad: :huvet :4skrika
Ljuddämparen fladdrar när jag gasar. :3freak
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Passningen på en popnit är ca 0.1-0.3mm. Är det mer glapp än så har du fel popnit och det kommer lossna. Kör med rostfritt, välj rätt storlek.

/HW
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Grövre och fler nitar, gärna förstärkt med en passande bricka på utsidan.
Sen beror det lite på hur det släpper, om nitarna ger sig eller det är dämparhöljet som tar stryk.

Avgaspulserna från motorn ger riktigt duktiga påkänningar på dämparhöljet. :)
/u
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
ulf_lundin skrev:
2221737 Grövre och fler nitar, gärna förstärkt med en passande bricka på utsidan.
Sen beror det lite på hur det släpper, om nitarna ger sig eller det är dämparhöljet som tar stryk.

Avgaspulserna från motorn ger riktigt duktiga påkänningar på dämparhöljet. :)
/u

E la mest höljet som tar stryk men nitarna blir typ "urdragna" o lossnar så hålen e rätt "ovala/långa" i höljet nu efter att han typ får nita om efter varje gång man e ute o skojar lite.
 

moffe

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
ktm 525
prövade också att nita om min första med dubbelt så många nitar och storlek STOR,, men förgäves,, är bara att inse att original dämparen suger! alla polarna kör akrapovic och det funkar skit bra..
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
moffe skrev:
2222652 prövade också att nita om min första med dubbelt så många nitar och storlek STOR,, men förgäves,, är bara att inse att original dämparen suger! alla polarna kör akrapovic och det funkar skit bra..
Den är inte alls så dålig men om nitarna en gång börjat käka i höljet så kommer de troligen aldrig sluta, oavsett hur noga man nitar...
Följ rådet längre upp om att fästa muttar på insidan och använd sen små bultar med nån snygg skalle (jag har använt insex med rundad skalle) på så blir det asbra. Dessutom mycket lättare att packa om dämparen :tummenupp
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Jaha så jag är inte ensammen om att ha fått en längre ljuddämpare.
Hela konan i slutet har tryckts ut en jävla bit, blir väll att öppne upp röret och modda om till öppen ljuddämpare, kanske hjälper, lär låta mer i alla fall :hihi
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top