Portning tvåtakt?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Är det någon som på ett bra sätt kan förklara lite om hur kanalerna i en tvåtakts cyl fungerar? Jag menar den typen utav motor som matas med soppabland genom blocket. Finns det någon bra sida på nätet eller liknande där man kan se hur en ev portning skulle gå till? Dvs om man kan få olika register med olika typer utav portning :) Sedan så har jag funderat lite på detta med reed ventil? Har sett att man kan spela lite med registeret genom olika typer utav reeds, hur?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Man kan ju höja /sänka /ändra vinkeln på överspolsportarna för att få in bränslet tidigare eller senare in i förbränningskammaren. Tar man lite på avgasporten så kan man ju höja den en bit, då åker ju avgaserna ut tidigare.

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
För att bli någorlunda kunnig om tvåtaktsmotorer så rekommenderar jag boken Two-Stroke Performance Tuning av Graham Bell. Här finns det mesta om utformning av portar, cylinderhuvud, avgassystem mm.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Carbon skrev:
För att bli någorlunda kunnig om tvåtaktsmotorer så rekommenderar jag boken Two-Stroke Performance Tuning av Graham Bell. Här finns det mesta om utformning av portar, cylinderhuvud, avgassystem mm.

Tackar! Skall se om biblioteket har den imorgon :tummenupp

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Instämmer m Carbon: Skaffa Graham A Bell's bok. Innan. Den kommer att betala
sig fler ggr om. Dyrt byta ut sabbade cyllar....

Är det nån som vet nån bättre 2takts-trimningsbok så tala gärna om det.
(Sämre finns det många....)
/u

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Hej

Jag har 1:a upplagan av Two-Stroke Performance Tuning av Graham Bell. Den bok ni pratar om verkar vara 2:a upplagan. Är det någon som vet vad det är som skiljer, och om det är så stora skillnader mellan dem att man måste skaffa den nyare?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Tackar alla. Tror nog att det kan vara något att önska sig i hjulklapp :)

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Bearing skrev:
Hej

Jag har 1:a upplagan av Two-Stroke Performance Tuning av Graham Bell. Den bok ni pratar om verkar vara 2:a upplagan. Är det någon som vet vad det är som skiljer, och om det är så stora skillnader mellan dem att man måste skaffa den nyare?
Jag lånade 1:a upplagan av en bekant innan jag köpte 2:a för ett antal år sedan. Jag minns inte så noga, men jag tror att det mest var mindre detaljer som har ändrats. Bland annat vill jag minnas att det fanns med en lista med rekommenderat komp i 1:a upplagan, det saknas i den nya.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Köp den ! Räcker inte att låna o läsa en gång.

Kommer ihåg att 1a utgåvan hade nåt tyrckfel på formeln om duration vs porthöjd.
Inte läst 2a utgåvan.
/u

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
bebbe skrev:
Tackar! Skall se om biblioteket har den imorgon :tummenupp

Dom har 2 ex på stadsbiblioteket...
Dock så har dom en tendens att alltid vara utlånade, så jag har nu inhandlat den... Står mkt bra i den!!

Four stroke performance tuning och forced induction tuning av samma författare är också rolig läsning!

Ha de gôtt

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
ulf_lundin skrev:
Köp den ! Räcker inte att låna o läsa en gång.

Kommer ihåg att 1a utgåvan hade nåt tyrckfel på formeln om duration vs porthöjd.
Inte läst 2a utgåvan.
/u

Japp, har för mig att det stod cosinus istället för cos-invers...
Men jag håller med ulf, lika bra att köpa, du kommer inte ihåg allt från första gången du läser den och det blir så jobbigt när påminnelsen att du måste lämna tillbaka den kommer...

Ha de gôtt

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...