PILOT POWER 2CT vs POWER ONE STREET, fakta för veliga.
Har sedan en tid varit sugen på Power One street men velat eftersom det inte funnits några tester annat än i varma länder, och jag med stor säkerhet kommer åka både gata o bana med samma däck i början på säsongen. Mailade lite frågor till Hojdäck.se och fick ett så pass bra svar att jag tänkte dela med mig lite;
Fråga 1.
Hur fungerar den nya power one street i lite svalare temperaturer, som nu under våren. Låt säga 10 grader ute o ibland lite kallare i backen? Jag pratar gatåkning. Blir däcket tillräckligt varmt under vardagskörning för att ha bra fäste vid en hård inbromsning, eller är däcket egentligen ett racedäck som måste köras hårt/värmas med däcksvärmare för att ha bra fäste? Alla tester hittills är ju bara i varma länder…
Svar 1:
Power One Street har nya gummiblandningar med SCT, Synthetic Component Technoloy som ger en ultrasnabb uppvärmningstid och förbättrar prestandan vi låga temperaturer. Du skall inte behöva köra däcket extremt hårt på gatan för att få upp en bra arbetstemperatur i däcket. Givetvis är Pilot Power 2CT ett vassare däck när det är riktigt kallt i asfalten eller regn pga. att däcket har 100% Silica.
Fråga 2.
Hur fungerar power one street när det är blött i JÄMFÖRELSE med power 2ct? (Det sistnämna är ju mycket bra när det är blött). Samma här, jag refererar till vardagskörning. (På bana tvekar jag inte på att däcket är bra. Regnar det där är det slutåkt alternativt regndäck.)
Svar 2:
Nope, Power One Street är utvecklat för att fungera bra på våt asfalt men Pilot Power 2CT är nog snäppet vassare pga. 100% silica i gummiblandningen.
Övrigt:
Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa frågor. Det är många med mig som undrar över dessa egenskaper, just för att många åker både gata o bana och Power One street endast figurerar i tester som gjorts i varma länder.
Svar:
Största skillnaden mellan Pilot Power 2CT och Power One Street är att Power One har en mycket vassare 3-lagers stomme som har en mycket bättre styrresponce och en mönsterdesign som gör att däcket blir ett slicks vid nedläggningsvinklat från 45-60 grader. Power One Street har mycket vassare gummiblandning som tål riktigt hård körning på motorbana utan att protestera. Skillnaden i varvtid på Portimao är ca: 5 sek mellan Power One Street och Competition. Det vittnar om hur bra prestande Michelin lyckets få i i ett gatdäck.
När det är 10 C och/eller regn på gata är Pilot Power 2CT oslagbart men Power One Street är ett mycket vasst däck som även fungerar bra under dessa förutsättningar. Däck är alltid en kompromiss och det är omöjligt att göra ett däck som skall prestera optimalt från +10 C på gatan till att klara 300km/h och de påfrestningar som blir på en motorbana.
Har sedan en tid varit sugen på Power One street men velat eftersom det inte funnits några tester annat än i varma länder, och jag med stor säkerhet kommer åka både gata o bana med samma däck i början på säsongen. Mailade lite frågor till Hojdäck.se och fick ett så pass bra svar att jag tänkte dela med mig lite;
Fråga 1.
Hur fungerar den nya power one street i lite svalare temperaturer, som nu under våren. Låt säga 10 grader ute o ibland lite kallare i backen? Jag pratar gatåkning. Blir däcket tillräckligt varmt under vardagskörning för att ha bra fäste vid en hård inbromsning, eller är däcket egentligen ett racedäck som måste köras hårt/värmas med däcksvärmare för att ha bra fäste? Alla tester hittills är ju bara i varma länder…
Svar 1:
Power One Street har nya gummiblandningar med SCT, Synthetic Component Technoloy som ger en ultrasnabb uppvärmningstid och förbättrar prestandan vi låga temperaturer. Du skall inte behöva köra däcket extremt hårt på gatan för att få upp en bra arbetstemperatur i däcket. Givetvis är Pilot Power 2CT ett vassare däck när det är riktigt kallt i asfalten eller regn pga. att däcket har 100% Silica.
Fråga 2.
Hur fungerar power one street när det är blött i JÄMFÖRELSE med power 2ct? (Det sistnämna är ju mycket bra när det är blött). Samma här, jag refererar till vardagskörning. (På bana tvekar jag inte på att däcket är bra. Regnar det där är det slutåkt alternativt regndäck.)
Svar 2:
Nope, Power One Street är utvecklat för att fungera bra på våt asfalt men Pilot Power 2CT är nog snäppet vassare pga. 100% silica i gummiblandningen.
Övrigt:
Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa frågor. Det är många med mig som undrar över dessa egenskaper, just för att många åker både gata o bana och Power One street endast figurerar i tester som gjorts i varma länder.
Svar:
Största skillnaden mellan Pilot Power 2CT och Power One Street är att Power One har en mycket vassare 3-lagers stomme som har en mycket bättre styrresponce och en mönsterdesign som gör att däcket blir ett slicks vid nedläggningsvinklat från 45-60 grader. Power One Street har mycket vassare gummiblandning som tål riktigt hård körning på motorbana utan att protestera. Skillnaden i varvtid på Portimao är ca: 5 sek mellan Power One Street och Competition. Det vittnar om hur bra prestande Michelin lyckets få i i ett gatdäck.
När det är 10 C och/eller regn på gata är Pilot Power 2CT oslagbart men Power One Street är ett mycket vasst däck som även fungerar bra under dessa förutsättningar. Däck är alltid en kompromiss och det är omöjligt att göra ett däck som skall prestera optimalt från +10 C på gatan till att klara 300km/h och de påfrestningar som blir på en motorbana.
Last edited: