larsson91
Ny medlem
tycker ni det är värt ett försök ?
Portning
Portning är svårast att arbeta med. Dock kan de största effektförbättringarna göras här. De flesta trimmare har antagligen redan varit på avgasporten med en järnfil, och det är ganska lätt att här få förbättrad effekt. Det svåra är när man ska klämma de sista hästkrafterna ur motorn. Det är då som man oftast filar den där sista millimetern som inte skulle ha filats, och plötsligt går 125:an som en sur gammal moppe.
Vid portning av cylinder är det därför mycket viktigt att ta bort på rätt ställe, och att inte ta bort för mycket. Man måste vara mycket noggrann och inte ha för bråttom.
Den första huvudregeln är att slipa bort alla kanter och ojämnheter. Avgaskanalen ska vara så rak som möjligt. På bilden här under är det rödmarkerat där det ska tas bort och gulmarkerat där material ska läggas till. Dessutom bör man införskaffa ett nytt avgasrör med samma vinkel som kanalen.
Men nu till den praktiska biten - att fila upp kanalernas storlek. Om vi börjar med avgasporten, kan den tas upp på två grundsätt. Det första och det enklaste är att höja porten, alltså att fila i överkant. Motorn kommer då att varva mer, och maximala vridmomentet kommer högre upp i registret. Det andra sättet är att öka brädden på avgasporten. Oftast ökar man storleken på bådadera. Då man ökar brädden på avgasporten, måste man vara försiktig så att den inte kommer för nära överströmmarna. Då kommer bensin-luft blandningen att åka ut direkt. För att vara på den säkra sidan, bör det vara minst 8 mm mellan avgas och överströmmarna, men man kan gå ända ned mot 5 mm. Man måste dessutom vara försiktig med att ta upp porten för mycket, så att kolvringarna fastnar, och du får ett kostsamt motorhaveri på halsen. För att beräkna maximal portbrädd, tar man cylinderdiametern i mm gånger 0,65. Då är man på den säkra sidan. Man kan ta upp brädden till 0,71 utan att den skär för ofta, men mer än så bör man inte ta den. Detta gäller för alla portar, ingen port får vara större än 0,71*diametern. För att få hojen ännu mera driftsäker, kan man runda porten, så att den blir aningen ovalformad, då kommer ringarna att hålla längre.
Då vi sedan ska höja porten, måste vi tänka på att inte höja den för mycket. Om man gör det, kommer hojen inte att ha någon kraft kvar vid låga varv, då du ska starta t.ex.
Tabellen här under ger olika öppningstider för avgasporten. Svaret visas i grader, och det är alltså hur många grader svänghjulet snurrar från att kolven är i nedersta läget tills kolvtoppen går förbi och stänger avgasporten. Den här tabellen visar öppningar för extremtrimmade motorer, lura dig inte av den om du t.ex. kör moppe, då en orginalmoppe varvar ungefär 2-3000 varv, och en skapligt trimmad sällan kommer över 6000. I sådana fall, ta bara någon tiondels millimeter, plocka ihop den, kör ett varv och ta tid, fila en tiondel till, kör ett varv osv. När du ser att tiderna sjunker, fila inte mer.
Cylindervolym Användningsområde Max varv Öppningstid i grader
2x62 Roadrace 13500 206-208
1x80 Moto X 11000 196-198
1x80 Moto X 12000 202-204
1x80 Roadrace 13000 205-207
1x100 Moto X 11200 198-200
1x100 Go-cart 10800 176-178
1x125 Moto X 10000 190-192
1x125 Moto X 11000 196-198
1x125 Roadrace 12000 202-204
1x125 Roadrace 12500 203-205
2x125 Roadrace 12000 202-204
4x125 Roadrace 11500 200-202
1x175 Enduro 9000 184-186
1x175 Enduro 9500 186-188
2x175 Roadrace 11200 198-200
1x250 Enduro 8000 180-182
1x250 Moto X 8500 183-185
1x250 Roadrace 10500 194-196
1x400 Enduro 7000 175-177
1x400 Moto X 7500 176-178
För att räkna ut öppningstiden i grader, kan man använda formeln:
När det gäller modifiering av överströmmarna är grundregeln den att om man höjer portarna, kommer kraften högre upp i registret, och om man breddar portarna, kommer det mera kraft i låg och mellanregistren. Alla portar ska öppnas samtidigt, alltså ska allihop vara lika höga. En äldre modell på kanalutförande ses på bilden nedan. Försök att ändra den om du har en sådan kanal.
Om man till sist kollar på insuget, så ska detta vara så rakt och slätt som möjligt. Helst skall förgasaren vinklas, så att insug-förgasare hamnar på en rak linje.
Ett problem som kan uppstå då man trimmar en motor med reedventiler, är att ventilerna inte klarar av att forsla in bensin. Det går då att endera böja ut stopparna, eller också köper man nya ventiler. Du bör hamna på ungefär 400 spänn per insug när du köper nya reedventiler. Se dessutom till att du får riktiga fibertungor i ventilerna, och inga gamla plåtventiler.
Portning
Portning är svårast att arbeta med. Dock kan de största effektförbättringarna göras här. De flesta trimmare har antagligen redan varit på avgasporten med en järnfil, och det är ganska lätt att här få förbättrad effekt. Det svåra är när man ska klämma de sista hästkrafterna ur motorn. Det är då som man oftast filar den där sista millimetern som inte skulle ha filats, och plötsligt går 125:an som en sur gammal moppe.
Vid portning av cylinder är det därför mycket viktigt att ta bort på rätt ställe, och att inte ta bort för mycket. Man måste vara mycket noggrann och inte ha för bråttom.
Den första huvudregeln är att slipa bort alla kanter och ojämnheter. Avgaskanalen ska vara så rak som möjligt. På bilden här under är det rödmarkerat där det ska tas bort och gulmarkerat där material ska läggas till. Dessutom bör man införskaffa ett nytt avgasrör med samma vinkel som kanalen.
Men nu till den praktiska biten - att fila upp kanalernas storlek. Om vi börjar med avgasporten, kan den tas upp på två grundsätt. Det första och det enklaste är att höja porten, alltså att fila i överkant. Motorn kommer då att varva mer, och maximala vridmomentet kommer högre upp i registret. Det andra sättet är att öka brädden på avgasporten. Oftast ökar man storleken på bådadera. Då man ökar brädden på avgasporten, måste man vara försiktig så att den inte kommer för nära överströmmarna. Då kommer bensin-luft blandningen att åka ut direkt. För att vara på den säkra sidan, bör det vara minst 8 mm mellan avgas och överströmmarna, men man kan gå ända ned mot 5 mm. Man måste dessutom vara försiktig med att ta upp porten för mycket, så att kolvringarna fastnar, och du får ett kostsamt motorhaveri på halsen. För att beräkna maximal portbrädd, tar man cylinderdiametern i mm gånger 0,65. Då är man på den säkra sidan. Man kan ta upp brädden till 0,71 utan att den skär för ofta, men mer än så bör man inte ta den. Detta gäller för alla portar, ingen port får vara större än 0,71*diametern. För att få hojen ännu mera driftsäker, kan man runda porten, så att den blir aningen ovalformad, då kommer ringarna att hålla längre.
Då vi sedan ska höja porten, måste vi tänka på att inte höja den för mycket. Om man gör det, kommer hojen inte att ha någon kraft kvar vid låga varv, då du ska starta t.ex.
Tabellen här under ger olika öppningstider för avgasporten. Svaret visas i grader, och det är alltså hur många grader svänghjulet snurrar från att kolven är i nedersta läget tills kolvtoppen går förbi och stänger avgasporten. Den här tabellen visar öppningar för extremtrimmade motorer, lura dig inte av den om du t.ex. kör moppe, då en orginalmoppe varvar ungefär 2-3000 varv, och en skapligt trimmad sällan kommer över 6000. I sådana fall, ta bara någon tiondels millimeter, plocka ihop den, kör ett varv och ta tid, fila en tiondel till, kör ett varv osv. När du ser att tiderna sjunker, fila inte mer.
Cylindervolym Användningsområde Max varv Öppningstid i grader
2x62 Roadrace 13500 206-208
1x80 Moto X 11000 196-198
1x80 Moto X 12000 202-204
1x80 Roadrace 13000 205-207
1x100 Moto X 11200 198-200
1x100 Go-cart 10800 176-178
1x125 Moto X 10000 190-192
1x125 Moto X 11000 196-198
1x125 Roadrace 12000 202-204
1x125 Roadrace 12500 203-205
2x125 Roadrace 12000 202-204
4x125 Roadrace 11500 200-202
1x175 Enduro 9000 184-186
1x175 Enduro 9500 186-188
2x175 Roadrace 11200 198-200
1x250 Enduro 8000 180-182
1x250 Moto X 8500 183-185
1x250 Roadrace 10500 194-196
1x400 Enduro 7000 175-177
1x400 Moto X 7500 176-178
För att räkna ut öppningstiden i grader, kan man använda formeln:
När det gäller modifiering av överströmmarna är grundregeln den att om man höjer portarna, kommer kraften högre upp i registret, och om man breddar portarna, kommer det mera kraft i låg och mellanregistren. Alla portar ska öppnas samtidigt, alltså ska allihop vara lika höga. En äldre modell på kanalutförande ses på bilden nedan. Försök att ändra den om du har en sådan kanal.
Om man till sist kollar på insuget, så ska detta vara så rakt och slätt som möjligt. Helst skall förgasaren vinklas, så att insug-förgasare hamnar på en rak linje.
Ett problem som kan uppstå då man trimmar en motor med reedventiler, är att ventilerna inte klarar av att forsla in bensin. Det går då att endera böja ut stopparna, eller också köper man nya ventiler. Du bör hamna på ungefär 400 spänn per insug när du köper nya reedventiler. Se dessutom till att du får riktiga fibertungor i ventilerna, och inga gamla plåtventiler.