Hej alla turbo gurus! Är ny här på forumet, och tänkte bolla iväg en fråga till er alla dragracers med turbo. Har tänkt att få lite mer effekt i turbo bygget,
vad är mest "bang for the buck" , porta toppen med fetare ventiler eller mer kubik och behålla orginal toppen?
Lite info om hojen:
Är en SPSB bygge med en 1052 cc gixxer motor á årsmodell 1987.
Chassit är ett gammalt pro stock stål chassie.
Turbo bygget totalt hemgjort, består av en Mitsubishi 16T laddare.
Komp sänkt till 7,4:1 (lite lågt, lär höja till 8:1) , kammar 104/108,5 lobe center, laddtryck 1,5 bar. Intercooler.
Effekt idag, ingen aning, har inte bromsat den ännu. Vill gärna hamna på ca 300 bakhjulshästar, är väl gränsen vad ett 16T klarar att pumpa ändå.
Teoretiskt borde jag ju ligga nära 300 rwhp gränsen idag, men jag vill gärna nå ända fram så att säga. Antar att det lär fattas en 10-15 hk till det, och jag vill ogärna ladda mer än 1,5 bar eftersom maskinen i övrigt är totalt standard.
Och ja, jag vet att 300 hk i SPSB klassen är lite lågt idag, men man måste ju börja nånstans..
Tackar på förhand för era förslag!
vad är mest "bang for the buck" , porta toppen med fetare ventiler eller mer kubik och behålla orginal toppen?
Lite info om hojen:
Är en SPSB bygge med en 1052 cc gixxer motor á årsmodell 1987.
Chassit är ett gammalt pro stock stål chassie.
Turbo bygget totalt hemgjort, består av en Mitsubishi 16T laddare.
Komp sänkt till 7,4:1 (lite lågt, lär höja till 8:1) , kammar 104/108,5 lobe center, laddtryck 1,5 bar. Intercooler.
Effekt idag, ingen aning, har inte bromsat den ännu. Vill gärna hamna på ca 300 bakhjulshästar, är väl gränsen vad ett 16T klarar att pumpa ändå.
Teoretiskt borde jag ju ligga nära 300 rwhp gränsen idag, men jag vill gärna nå ända fram så att säga. Antar att det lär fattas en 10-15 hk till det, och jag vill ogärna ladda mer än 1,5 bar eftersom maskinen i övrigt är totalt standard.
Och ja, jag vet att 300 hk i SPSB klassen är lite lågt idag, men man måste ju börja nånstans..
Tackar på förhand för era förslag!