Power Commander

SwEpE

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2007
Ort
Borlänge
Hoj
R6 -07
hej har skaffa mig en Power Commander pc3 och har inte tid att bänka den så tänkte ladda ner map från power commander och tänkte höra om det är nå skylland mellan dom som fins och dom det står European model före någon som har nå koll på det ? har en r6 - 07 med allt orginal utan att jag har ett Megaphone slip-on. MvH Rickard
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varför köpa en PCIII om du inte bänkar?

De mapparna som ligger på hemsidan är mer eller mindre värdelösa och har du bara ett slipon kan du lika gärna åka utan PCn.
 

SwEpE

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2007
Ort
Borlänge
Hoj
R6 -07
håller med lite men inte helt han kommer gå bättre i motorn och bättre på tomgång och så men helt klart ska det på ett helsystem och bänka men har inte råd med sånt nu och tänkte ha de mapmningarna som fins på doms sida så länge men min fråga va om det är nå skylnad på dom som det står europa före än dom andra ??
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
håller med lite men inte helt han kommer gå bättre i motorn och bättre på tomgång och så men helt klart ska det på ett helsystem och bänka men har inte råd med sånt nu och tänkte ha de mapmningarna som fins på doms sida så länge men min fråga va om det är nå skylnad på dom som det står europa före än dom andra ??

vänta istället tills du har pengar o bänka
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Skit i PC´n och fixa CO bara så räcker det för en slipon.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
håller med lite men inte helt han kommer gå bättre i motorn och bättre på tomgång och så men helt klart ska det på ett helsystem och bänka men har inte råd med sånt nu och tänkte ha de mapmningarna som fins på doms sida så länge men min fråga va om det är nå skylnad på dom som det står europa före än dom andra ??

Men om du redan vet att den kommer att gå bättre i motorn och på tomgång med PCIII varför ber du om vår åsikt då?

Tomgång och låglast är kompenserat av lambdan oavsett så där har du inget att hämta ändå. Skall du få ut något på höglast så är det bänkning och helsystem som gäller....
 

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
örnsköldsvik
Hoj
cbr 1000
som vanligt är det en massa soper som bara blindskriver och inte svarar på frågan.

Det finns en massa trådar om just det här på SH och vissa säger att bänkning är det enda rätta vilket det iof kanske är men de "färdiga" mapparna verkar vara bättre än att inte välja nåt alls.
Sök på deras hemsida kanske du hittar nån färdig mapp för det slipon du hade.

Skillnaden på europeanmodel har jag ingen aning om, borde inte vara så stor skillnad..

:arsele
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
om man jävmför powercomanders olika mappar på europamodell eller ej eu moedll å även på olika slipon så kan de vara så mycket som 20% skillnad på vissa trottelöppningar å varv. Så ja skulle inte våga slänga i en färdig mapp i min hoj. Iaf inte utan att ställa han i bänk å kolla lambda värdena.

dock kan de vara lika farligt å köpa slipon utan att bänka som att sätta i fel mapp. Många hojjar har idag katalysator å alltihop i sliponet. Så skillnaden mellan slipon å orginal kan bli ganska stor flödesmässigt.
 

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Många allvetare ser jag.

Monterade helsystem på en gixxer 750 05:a (acra)
Sedan inhandlades PC3 från UK.
tog hem en map för europa, helsystem och luftfilter....

Blev en stor skillnad när jag tankade in mjukvaran...

Åkte senare till en firma som kunde bänka den.... krävde då att dom bromsade hojen så jag fick papper på innan och sedan efter...

När jag hämtade hojen så hade den samma inställningar.....

Förmodar att det skiljer på hojmodeller osv. men varför inte sammla mjukvara
i en tråd här på SH ?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Slänger du på pc3 på en hoj och har slipon med db killers kan du ha mycket och hämta en mapp för din hoj med original dämpare..

Bänkning är inte helt supernödvändigt.

Tanka ned en mapp från nätet för originaldämpare.
Trimma upp pc3 ans mappning 2,5-5% på låg och mellan samt 2,5% på hög för att kompensera för det lite friare utblåset.

Har man inte db killers i ett eftermarknadssliponet så blir flödesskillnaden så stor och desutom har det annan resonans så då blir det inte lika enkelt - då skall man mappa on om man inte har motorkänsel.

Gör man mappmodden på datorn kan du greja lite så du har en ganska stor vridmoments och effektvinst där du gasar och desutom lägga in så att du magrar ut till originalmappen vid crusing.

Ja alltså lågt gaspådrag vid motorvägsfart - gör övergångarna mjuka så det sker gradvis.

Är det lambasondstyrt och du vill ha stabiltet på låga varv för att motverka typ enginestall är du tvungen att koppla ur lambdasonden med motstånd så den inte tar data därifrån och magrar ut.
 

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000 -05
Med risk att reta slag på en del (då folk tjänar pengar på att sälja PC och andra bränner pengar på att köpa dom).

Köpte just en GSXR1000K5 (igen) med helsystem Arrow och PCIII, vad fick jag då ?
Jo en cykel som går sämre än original.
Kanske får jag 2hk på topp pga av att STE (ventilen) i original rören är borta.
Men jag får högre soppa förbrukning, och den luktar som en gammal 245:a på tomgång, dvs oförbränd bensin pga av att den där STE ventilen faktiskt gör ett jobb, den sitter inte bara där för att dämpa ljud och minska utsläpp, den gör mottryck på låga varv vilket behövs eftersom kam-tiderna är ganska extrema och bara blåser soppan rakt igenom då in+ut ventiler står öppna samtidigt. (därav 245:a lukten)

Fråga: behöver jag mer vrid på låga varv och lägre soppa-förbrukning eller behöver jag 2hk mer vid 13500 varv.

Alla som har växlat en GSXR1000K5/K6 (K7/K8 är för trötta) snyggt och fint på maxvarvs lampan vet att efter ett par fullständigt hysteriska sekunder är man uppe i närmare 300km/h.

Och då är det första man tänker: "fan vad surt den går !!, måste sne-trimma den bums med PCIII"

knappast.

Arrow helsystem + PCIII , snart på blocket.

/Nicholas
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Har en fråga om PC3 och Quickshifter, finns många trådar om PC, onödigt att starta en ny tråd.
fråga: Quickshifter till PC3, finns det?
fråga: Hur kopplas den in, kontakter till PC3an enbart eller behöver man koppla direkt till mc också? (bortsett från brytaren/växelpine såklart)

Har en QS, DWE tror jag den heter. Men den kräver lite mer arbete för att kopplas in, därav frågorna/lathet..
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag körde fulmapp i min K9a från PC själva (en hoj med samma moddar, yoshi helsystem, etc)...gick väl ok, men uppplevdes tam i mitten, men att det klev på rätt friskt på topp.

In till motospeed för injustering, väl klart, en helt annan hoj...natt/dag, tydligen gick den så rikt på mitten att det var närapå osunt..

Vad är det som säger att mappen är ok bara för att den ligger på en viss sajt?

Jag har erfarenheter från mappning av insprutning på bilar, och trots identiska bilar, så kunde grundmappen jag filat fram under flera år, bara användas som en utgångspunkt...ibland blev det rätt stora skillnader..
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har en fråga om PC3 och Quickshifter, finns många trådar om PC, onödigt att starta en ny tråd.
fråga: Quickshifter till PC3, finns det?
fråga: Hur kopplas den in, kontakter till PC3an enbart eller behöver man koppla direkt till mc också? (bortsett från brytaren/växelpine såklart)

Har en QS, DWE tror jag den heter. Men den kräver lite mer arbete för att kopplas in, därav frågorna/lathet..

JA det finns QS funktionalitet i din PCIII. Beroende på om du hae 4 eller 8 injektorer behöver du en tilläggshärva. Din befintliga brytare i växelpinnen fungerar säkerligen
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
JA det finns QS funktionalitet i din PCIII. Beroende på om du hae 4 eller 8 injektorer behöver du en tilläggshärva. Din befintliga brytare i växelpinnen fungerar säkerligen

Minns jag rätt är det 4st, ZX10R 2005.
Vet Du var/hur jag kopplar in QS i PC3:an? Behöver jag köpa extra, tex kontakt?
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Jag är totalt noob när det gäller Power commander, och jag ställer en väldigt dum fråga.

Jag köpte en hoj, där någon tidigare ägare installerat en Power Commander. Det är tre knappar
på den. Min fråga är, är de knapparna aktiva så att säga? Fuckar man upp några inställningar
om man kommer åt en knapp på PC:en? :rodnar
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top