Popnitar lossnar efter ompackning av ljuddämpare

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Biltemas gula popnitborr funkade alldeles utmärkt, de som är tin-belagda alltså.
Har borrat annat rostfritt med dom med som slangklämma att naja med och de funkar fint, kör inte så fort bara och lägg lite tryck bakom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eller så använder man rätt storlek och bara kör?
Att enbart borra bort skallen är värdelöst.

Tips på borrar för rfr; dormer (även fast de har blivit lite sämre med åren).

Ser inte någon större skillnad i slutresultatet själv faktiskt. Båda är lika lätta, och niten ramlar lätt och ledigt loss efter borrning. Enda skillnaden är väl att man när man borrar bort enbart nitskallen inte riskerar att köra borret i någonting innanför niten, när den släpper, men ska man lyckas med det så får man ju som sagt använda muskelstyrka istället för finess, och det är ju inte att önska. :hihi
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Varför Alunitar inte pallar med rostfritt: är alu och "mer ädel" metall i kontakt samtidigt som det finns vatten i fogen uppstår det s.k. Galvanisk korrosion (anod+katod-par, vatten fungerar som elektrolyt, och pga potentialskillnaden fräter den svaga strömmen mellan metallerna bort den mindre ädeln, i det fallet nu aluminium). Vibrationerna accelerar processen ytterligare.
< Galvanisk korrosion i övrigt: man monterar magnesiumanoder exempelvis i båtarna: Mg är ännu mera "oädel" dvs lägst i hierarkin, då kan man spara båtens aludrev, bronspropellern och ståldelar). Rostfria nitar i rostfri burk är rätt.>

Det går att borra rostfritt rätt bra även utan pelarborr, men borren måsta *skära hela tiden* och inte slippa alls (iom rostfritt deformationshärdnar mycket blir det då rätt omöjligt att borra vidare).
-> ny, vass karbid- eller koboltstålborr (eller "gul" borr från Jula/Biltema)
-> inte för mycket med varv, bara några hundra rpm + tryck ordentligt så att borren "täljer" hela tiden.
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Varför Alunitar inte pallar med rostfritt: är alu och "mer ädel" metall i kontakt samtidigt som det finns vatten i fogen uppstår det s.k. Galvanisk korrosion (anod+katod-par, vatten fungerar som elektrolyt, och pga potentialskillnaden fräter den svaga strömmen mellan metallerna bort den mindre ädeln, i det fallet nu aluminium). Vibrationerna accelerar processen ytterligare.
< Galvanisk korrosion i övrigt: man monterar magnesiumanoder exempelvis i båtarna: Mg är ännu mera "oädel" dvs lägst i hierarkin, då kan man spara båtens aludrev, bronspropellern och ståldelar). Rostfria nitar i rostfri burk är rätt.>

Det går att borra rostfritt rätt bra även utan pelarborr, men borren måsta *skära hela tiden* och inte slippa alls (iom rostfritt deformationshärdnar mycket blir det då rätt omöjligt att borra vidare).
-> ny, vass karbid- eller koboltstålborr (eller "gul" borr från Jula/Biltema)
-> inte för mycket med varv, bara några hundra rpm + tryck ordentligt så att borren "täljer" hela tiden.

Bra svar.
Dessa bör funka kanske? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Metallborr/Borr-for-blindnit-2-st-2000016865/

Eller om man vill pynta lite mer http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Metallborr/Borr-13-st-2000016858/
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
I detta ämne är mitt ord LAG:yoparty
Sysslar dagligen med rfr produkter.
Kapa, gänga, borra, you name it.:fyllisar

Och jag svarvar produkter i superdyra legeringar som ligger på 2000 meters djup, förutom dom delarna som sitter på Ariane 5 raketerna då.
:hej
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...

Ska du packa om ljuddämparen ett par ggr om året eller?

Om inte, nita dit rostfria, kör och var glad.

Att oroa sig över ett arbetsmoment man utför kanske någon gång var enstaka år känns väldigt överdrivet. När det väl sker, köp ett riktigt borr och lägg ner den hemska timmen på borra bort niten. Eller ta bara rondellen och slipa bort skiten. Kräver försiktighet det dock.:3freak

Står för övrigt på Nikels sida. Framförallt om det är rostfritt så är det ju aning enklare att bara fimpa skallen och knacka bort niten. Än att borra bort hela skiten.:gnissla

Och vill du pynta lite mer skulle jag nog satsa på borrar som inte är från biltema.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Både borrar fungerar alldedess utmärkt då du bara följer "instruktionen" ovan. Gula "MC-tema" borrar är (oftast) av vanligt snabbstål (HSS), belagd med nåt hård, t.ex titankarbid ("TiC"). Man kan borra (skära, gänga) rostfritt och syrefast t.om. med HSS (svarta borrar) men då måste allt vara "hundraprosent" rätt, dvs kvalite med verktyg, deras skärvinklar, borrhastighet och matning.

-problemet att borra bort popnits-skallar kan förekomma då hela niten/skallen nyper fast i borren och börjar snurra i hålet. Att slipa bort skallen då är inte heller fel (iom det är svårt att hålla fast då man borrar).
Annat problem är att drag-spiket (också rostfritt) har redan deformationshärdnats då det dragits, så långt att det t.om gått av: enklare att fokusera borra/slipa bort skallen med lite större borr istf att försöka borra genom det hårda spiket.

--
Edit:
-innan nån "smart" kommenterar mitt inlägg ovan angående båtanoder: i sötvatten brukar man använda Mg som skrivit, men i äkta saltvatten är det (också storleksmässigt större) sinkanoder (Zn) som gäller. Iom Mg skull försvinna för fort där.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Konsten att borra i rostfritt och syrafast är att ha så mycket tryck mot som möjligt och låga varv + någon fett eller olja.

Felet de flesta gör är att ha för höga varv, inge olja. Härdar niten eller vad man borrar i och bränner borret. och eller slött borr från början.

diverse borrsatser från lågprisbutiker är inget att ha till detta. Oftast för dåligt härdat eller fel legering.


Den övre fungerar. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Metallborr/Borr-for-blindnit-2-st-2000016865/

Den undre... Möjligt men har väldigt dålig erfarenhet av kit eller satser från låprisdito. Ej provat denna dock.
 
Last edited:

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Annars bra Richo, men *olja* eller fett (=något kraftigt smörjande) bör man inte använda: sådan bidrar ju till att eggen slutar skära och börjar istället "glida/slira" på ytan.
Men gärna skär"olja" eller -spray (=emulsion som även kan innehålla vatten), särskild med större diameter längre hål är det "nästintill" måste borra med bra skärvätska... ->att kyla ner men också för att hindra att det inte nyper.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ditt jobb verkar verkligen innefatta handarbeten/maskiner som gäller i den här tråden.
:hej

Jag råkade inte få jobbet i ett CornFlakespaket :7peta

Men jag förstår ändå inte vad problemet med att borra bort skallen.
Borra bort skalle, dorn, klar.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag råkade inte få jobbet i ett CornFlakespaket :7peta

Men jag förstår ändå inte vad problemet med att borra bort skallen.
Borra bort skalle, dorn, klar.
Ska man byta fem popnitar på sitt slipon i verkstaden på en arbetsbänk så spelar det väl ingen roll vilken teknik man använder.

I övriga fall så kräver "din" teknik fler verktyg och fler moment och är betydligt krångligare i begränsade utrymmen (EDIT; även om niten kan släppa utan dorn).
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Ska man byta fem popnitar på sitt slipon i verkstaden på en arbetsbänk så spelar det väl ingen roll vilken teknik man använder.

I övriga fall så kräver "din" teknik fler verktyg och fler moment och är betydligt krångligare i begränsade utrymmen (EDIT; även om niten kan släppa utan dorn).


du har fel det tar typ 5-10 min att borra bort samtliga nitar dra isär o packa om det är ju för FN skit enkelt till o med en kusin som är son till sin syster klarar detta utan några bekymmer,, har 70% av hemma pularna 12 tummar mitt i handen ??

troligen är det är allihopa är så helvetes snikna så det är för dyrt att be om hjälp eller mest troligt det är för dyrt att köpa vettiga verktyg som håller måtten.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
du har fel det tar typ 5-10 min att borra bort samtliga nitar dra isär o packa om det är ju för FN skit enkelt till o med en kusin som är son till sin syster klarar detta utan några bekymmer,, har 70% av hemma pularna 12 tummar mitt i handen ??

troligen är det är allihopa är så helvetes snikna så det är för dyrt att be om hjälp eller mest troligt det är för dyrt att köpa vettiga verktyg som håller måtten.

Säker på att du citerar rätt person?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nu har jag ju inte läst hela tråden, men har du testat att borra bort skallen med någorlunda rätt varvtal på maskinen?
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag råkade av en slump läsa en högintressant tråd här på SH i just detta intrikata ämne. Det var verkligen svårt att få expertisen att enas om det rätta sättet att angripa detta. Till slut, efter över tre års diskussion, kom man dock fram till en lösning: MAN BÖR BORRA BORT POPNITEN!

:crash

(för alla som är galna nog finns avhandlingen här)
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Top