PotatoesMc bidrar till katastrofen i Asien

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Oj! Jag som kände mig stolt över att ha skänkt 50 spänn. :tummenupp
 

André E

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki M1800R -07
Jag har faktiskt inte skänkt en enda krona! Detta på grund av att jag tycker att det har blivit alldeles för mycket hysteri över detta, och anledningen till det är (enligt mina egna funderingar) att det är en massa svenskar inblandade!

Andra stora katastrofer, var ju någon tyfon som dödade 400000människor 1991 etc. har inte alls fått några sådana här insamlingar, iaf inte vad jag kan erinra mig om! Men där var det inte alls lika många svenskar som var inblandade!

Men jag kan tänka mig att skänka iväg en slant, par hundra eller så, OM jag får reda på att pengarna ska gå oavkortat till att hjälpa de boende i de drabbade länderna! Inte att få hem svenskar eller något sådant, 99% av de svenskar som var där var på semester och har själva valt att åka till en del av världen som är drabbade av svåra naturkatastrofer regelbundet! Ber om ursäkt om någon tar illa vid sig som kanske har någon anhörig/vän som drabbats av det här, men så känner jag det! Har själv en jobbarkompis som låg på stranden när det hände, hon har aldrig sprungit så fort i hela sitt liv har jag fått rapporter om.

Vet inte riktigt vilken hjälporganisation jag ska ta och skänka till, röda korsets sverigechef har en årslön på 1.5miljoner kronor, så dom vill jag inte stödja på grund av att jag tycker att en organisation som bygger på att folk ideelt och solidariskt går ihopa och hjälper andra inte ska ha chefer som tjänar 5-6gånger mer än medelsvensson!

Nä nu känner jag mig riktigt pessimistisk här, men det är nog så i det här fallet, finns säkert många där ute som "samlar" in pengar till katastrofoffren men som behåller pengarna själv... Men så får man givetvis inte resonera, så hade man ju inte kunnat stödja något alls!

Mvh André
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
André E skrev:
Jag har faktiskt inte skänkt en enda krona! Detta på grund av att jag tycker att det har blivit alldeles för mycket hysteri över detta, och anledningen till det är (enligt mina egna funderingar) att det är en massa svenskar inblandade!

Andra stora katastrofer, var ju någon tyfon som dödade 400000människor 1991 etc. har inte alls fått några sådana här insamlingar, iaf inte vad jag kan erinra mig om! Men där var det inte alls lika många svenskar som var inblandade!

Men jag kan tänka mig att skänka iväg en slant, par hundra eller så, OM jag får reda på att pengarna ska gå oavkortat till att hjälpa de boende i de drabbade länderna! Inte att få hem svenskar eller något sådant, 99% av de svenskar som var där var på semester och har själva valt att åka till en del av världen som är drabbade av svåra naturkatastrofer regelbundet! Ber om ursäkt om någon tar illa vid sig som kanske har någon anhörig/vän som drabbats av det här, men så känner jag det! Har själv en jobbarkompis som låg på stranden när det hände, hon har aldrig sprungit så fort i hela sitt liv har jag fått rapporter om.

Vet inte riktigt vilken hjälporganisation jag ska ta och skänka till, röda korsets sverigechef har en årslön på 1.5miljoner kronor, så dom vill jag inte stödja på grund av att jag tycker att en organisation som bygger på att folk ideelt och solidariskt går ihopa och hjälper andra inte ska ha chefer som tjänar 5-6gånger mer än medelsvensson!

Nä nu känner jag mig riktigt pessimistisk här, men det är nog så i det här fallet, finns säkert många där ute som "samlar" in pengar till katastrofoffren men som behåller pengarna själv... Men så får man givetvis inte resonera, så hade man ju inte kunnat stödja något alls!

Mvh André
Känner lite likadant.. Kommer kanske sätta in ett par kr, men om och när jag gör det, kommer jag inte skriva det här för att slå mig på bröstet...
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
André E skrev:
Jag har faktiskt inte skänkt en enda krona! Detta på grund av att jag tycker att det har blivit alldeles för mycket hysteri över detta, och anledningen till det är (enligt mina egna funderingar) att det är en massa svenskar inblandade!

.... och paradoxalt nog så tror jag att en stor del av de pengar som skänks till t.ex röda-korset inte kommer att användas för svenskar, utan för lokalbefolkningen som tidigare var fattiga, och nu saknar försörjningsmöjlighet, mat, vatten, och tak för huvudet. Och visst är BRA att man får in pengar till det ändamålet, men det kanske inte är vad folk tänker på och har i sitt medvetande när dom skänker pengarna. Men det är BRA.

En av dom bästa sakerna man kan göra för regionen är att fortsätta turista, så fort dom åter bygger upp anläggningar etc. Men hur många är sugna efter vad som hänt ?

Bara några reflektioner. Ja, jag har skickat in en peng jag med.

// - P
 
Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jösses, nu fattas väl bara Hells Angels bidrag också.
Och kanske fångarna på Kumla.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
-PLM- skrev:
Vad menar du med det?

Precis det du tror jag menar.

Jag tycker det är lågt att starta en tråd om att man skänkt pengar.
Jag uppfattar det som någon sorts "titta så duktiga vi är".

Skänk gärna pengar, men är det nödvändigt att publicera det?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Pejo skrev:
.... och paradoxalt nog så tror jag att en stor del av de pengar som skänks till t.ex röda-korset inte kommer att användas för svenskar, utan för lokalbefolkningen som tidigare var fattiga, och nu saknar försörjningsmöjlighet, mat, vatten, och tak för huvudet. Och visst är BRA att man får in pengar till det ändamålet, men det kanske inte är vad folk tänker på och har i sitt medvetande när dom skänker pengarna. Men det är BRA.
// - P


Låter lite konstigt när du resonerar. För min egen del hoppas jag att pengarna går till katastrofens offer oavsett nationalitet, svensk eller ej. Pengarna ska väl knappast enbart gå till ambulansflyg, sjukvård och liknande utan även återuppbyggnad, förnödenheter såsom mat och vatten mm. I en ideal värld så hade pengarna räckt till att återställa allt och få igång turistnäringen igen. Mänskligt lidande såsom sorg och saknad över anhöriga och liknande kan dock inga pengar i världen råda bot på. Jag skänker för övrigt också pengar men jag tänker inte slå mej för bröstet för det. Duktig kan man vara ändå.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Gustav1 skrev:
Precis det du tror jag menar.

Jag tycker det är lågt att starta en tråd om att man skänkt pengar.
Jag uppfattar det som någon sorts "titta så duktiga vi är".

Skänk gärna pengar, men är det nödvändigt att publicera det?

Ok då förstår jag, alla får tycka som de vill.
Jag uppfattade det som att du tyckte det var konstigt att pmc bidrog med pengar.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag resonerade inte! Jag reflekterade över det hela.

Min egen mening har jag inte redovisat, men man kan gott säga att jag håller med dig i stora drag.

Blip skrev:
Låter lite konstigt när du resonerar. För min egen del hoppas jag att pengarna går till katastrofens offer oavsett nationalitet, svensk eller ej. Pengarna ska väl knappast enbart gå till ambulansflyg, sjukvård och liknande utan även återuppbyggnad, förnödenheter såsom mat och vatten mm. I en ideal värld så hade pengarna räckt till att återställa allt och få igång turistnäringen igen. Mänskligt lidande såsom sorg och saknad över anhöriga och liknande kan dock inga pengar i världen råda bot på. Jag skänker för övrigt också pengar men jag tänker inte slå mej för bröstet för det. Duktig kan man vara ändå.
 

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund och Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
Visst kan man tycka att RödaKors-direktören och andra miljonärer kan skänka mest men de är inte så många som vi medelsvenssons så våra pengar behövs absolut. Skänkte 200 kr. Och hacka inte på den som startade denna tråd - det är inget fel på den. Det kan inte vara fel att tala om att även vi sporthojsåkare bryr oss.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Ingen fler än jag som ser ironi med att en MC klubb som sysslar med illegala stunt på allmän väg blir välgörenhet för en dag? Det är inget fel med det men jag tycker det känns konstigt att moralen hinner ikapp människor som sätter andras liv på spel i trafiken. Men all hjälp är ju bra :tummenupp
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Så länge pengarna jag skänkt hjälper någon som har det svårt i världen så är jag nöjd.!
Individ som Individ
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
sunkan skrev:
Så länge pengarna jag skänkt hjälper någon som har det svårt i världen så är jag nöjd.!
Individ som Individ
Håller med, vill att mina pengar hjälper dom som drabbats värst (dvs dom som e i mest akut hjälp)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top