Porta toppen

TopCop

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Bandit 1200, mattsvart
Tjena alla sommarbikers!

Jag hade tänkt locka ut lite fler hästar ur min Bandit 12:a och undrar om någon har några tips om var man kan lämna in toppen för portning mm. :confused: :confused: :confused:

Många tack och kör säkert och initiativrikt där ute! :squid

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
En bekant bytte till RS36-gasare och fick en ny hoj.
Innan: Okej till 8000rpm sedan hände inte mycket.
Efter: Drar registret ut utan problem, med tillhörande wheelies nu och då :cool:

Bara en tanke...

...och jag räknar med att Brink strax kommer med en längre utläggning om kompatibiliteten
med diverse R-modeller och de möjligheter som där står att finna... :fakta

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Ett bra bugettrim är ju att slänga i R-kammar, RS36 och skicka toppen till Brink för en snikportning :) Sen går den bra, blir många förvånade miner från R-hojsförare som vill hänga av en.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
TopCop, "Stans Näst Snabbaste Hoj" på Bike Weekend 2003 var en Suzuki Bandit 1200. Jag fick spö av Bjurströms zx12'a som har 196 hästar på slangen. Min har ca 185.

Originalförgasarna klarar av att föda 150 bakhjulshästar. RS36 orkar med ca 155. RS38 orkar med ca 175 och RS40 klarar av ca 195.

Monterar du RS36 utan att göra någonting annat åt hojen tjänar du max 1 till 2 hästar - dvs totalt värdelöst om du inte planerar någon framtida trimning.

Det första du ska göra är att sno en insugskam från en gsxr750 från 1988-1989. Får du avgaskammen billigt, köp den med. Sen ska du porta toppen. Antingen hos en etablerad firma som t.ex. MC-Express eller hos någon skutt som mig. Skillnaden är (mest i plånboken) om du kan stå ut med nån enstaka hästkraft hit eller dit.

Ja just ja, originalljuddämparen är ett skämt. Den _måste_ bytas. Kollektorn och mellanröret klarar av upp till ca 145 hästar på bakhjulet.

Last edited:

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1100R...utan vatten!!
Norpar lite utrymme här....

andersbrink, gäller förgasarstorlekarna kontra effektuttaget
även på min 1100? Tänkte skrämma ur mer ponnysar ur min.
RS 38'orna ska tydligen vara lite svårare att ställa in än RS 36'orna.
Kanske ska satsa på 40'or direkt?
En satsning för framtiden så att säga!

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
gasolmannen skrev:
gäller förgasarstorlekarna kontra effektuttaget
även på min 1100?

Topplocken på en 1127 (gsxr) och en 1157 (Bandit) är identiska. Allt som gäller 1127 gäller även 1157 å tvärt om.

För att få mer än 175 ur en luft/olje lär du nästan säkert gå upp över 13.5:1 i komp. RS38 på en gathoj är väl det största jag skulle rekommendera.

Det är inte svårare att bestycka RS38 jämfört med RS36. Fullgas 1-2-3-4 och halva femman och sen in med kopplingen och döda motorn på noll-tid med röda knappen så att inte tomgången förstör tändstiftsfärgen. Mattsvart fot/gänga (viktigast!) och ljusbrun/mörkröd isolator = väldigt nära perfekt. För svart isolator = för fet. För ljus isolator = för klen. Kör med original värmetal på tändstiften, dvs JR9B eller liknande. Finns ingen anledning att köra med kallare stift, inte ens om du kör med 300+ hästar lustgas eller turbo.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha