Nu är vi ju lite OT, men:
HD och S&S moderna sprut (Delphi) använder bara vevaxelsensor. Och det är sekventiella sprut med single fire (dvs ingen waste spark)
Hur vet då ECU:n vilket vevaxelvarv som är vilket? Jo ECU:n (eller ECM på HD-språk) använder MAP-sensorn för att synka. Jag tror att den använder max 2 vevaxelvarv på startmotorn (free spins) för att synka, sedan träder spridare och tändsystem i tjänst.
På det här viset funkar tex S&S Delphi-sprutet i min hoj.
... Efter några mekkvällar med lååånga veckor mellan har följande hänt...
Efter ett par fina svar så stod det ju klart att kammen var rätt monterad och att gnista kommer. Så mossberg kom och efter lite mysmek: du har inget komp!
Lånade kompprovare och inget komp någonstans! Bra, nu hade jag en tråd att jobba mot.
Jag hade lyft kammarna och även ruckat lite på ventilkopparna, lyft och kikat lite. Jag hade ju bytt topp packning också... Det visade sig att jag inte gjort hemläxan alls. Kammarna låg på var och varannan ventilkopp någon tiondels millimeter i stängda lägen med följden : inget komp.
Så, hela hemligheten var... När jag lyfte lite fint på kopparna så lade sig shimsen lite lite på snedden i sitt hål, med följden att 1,92 mm blev typ 2,20...
Shimsen gick himla tight ner i hålen. Och på något shims var det grader på kanten som jag smärglade bort. Såtermonterade shimsen varsamt i hålen och lade på kopparna. Satte på kammarna och mätte spelet... Perfekt, 0,15 insug och 0,25 exhaust...
Idag startade den lätt som en plätt på startgas.. Så räknar kallt med att den går på soppa nästa gång... Skall montera kylet mm också...
Rookiemistake alltså...