Portning & Polering?

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Såld
MrX skrev:
Jag hade hellre beställt trim delar ifall jag skulle trimmat, för då kan man byta tillbaka till original,
Jo, jag kan hålla med om det.

Men vad det gäller planing av topp (vilket känns något enklare), hur mycket kan det ge på sin topp? Blir det märkbar skillnad i acc/hk?
Jag vill att det jag gör med hojen ska kännas och höras, inte synas på ett papper :gnissla

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Gixxer 2KK3
Tror inte det ger nån märk bar skillnad, det finns topplock att köpa vil jag hade gjort.
Vissa dt:s är strypta genom en tjockare topplockspackning vilket ger lägre komp.
Kolla vad ni har för topppackning innan ni gör nått annat.

Svenssson skrev:

Men vad det gäller planing av topp (vilket känns något enklare), hur mycket kan det ge på sin topp? Blir det märkbar skillnad i acc/hk?
Jag vill att det jag gör med hojen ska kännas och höras, inte synas på ett papper :gnissla

Svenssson

FTS
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
Såld
MrX skrev:
Tror inte det ger nån märk bar skillnad, det finns topplock att köpa vil jag hade gjort.
Vissa dt:s är strypta genom en tjockare topplockspackning vilket ger lägre komp.
Kolla vad ni har för topppackning innan ni gör nått annat.
Ska kolla det. Men hur vet jag om packningen är tjockre än orginal, har ju inget att jämnföra med :kocko

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Gixxer 2KK3
Kolla vad det står i ditt reg bevis.
I min stod det att den var stryp genom annat topplock och avgassystem.
Men jag kollade med Yamaha återförsäljare i sverige och dem sa att det är inte topplocket som är "strypt" utan att det är en tjockare topplockspackning.
Det brukar man se, en normal packning är inte allas tjock medans en sån kan vara 2-3mm kanske (är inte 100% på tjockleken)

Svenssson skrev:
Ska kolla det. Men hur vet jag om packningen är tjockre än orginal, har ju inget att jämnföra med :kocko

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
MrX skrev:
Men jag kollade med Yamaha återförsäljare i sverige och dem sa att det är inte topplocket som är "strypt" utan att det är en tjockare topplockspackning.
Det brukar man se, en normal packning är inte allas tjock medans en sån kan vara 2-3mm kanske (är inte 100% på tjockleken)

Låter underligt för mig att men "stryper" en motor genom tjockare topplocks packning.
Då som du redan säger för lägre komp.
Och lägre komp bjuder ju gärna in för mer varv.
Och högre varv = högre fart.

Men! mer komp kan också leda till högre fart då högre komp bjuder in till högre Nm, Så man kan ändra utväxlingen så att det går fortare ;)

Hitta en schysst balans och få en hoj som går bra! :tummenupp

/Hagberg

Poppe

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
KTM 530 EXC/SMR 08
MrX skrev:

Jag har för mig att i min stod det också topplock och avgassystem, men avgas pluggen är borta iaf, måste den vara. så som den går :tummenupp .
men topplock strypningen är nog kvar. var kostar en ny packning som inte är så där tjock då?

tack för svar

//poppe

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Poppe skrev:
Jag har för mig att i min stod det också topplock och avgassystem, men avgas pluggen är borta iaf, måste den vara. så som den går :tummenupp .
men topplock strypningen är nog kvar. var kostar en ny packning som inte är så där tjock då?

tack för svar

//poppe

det står likadani i mitt bevis.. men en topppakning kostar 500kr...
det gjorde det när ja köpte ny kolv iallafall.. kolven kosta oxo 500 ( :va )

Poppe

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
KTM 530 EXC/SMR 08
Mr EmCom skrev:
det står likadani i mitt bevis.. men en topppakning kostar 500kr...
det gjorde det när ja köpte ny kolv iallafall.. kolven kosta oxo 500 ( :va )

hitta i lelles för 168:- vet ej om det är en avstrypt då :va
är alla som man köper hos mc handlare det?

//poppe

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Gixxer 2KK3
Det är ju bara att ringa och kolla med nån Yamaha återförsäljare.
Men jag tror du har en nyare Dt än vad jag hade så det kan tänkas att det är topplocket som är lite tjockare.
Men jag hade en 91:a och till den sa dem att det var packningen.
Men det är ju enkelt att kolla upp.

Poppe skrev:
hitta i lelles för 168:- vet ej om det är en avstrypt då :va
är alla som man köper hos mc handlare det?

//poppe

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Svenssson skrev:

plana inte toppen, tror det finns en del läsning om högre värme utveckling och "mycket" lättare för att den ska skära

skippa de där med portning, ändra tjockleken på cyl packning ändrar port tider åt negativt håll.(tänkte på cyl fots packning nu)

för byter du den så får du en sänkt avgasport vilket skulle få den att varva mindre, man vill ha den hög.

ska ni trimma köp ny pipa eller bigbore kit eller liknade

Poppe

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
KTM 530 EXC/SMR 08
MrX skrev:
Det är ju bara att ringa och kolla med nån Yamaha återförsäljare.
Men jag tror du har en nyare Dt än vad jag hade så det kan tänkas att det är topplocket som är lite tjockare.
Men jag hade en 91:a och till den sa dem att det var packningen.
Men det är ju enkelt att kolla upp.

Jag har en 88 har jag för mig, men jag måste nog köpa ny packning för tror den läcker kyllarvatten,
och då blir det nog en vanligt inte så där tjock :)
//Poppe

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...