Popnitar lossnar efter ompackning av ljuddämpare

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Halloj,

I somras gav jag mig på att packa om mitt Arrow-blås på min ER6a.
Det satt ihop med rostfria popnitar som var ett helvete att få loss. Ersatte dem med alu istället. Det har suttit ihop fint i 3 månader, men efter en längre tur i regn(vad det nu kan ha för samband) så verkar det som nästan allihop lossnat. :va

Nu funderar jag vad det kan bero på. Använde jag för små så de helt enkelt vibrerat sig loss/sönder(använde 4mm, men kan ev. ha gått i 4,8mm)?
Funkar det inte med alunitar på en ljuddämpare(blir för varmt?)?
Gjorde jag fel när jag satte dit dem(inte monterat popnitar innan, tryckte på verktyget tills "pinnen" lossnade)?

Vill inte gärna sätta dit rostfria igen om jag inte verkligen måste...
 
Last edited:

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Alu ska hålla temperaturmässigt.

Däremot kan de vibrera sönder.
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Alu ska hålla temperaturmässigt.

Däremot kan de vibrera sönder.

Mm man tycker det. Min teori är att de varit lite för små, så de "precis" suttit fast. Sedan har de vibrerat sönder så att mitten på dem "trillat ut", och då har de åkt igenom det lite för stora hålet..

Konstigt att det höll i flera månader och just att regnet verkar fått dem att kapitulera dock. Men det blev kanske större temperatursvängningar då som fick nån slags påverkan.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Jag har själv synat aluminium som vibrerat sönder.

Vet du vilken legering det var i popnitarna förutom alu?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Själv har jag alltid monterat rostfria nitar och det håller. Att ta bort dom är ju inte svårare än Al-nitar, man borrat bara bort huvudet på dom.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Valet är enkelt och ditt:
Rostfria i rätt dimension=>Jobbiga ta loss #
Alu-nitar av den typ du använt=>Gör om jobbet 4 gånger/år

# har du provat att borra bort eller slipa bort skallen ?
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Hmm får väl bli rostfria dådå. :)

Borrade och hamrade, men det var som sagt ett satans jobb. Fick borra i 10 minuter på varje nit. Provade med olja och flera olika borrar, men de var stenhårda. Till slut åkte hammaren å donet fram. Slog bort med våld.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Fan grabbar, ni är verkligen värdelösa på popnitar här på SH.:rofl

Det är bara att borra med rätt dimension på borr.
Ska jag anordna en utbildning eller?:lol
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Mm man tycker det. Min teori är att de varit lite för små, så de "precis" suttit fast. Sedan har de vibrerat sönder så att mitten på dem "trillat ut", och då har de åkt igenom det lite för stora hålet..

Konstigt att det höll i flera månader och just att regnet verkar fått dem att kapitulera dock. Men det blev kanske större temperatursvängningar då som fick nån slags påverkan.
Jag tippar också på att det var fel dimension på niten. Jag har nitat flera dämpare med aluminiumnit och det har aldrig varit något problem.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Fan grabbar, ni är verkligen värdelösa på popnitar här på SH.:rofl

Det är bara att borra med rätt dimension på borr.
Ska jag anordna en utbildning eller?:lol


Rätt dimension?
Det är ju bara att ta random borr som är större än hålet.
Om niten är 4 mm så går det ju med alla borr från 4.1 till oändligt stora.

Det gäller dock att ha rätt längd på niten så den inte "klämmer" i luften
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har nitat med alu i exakt rätt storlek. Det höll inte.
Rostfritt är det som gäller.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Rätt dimension?
Det är ju bara att ta random borr som är större än hålet.
Om niten är 4 mm så går det ju med alla borr från 4.1 till oändligt stora.

Det gäller dock att ha rätt längd på niten så den inte "klämmer" i luften

Hahaha jag känner igen den här diskussionen från förr! :fyllisar
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Är bara akrapovics nitar som funkat för mig till min 690, allt annat gick sönder tyvärr
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Rätt dimension?
Det är ju bara att ta random borr som är större än hålet.
Om niten är 4 mm så går det ju med alla borr från 4.1 till oändligt stora.

Det gäller dock att ha rätt längd på niten så den inte "klämmer" i luften

Ska man borra och packa om en ljuddämpare så ska man väl med största sannolikhet sätta ihop skiten igen?
Jobbigt om man borrar för stort då. Har man tur så kan man gå till nästa storlek på popnit.
 

BMWM3

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
sthlm
Hoj
Honda 900F2 1981 - Husaberg 450 2011 -KTM superduke 2007
Det är också stor skillnad på borr och borr vad det gäller kvalité , en skit borr kan du stå och nöta med i 10min utan resultat.
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Det är också stor skillnad på borr och borr vad det gäller kvalité , en skit borr kan du stå och nöta med i 10min utan resultat.

Frågan är vad som är en bra borr för rostfria nitar from hell, och var man köper det.
Jag provade säkert ett halvdussin olika, från olika sett. Alla borr höll ihop, men de gjorde knappt nån åverkan på nitarna. De bet liksom inte.
 

apathy

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2015
En bra borr till att borra rostfritt är en slipad borr. Lär er slipa borrar och ni kommer inte ha några problem med det längre.. ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska man borra och packa om en ljuddämpare så ska man väl med största sannolikhet sätta ihop skiten igen?
Jobbigt om man borrar för stort då. Har man tur så kan man gå till nästa storlek på popnit.

Man borrar bara av skallen, inte i godset som niten sitter i. Det är skapligt lätt att borra bort nitar så. Då tar man bara ett rejält borr med bra skärpa, sätter i hålet i nitskallen och kör med lagom tryck och vips är niten bortborrad.
Viktigt att ha vettiga borr dock, så man kan köra finkänsligt, snarare än att bara mosa på för kung och fosterland.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Man borrar bara av skallen, inte i godset som niten sitter i. Det är skapligt lätt att borra bort nitar så. Då tar man bara ett rejält borr med bra skärpa, sätter i hålet i nitskallen och kör med lagom tryck och vips är niten bortborrad.
Viktigt att ha vettiga borr dock, så man kan köra finkänsligt, snarare än att bara mosa på för kung och fosterland.

Eller så använder man rätt storlek och bara kör?
Att enbart borra bort skallen är värdelöst.

Tips på borrar för rfr; dormer (även fast de har blivit lite sämre med åren).
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top