Portningsverktyg

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Tjennare, håller på o portar o räknar på min rd350 ypvs motor men upptäckte att ja behöver bättre verktyg till portningen än vad ja införskaffat, någon som har tips på vad som kan / bör användas vid portning av cyllar osv?

/WT

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Om du ska höja kanalerna så måste du ha en sån där 90 graders böj eller vad det heter (någon som vet vad det heter?) till slipmaskinen. Porta inte med stenslipar, aluminium kletar bara in sig i det, satsa på kvalitétsgrejer av stål istället! Till utblåset kan du använda grövre grejer att göra grovjobbet, finns på Biltema vet jag, men du kommer behöva en förlängare. Ja, det var väl inte mycket till hjälp kanske? Det dimper väl snart in folk som vet något..

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Köp ett 150-200mm långt slipstift med rombisk form (12.5mm huvud och 6mm skafft) finns att ta hem via Luna katalogen bland annat, det kommer du långt med!

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Upptäckte att de slags portningsverktyg jag har varit ute efter kallas "roterande filar" eller en eller flera iller/ illers :p men tack för hjälpen iaf gott folk!

Yeahcagiva

Bigdickie
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
cagiva,kineshoj
Porta 2-t?, Bästa vännen är då en sk "tandläkarslip" och dom brukar oftast kosta skjortan...

En billig och effektiv metod är att tillverka en spacer till cyllen på 0,8-1,3mm beronde på den karaktären du eftersträvar, sen planslipa cyllen på anläggningsytan mot toppen lika mycket som du har lakt till under cyllen

Mvh Nicke

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Porta 2-t?, Bästa vännen är då en sk "tandläkarslip" och dom brukar oftast kosta skjortan...

En billig och effektiv metod är att tillverka en spacer till cyllen på 0,8-1,3mm beronde på den karaktären du eftersträvar, sen planslipa cyllen på anläggningsytan mot toppen lika mycket som du har lakt till under cyllen

Mvh Nicke

Ingen som vet vad en sådan heter, den där som är böjd i 90 grader?

Annars har du ju rätt, då höjer man ju överströmmarna och utblås osv, det brukar ge rätt bra effekt på de flesta 2-taktare!

Har man en bra kolv (smidd) så kan man ju fila bort runt 1mm från kolvens kanter i ca:45 graders vinkel där kanalerna går, det blir ungefär samma effekt skulle jag tro. (kanalerna öppnas 1mm tidigare och stänger 1mm senare) Det är alltså kolvens "buliga" yta jag snackar om, ovansidan.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Vm i trådlyft!!
Jag ska precis börja med lite portning hade jag tänkt. Har en Ford 302 v8a som jag tänkt att ge mig an och så håller jag på att leta efter en uppsättning toppar till millen som jag ska porta. Jag har köpt prylar för att bygga en flödesbänk så det är ganska seriös portning jag har tänkt mig!

Det jag skulle vilja ha är lite generella tips vad gäller portning och vilka verktyg som är bra att använda! Jag har köpt diamantslipstift som verkar mycket bra.
Ös gärna på med tips rörande portning och vertyg för portning!

Ozzi

Guest
Ska du porta aluminiun finns det speciella roterande filar med endast sex skär, den ihop med T-sprit fungerar galant. Ska man porta gjutjärn finns nu ett nytt stift på marknaden med outständing livslängd samt att den inte ger dom jävulska nålarna till spån som dom gamla stiften gav, vet dock inte namnet på dessa men jag vet priset....................................strax över tusingen exkl. moms:rolleyes:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Den roterande fil jag använder mig mest av är den här http://www.plantins.se/search.do?searchType=2&searchPhrase=41371005&displayType=2fast med ett längre skaft som är ca 100 mm långt.
41371_jpg72og.jpg

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...