POWER PILOT 2CT vs POWER ONE STREET, fakta för veliga.

Robz

Guest
Sitter själv i samma sits och kan inte bestämma mig.:confused: Sportec M3 börjar släppa lite väl ofta på banan nu men funkar ypperligt på gata. Kör mest gata men vid bankörningarna vill jag kunna känna att jag har bra grepp. Just nu står det mellan nya Racetec k3 interact och Corsa III. Har tyckt bäst om Metzeler/Pirelli,men kanske får testa Power one då det verkar vara rätt däck för mitt sätt o köra kanske. Våtgreppet bryr jag mig inte så mycket om,men jag vill att dom skall funka hyfsat när det är kallt i backen. Någon som kört gata/bana med Racetec K3 eller Corsa III som har lust att dela med sig?
IDAG!!! Kom mina Racetech K3 Interact! Skall bli spännande att prova:tummenupp Har i alla år kört med racedäck som Rennsport eller Supercorsa - gjorde ett test med M3 som funkade bra... ända till det släppte.
M3, 2CT...etc. är SPORT-däck, håller längre, funkar bra för de flesta (även om jag hört att vanliga pilot power mycket väl kan vara bättre än 2CT när det börjar gå fort).
K3 har jag testat förut med gott resultat, men kort livslängd. Detta Racetech K3 Interact låter som exakt vad jag behöver - Racedäck med längre livslängd på gata :banana

2st inhandlade för säkerhets skull... 0309... tillräckligt färskt :D
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Med erfaranhet som instruktör för både SMC och Actionpics så kan jag bara säga en sak till er som kör bana.

Varenda gång vi plockar upp någon ur sandfållan som har totalklotat pga en highsider, så nog fan står det Pilot Power på hans bakdäck.

Det är skitbra däck för gatåkare pga 100% silica som snabbt går upp i temp och hållar bra temp för sportig gatkörning. Även skitbra för körning i regn.

Men så fort ni börjar pressa lite på en torr och varm bana, framför allt med effektstarka hojar, så blir pilot power för varmt, och det blir toksläpp.

Det funkar skitbra ända tills däcket blir lite för varmt. Och då släpper det som bara satan och helt utan förvarning och ni drar i backen så det sjunger om det.

Känns som vi instruktörer har tjatat om det 1000ggr och ändå så kommer det deltagare till snabba gruppen med effektstarka hojjar, och krashar pga highsider med sina Pilot Power.


För övrigt en riktigt bra tråd med gämnförelse mellan dom olika däcken. :tummenupp
 

Robz

Guest
Med erfaranhet som instruktör för både SMC och Actionpics så kan jag bara säga en sak till er som kör bana.
Varenda gång vi plockar upp någon ur sandfållan som har totalklotat pga en highsider, så nog fan står det Pilot Power på hans bakdäck.....
Har samma erfarenhet från SSEMSE och SMC... men man bör komma ihåg att de flesta gatåkare som börjar köra fort, kör just Pilot power eller motsvarande sportdäck. Alltså inte helt konstigt att de däcken är med i lecan ofta, om det är det vanligaste däcket.
Finns ju också folk som kör ruskigt snabbt med Pilot Power :gnissla (2CT blir enligt dessa lättare överhettat och därför skulle vanliga Power vara bättre).

EDIT:
Någon med länk till rekommenderat däcktryck för Metzler? Har läst 2,9bar på Racetech men det måste ju vara galet för bana!?
Och ja - standardvärdet som man alltid SÄGER är 1,9-2,1 bak (eller rättare 2,3-2,5 varmt).... men var finns detta skrivet??
 
Last edited:

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Med erfaranhet som instruktör för både SMC och Actionpics så kan jag bara säga en sak till er som kör bana.

Varenda gång vi plockar upp någon ur sandfållan som har totalklotat pga en highsider, så nog fan står det Pilot Power på hans bakdäck.

Det är skitbra däck för gatåkare pga 100% silica som snabbt går upp i temp och hållar bra temp för sportig gatkörning. Även skitbra för körning i regn.

Men så fort ni börjar pressa lite på en torr och varm bana, framför allt med effektstarka hojar, så blir pilot power för varmt, och det blir toksläpp.

Det funkar skitbra ända tills däcket blir lite för varmt. Och då släpper det som bara satan och helt utan förvarning och ni drar i backen så det sjunger om det.

Känns som vi instruktörer har tjatat om det 1000ggr och ändå så kommer det deltagare till snabba gruppen med effektstarka hojjar, och krashar pga highsider med sina Pilot Power.


För övrigt en riktigt bra tråd med gämnförelse mellan dom olika däcken. :tummenupp


Älskar människor som generalliserar !!!

Men som instruktör kan det vara bra att upplysa dom som åker bana om vilket tryck det blir i däcket när däcket blir varmt... då man inte oftast inte når dom temperaturerna på gatan..... något jag inte tänkte på när jag testade bankörning. Då med Pilot Power 2CT.... billigt med däcktrycksmätare och kolla trycket efter avslutat pass...

Så märket på däcket tror jag spelar mindre roll.....
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
EDIT:
Någon med länk till rekommenderat däcktryck för Metzler? Har läst 2,9bar på Racetech men det måste ju vara galet för bana!?
Och ja - standardvärdet som man alltid SÄGER är 1,9-2,1 bak (eller rättare 2,3-2,5 varmt).... men var finns detta skrivet??


Allt enligt Metzelers hemsida:http://www.metzeler.com.au/main/ind...4&cfid=6632201&cftoken=85872827&dts=922009013

Code Size Range & Compound Cold Inflation Pressure
1869500 120/70 ZR 17 Comp K3 1.8 bar/26 psi
1869900 180/55 ZR 17 Comp K3 1.9 bar/28 psi
1870400 190/50 ZR 17 Comp K3 1.9 bar/28 psi
1870300 190/55 ZR 17 Comp K3 1.9 bar/28 psi
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Med erfaranhet som instruktör för både SMC och Actionpics så kan jag bara säga en sak till er som kör bana.

Varenda gång vi plockar upp någon ur sandfållan som har totalklotat pga en highsider, så nog fan står det Pilot Power på hans bakdäck.
...
så fort ni börjar pressa lite på en torr och varm bana, framför allt med effektstarka hojar, så blir pilot power för varmt, och det blir toksläpp.
...
funkar skitbra ända tills däcket blir lite för varmt. Och då släpper det som bara satan och helt utan förvarning...

Känns som vi instruktörer har tjatat om det 1000ggr och ändå så kommer det deltagare till snabba gruppen med effektstarka hojjar, och krashar pga highsider med sina Pilot Power.

Hej Eskilsson ! (och andra duktiga instruktörer)

Jag köpte "nybörjar hoj" i höstas och tog licens på Gelleråsen nu i början på april.
Fick ett varnande finger av instruktören att jag lämnade långa svarta spår ut ur böjarna... så jag kanske tillhör din riskgrupp :ajjabajja
Inte för att jag är så duktig, utan snarare tack vare hojen...:tummenupp
...och ja, det satt/sitter PP2CT både fram och bak på min hoj just nu.:huvet

Kan du ge oss "glada amatörer" lite tips om vilka däck du hittar på hojar från samma grupp som du refererar till, och då inte de som ligger i sanden/gruset/leran utan de som kommer till start igen och igen och igen...:D

...ja, du fattar nog vad jag menar.
Tackar på förhand !

PS.
Det är ju bättre att prova gränsena på banan än på gatan iaf.:glömdet
 

Robz

Guest
Allt enligt Metzelers hemsida:http://www.metzeler.com.au/main/ind...4&cfid=6632201&cftoken=85872827&dts=922009013

Code Size Range & Compound Cold Inflation Pressure
1869500 120/70 ZR 17 Comp K3 1.8 bar/26 psi
1869900 180/55 ZR 17 Comp K3 1.9 bar/28 psi
1870400 190/50 ZR 17 Comp K3 1.9 bar/28 psi
1870300 190/55 ZR 17 Comp K3 1.9 bar/28 psi

Tackar!:tummenupp
(1,8 fram???? - brukar ju rekomenderas 2,1-2,3 kallt)

Märkligt - har letat runt rejält (tyckte jag), men hamnade på .co.uk och Metzelermoto.com.... ingen vettig info där.
EDIT:
http://www.metzelermoto.com/web/fit...179&modelVehicle=113864&versionVehicle=221845
Racetec K3
Front Rear 120/70 ZR 17 M/C (58W) TL RACETEC K3 Front - 2.5 BAR 190/50 ZR 17 M/C (73W) TL RACETEC K3 - 2.9 BAR
:5sure
 
Last edited:

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Tackar!:tummenupp
(1,8 fram???? - brukar ju rekomenderas 2,1-2,3 kallt)

Märkligt - har letat runt rejält (tyckte jag), men hamnade på .co.uk och Metzelermoto.com.... ingen vettig info där.
EDIT:
http://www.metzelermoto.com/web/fit...179&modelVehicle=113864&versionVehicle=221845
Racetec K3
Front Rear 120/70 ZR 17 M/C (58W) TL RACETEC K3 Front - 2.5 BAR 190/50 ZR 17 M/C (73W) TL RACETEC K3 - 2.9 BAR
:5sure

Måste vara mc-tillverkarens rek dom går på. Snackade med min däckmek och han sa att jag skulle köra enligt mc-tillverkarens rek på gata och 2,1F 1,9B bana, på Power one street. Jag brukar köra runt 2,5B och 2,3F på gata beroende på temp och körsätt. Jag hade bestämt mig för att testa K3 men det blev Power one då han hade dom hemma och snart är det ju dags för årets banpremiär.:yoparty

Edit.
Enligt Michelins hemsida var det rekomenderade däcktrycket (2,1 1,9) bara för bankörning och att man vid gatkörning skulle använda mc-tillverkarens rek.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är skitbra däck för gatåkare pga 100% silica som snabbt går upp i temp och hållar bra temp för sportig gatkörning. Även skitbra för körning i regn.

Men så fort ni börjar pressa lite på en torr och varm bana, framför allt med effektstarka hojar, så blir pilot power för varmt, och det blir toksläpp.

Det funkar skitbra ända tills däcket blir lite för varmt. Och då släpper det som bara satan och helt utan förvarning och ni drar i backen så det sjunger om det.
Jag instämmer till 100% :tummenupp Jag fick en vobblande bredsladd genom depåkurvan på Gelleråsen tack vare PP, det var sista gången jag körde med dom på bana :fakta Dom är ju väldigt bra fram tills dom blir lite för varma, och då går det jävligt fort över gränsen, lite som när en glödlampa går sönder ungefär, ingen förvarning alls. Enda trösten är att man måste lära sig att inte slå av gasen för fort när det det släpper :rolleyes:
 

Kneedrag

Guest
Power One låter intressant.
Även Bridgestone BT 003
Ska testas

Just nu
sitter ett set Continental RaceAttack Street de funkar för min körning.


Aldrig mer pilot power 2ct
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Har samma erfarenhet från SSEMSE och SMC... men man bör komma ihåg att de flesta gatåkare som börjar köra fort, kör just Pilot power eller motsvarande sportdäck. Alltså inte helt konstigt att de däcken är med i lecan ofta, om det är det vanligaste däcket.
Finns ju också folk som kör ruskigt snabbt med Pilot Power :gnissla (2CT blir enligt dessa lättare överhettat och därför skulle vanliga Power vara bättre).


Jo, ligger mycket i det du säger.
Och oftast är det inte dom snabbaste förarna som överhettar däcken.
Utan dom som just börjar bli snabba, som har lite lägre fart in och igenom kurvan, för att sen kunna ge benet ut på rakan.
En snabbare förare håller högre fart genom hela kurvan och påfrestar därför inte däcket lika mycket.

Älskar människor som generalliserar !!!

Men som instruktör kan det vara bra att upplysa dom som åker bana om vilket tryck det blir i däcket när däcket blir varmt... då man inte oftast inte når dom temperaturerna på gatan..... något jag inte tänkte på när jag testade bankörning. Då med Pilot Power 2CT.... billigt med däcktrycksmätare och kolla trycket efter avslutat pass...

Så märket på däcket tror jag spelar mindre roll.....


En bra instruktör hjälper sina deltagare med så väl tekniska frågor som frågor om körteknik. desvärre har inte alla instruktörer samma kunskap.
men överlag så tror jag att instruktörerna kan svara på frågor om däckstempratur.

Men märket på däcket spelar roll. Pilot Power och PP 2ct blir överhettad och släpper på ett sätt som många andra däck inte gör.

Hej Eskilsson ! (och andra duktiga instruktörer)

Jag köpte "nybörjar hoj" i höstas och tog licens på Gelleråsen nu i början på april.
Fick ett varnande finger av instruktören att jag lämnade långa svarta spår ut ur böjarna... så jag kanske tillhör din riskgrupp :ajjabajja
Inte för att jag är så duktig, utan snarare tack vare hojen...:tummenupp
...och ja, det satt/sitter PP2CT både fram och bak på min hoj just nu.:huvet

Kan du ge oss "glada amatörer" lite tips om vilka däck du hittar på hojar från samma grupp som du refererar till, och då inte de som ligger i sanden/gruset/leran utan de som kommer till start igen och igen och igen...:D

...ja, du fattar nog vad jag menar.
Tackar på förhand !

PS.
Det är ju bättre att prova gränsena på banan än på gatan iaf.:glömdet


Bra fråga. Ocg jag har faktiskt inget bra svar på det.
Finns nog säkert många olika däck. från olika fabrikat. Dunlop gör bra däck vet jag. Jag körde på Metzeler Sportec när jag körde på "gatdäck".
Och dom funkade bra tills det började gå fort. Och dom funkade bra även när dom började gå för varmt förutom att dom började smälta i stället för att slitas. Så då började jag köra på Metzeler Racetec med mönster, så jag kunde köra både bana och gata med dom. Dock är ju det ett gatlagligt Slicks med mönster och kräver därför längre uppvärmningstid än ett rent gatdäck.
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
...Men så fort ni börjar pressa lite på en torr och varm bana, framför allt med effektstarka hojar, så blir pilot power för varmt, och det blir toksläpp.

Det funkar skitbra ända tills däcket blir lite för varmt. Och då släpper det som bara satan och helt utan förvarning och ni drar i backen så det sjunger om det...
Börjar man pressa så man är snabbast i snabba gruppen hos Actionpics t.ex. börjar det gå så fort att man inte skall köra på gatdäck oavsett fabrikat.

Det stora felet många gör är att köra på för lågt tryck, PilotPower funkar inte att köra under 2.3bar kalltryck. Med lägre tryck överhettar däcket ganska snabbt och tappar fästet, precis som alla andra däck som som kommer över sin maximala arbetstemperatur.

Med rätt tryck tycker jag att PilotPower (inte 2ct) är väldigt kommunikativt (precis motsatt erfarenhet), det talar om i tid vad som håller på att hända.
Själv har jag kört bl.a det här däcket under tre säsonger som instruktör för Actionpics, SMC och LMS utan några problem eller överraskningar.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Börjar man pressa så man är snabbast i snabba gruppen hos Actionpics t.ex. börjar det gå så fort att man inte skall köra på gatdäck oavsett fabrikat.

Det stora felet många gör är att köra på för lågt tryck, PilotPower funkar inte att köra under 2.3bar kalltryck. Med lägre tryck överhettar däcket ganska snabbt och tappar fästet, precis som alla andra däck som som kommer över sin maximala arbetstemperatur.

Med rätt tryck tycker jag att PilotPower (inte 2ct) är väldigt kommunikativt (precis motsatt erfarenhet), det talar om i tid vad som håller på att hända.
Själv har jag kört bl.a det här däcket under tre säsonger som instruktör för Actionpics, SMC och LMS utan några problem eller överraskningar.

Även 2ct-däcken har begränsningar i stommen om jag förstått det hela rätt, de är lite för mjuka för att kunna jobba i lägre tryck än 2,3.

Däremot kan jag berätta att Power One Street kändes mycket bra och gav en stabilitet med ett däckstryck på 2,0 bak och 2,2 fram, något som kan sänkas ytterligare lite.
Nu värmde jag däcket innan, men körde pass på upp till 30 minuter och det var kallt i backen, (4-5 april) och däcket höll upp värmen ordentligt.

Nästa helg använde jag samma däck med samma tryck på gatan, på kurvig väg och fick upp en bra temperatur där med, vilket förvånade mig.

Dock talade däcket tydligt om att det behöver några minuter på sig från "kallstart" att få upp värmen innan ni kan köra "inspirerat".

Sammanfattning; ett mycket bra däck för bankörning och helt ok för gatan om ni kör med förnuft.

PP
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Som tidigare nämnts så är det inte konstigt att många vurpor skett med PP 2CT eftersom det sitter monterat på många (kanske de flesta) gathojar....... Inte är det fel på Suzuki bara för att det var flest Suzuki som vurpade under XX månad?:va

PP 2CT fungerar utmärkt på gata och i snabba gruppen på bana, MEN när man väl börjar köra fort och belastar däcken hårt då ska man inte köra med ett rent gatdäck oavsett fabrikat. Man behöver då gå över till ett mer bananpassat däck eller rent racegummi, vilket dock innebär att man oftast förlorar våtgrepp och "kallegenskaperna" som är viktiga vid gatåkning.
Det finns inget gummi som är 100% bra i alla lägen.

Om vi håller oss till fabrikat Michelin så är nog Power One Street en vettig kompromiss mellan "vanligt" gatdäck och ett race/tävlingsdäck.
Det tål mer belastning och värme än PP 2CT men har inte riktigt samma våt och kallegenskaper. Samtidigt är det inte är lika bra som Power One Competition på (varm/torr) bana, så i detta fall kanske Street verisionen är en vettig kompromiss.
Power One Competition är inte ett lämpligt gatdäck liksom alla övriga fabrikat av race/tävlingsdäck.

Däckdjungeln är knepig och man får olika rekomendationer från olika håll.....
Prova er fram och bilda er egen uppfattning eftersom din körstil och körsätt kanske inte överensstämmer med den du frågar. Det som är snabbt och hög belastning för dig kanske inte är det för en annan.

Lycka till och prova er fram med tillförsikt så slipper det göra ont och bli dyrt.:hojsmilie
 
Last edited:

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
RSV4R
Livslängd Power One

Jahapp, då var mitt Power One Street bakdäck slut. Korden framme runt om... Höll 375 mil, vilket är helt ok för mig. 3 bandagar. Tidigare kört bla 2CT och Qualifier RR, har räckt 400-500 mil bak. Tyckte det såg ut som att däcket käkades upp skitsnabbt i början, men trots allt 375 mil...

F ö jävligt nöjd med däcket, inte mkt att ha när det är blött dock om man jämför med 2CT, men dem vill jag helst inte köra bana med å andra sidan.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha Ténéré 700 Extreme 2024 | Honda VFR 750FJ 1988
Jahapp, då var mitt Power One Street bakdäck slut. Korden framme runt om... Höll 375 mil, vilket är helt ok för mig. 3 bandagar. Tidigare kört bla 2CT och Qualifier RR, har räckt 400-500 mil bak. Tyckte det såg ut som att däcket käkades upp skitsnabbt i början, men trots allt 375 mil...

F ö jävligt nöjd med däcket, inte mkt att ha när det är blött dock om man jämför med 2CT, men dem vill jag helst inte köra bana med å andra sidan.

Har du pendlat nåt med hojen också eller är det 375 mil nöjeskörning på kurviga vägar? Jag tänkte beställa däck snart men vet inte vad jag ska ha.

Det lär bli en hel del pendling till jobbet och sen bandagar/gruppkörningar på det. Jag låg i medelgruppen på Sviestad med förra hojen men höll igen pga nojjan av highsiders med 2ct.

Ska man slänga på ett par Power One Street eller finns det något vettigare som kan passa mig? :va

Jellp!
 

Robz

Guest
Ooohh - en tråd jag glömt.
Feedback på mitt K3:

Började köra bana 2002 och har sedan dess testat olika sport och racedäck...
K3 Interact är nu det däck jag kommer använda framöver - TOKNÖJD!
En baka håller ca 4-5 heldagar som Instruktör i SMC Röd, eller 2-3 heldagar med eget tempo i t ex SSEMSE (Röd grupp). Ca 18mil per bandag.
Detta är mer än dubbelt mot SuperCorsa!

Fästet räcker för mig o gränsområdet är mycket mjukt (varnar fint).

På gata funkar det hyfsat - t o m nu med 7°C, men blir det blött blir det tokspännande!!

Summering: Ett mycket bra däck för tokgazzare o Ban-amatörer i snabbtempogruppen :banana
Blir det blött så ta en Kaffe o kaka..... :gnissla
 

Wremo

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R1-05
Bra och infomativ tråd. Jag körde på pilot power 2ct förra säsongen och det gick fint. Jag körde då med SMC i mellangruppen 4 dagar och en dag i snabba gruppen. Fem bandagar och de är fortfarande inte slut.

I höstas ett par dagar innan jag skulle ställa av hojen så bytte jag till power one street. Sista dagen, en kall morgon, så bromsade jag omkull mig. Greppet var betydligt sämre än vad jag var van vid. Min erfarenhet är alltså att power one street är påtagligt sämre i kyla än vad pilot power 2ct är, men jag ser fram emot att få testa det på bana i maj.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top