Power Pure

Johan Bergqvist

Tarnished Tiger
Gick med
28 May 2005
Ort
Vellinge
Hoj
Ducati 848
Är det någon som provat Michelins nya Power Pure-däck?
Kanske några recensioner från "vanliga" brukare?
Skillnad mellan CT2 och Power Pure?

Jag har hört att dom svänger lättare...... och inte......:rolleyes:
Jag har hört att dom slits snabbare än CT2...... och inte.....:rolleyes:
Jag har hört att dom passar bäst för riktigt hård körning...... och att dom passar lika bra till vanlig gatkörning.....:rolleyes:
:confused::confused::confused::confused::confused:

Om det finns någon som har någon erfarenhet är jag intresserad av detta och då också gärna lite om på vilket körsätt som brukats mest.

//Mvh
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Jag har fått rekommendationen av Janne (säljare) på Michelin att sätta sådana (Power Pure) på min hoj (S1000RR) så jag ska göra det när de fabriksmonterade Bridgestone är slut (seglivade ....). (Många parenteser där :näsblod)

Jag kör själv mestadels gata och ett par bandagar per år och då tyckte Janne att de skulle passa bäst.

Power One Street är, trots namnet, mest inriktat på bankörning, men ändå gatlagligt.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har ett par polare som har fått det klassiska Michelin-släppet med dem och brakat av (på bana). Dock svär många gatåkare vid dem snarare än över dem. För mig som kör både gata och bana (och, ska väl erkännas, är Dunlop-nörd) så skulle jag dock välja ett annat däck (vilket jag också gjorde, kör Dunlop Sportsmart den här säsongen).

(Edit med parantes för att konkurrera med ovanstående).

:)D)
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Har ett par polare som har fått det klassiska Michelin-släppet med dem och brakat av (på bana). Dock svär många gatåkare vid dem snarare än över dem. För mig som kör både gata och bana (och, ska väl erkännas, är Dunlop-nörd) så skulle jag dock välja ett annat däck (vilket jag också gjorde, kör Dunlop Sportsmart den här säsongen).

(Edit med parantes för att konkurrera med ovanstående).

:)D)

Vilken bana och varvtider rörde det sig om då?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vilken bana och varvtider rörde det sig om då?

Michelins gatdäck har en förmåga att vara otroligt bra däck, men är lömska som satan när dom kommer till gränsen arbetstemp/överhettat. Många andra däck kommunicerar detta gränsland fint, men Michelins däck har historiskt gått från asbra till avåkningszon. Detta har gjort att jag aldrig rekommenderat någon att sko hojen med Michelin när man åker bana och på banan gärna vill köra länge och fort..

Edit: Farten på banan är inte det viktigaste, tempen på däcket verkar vara nyckeln. Den kan ju variera med många parametrar.

/ Jens
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Michelins gatdäck har en förmåga att vara otroligt bra däck, men är lömska som satan när dom kommer till gränsen arbetstemp/överhettat. Många andra däck kommunicerar detta gränsland fint, men Michelins däck har historiskt gått från asbra till avåkningszon. Detta har gjort att jag aldrig rekommenderat någon att sko hojen med Michelin när man åker bana och på banan gärna vill köra länge och fort..

Edit: Farten på banan är inte det viktigaste, tempen på däcket verkar vara nyckeln. Den kan ju variera med många parametrar.

/ Jens

Visst har du rätt. Dock kunde det vara kul och veta varvtider då jag funderar på att ha däcken som en intermediatelösning.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Visst har du rätt. Dock kunde det vara kul och veta varvtider då jag funderar på att ha däcken som en intermediatelösning.

Då frågar jag: Hur många gånger / decennium kommer du använda Intermediates? Helt förkastligt om du frågar mig..

Om du nu ska ha intermediates så är nog Dunlops gatdäck med NTEC-teknik ett hett tips!

/ Jens
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Då frågar jag: Hur många gånger / decennium kommer du använda Intermediates? Helt förkastligt om du frågar mig..

Om du nu ska ha intermediates så är nog Dunlops gatdäck med NTEC-teknik ett hett tips!

/ Jens

Hellst inte alls. :D Men det är en tanke och att jag kan ha dem till gathojen efter något race. Dunlop låter intressant.
Jag har använda Dunlop GP Racer på gathojen vilka fungerar över förväntan, dock skulle ett mer gatanpassat däck vara bra.

Men, vi skall inte sabba tråden med detta dravel. Tillbaka till Power Pure. :D

Roberth
 

Johan Bergqvist

Tarnished Tiger
Gick med
28 May 2005
Ort
Vellinge
Hoj
Ducati 848
Tack för alla inlägg...
Jag fick reda på nu att det är betydligt svårare att få upp tempen på Power Pure än CT2, det är ju en liten nackdel här uppe i norden då man ofta kör i lite kallare väder, ERFARENHETER, någon?
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Hej
Har kört ca 100 mil med mina Pure efter att ha bytt från 2ct
2ct är fantastiska för kalla, våta stockholmsdagar. Klarar mitt tempo på Sviestad och ett antal buskörningar i Tokholmstrakten. Jag litade till fullo på dessa däck. Tempot på Sviestad - snabbast i långsam grupp vad nu det är värt. Bakdäcket gav ca 700mil....fram sitter fortfarande på efter 830mil med mycket kvar.
Pure på Gelleråsen regnigt och vått första 2 passen. I Hårnålen hade jag vid ett tilfälle tendens till släpp vid gaspådrag under de första två varven (gulflaggsfart) alltså kalla däck och mycket vrid med låg växel. Pass 3 till 7 hade jag inga problem alls och de gav samma förtroende som mina 2CT. Hastighet snabbast i kurvorna i snabb grupp - vad nu det är värt. Allt beror ju på vad för folk som jag delade bananen med.
Kollade extra på däcken under dagen och frågade instruktörerna vad de tyckte om däcksytan (för varmt var min farhåga) men de sade att det såg helt normalt ut.
F

Edit: De sitter standard på R1 - 2010 så de lär ju inte vara helt ba*s
Edit 2: Under samma pass som ovan hade jag tendens till framhjulsläpp i en annan kurva - alltså behövde även 2CT mer värme
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Utdrag ur ett test som kom igår, tider på bana.

Bäst

1. Pirelli diablo rosso corsa
2. Metzeler sportec M5 interact
3. Dunlop sport smart

Varning för Dunlop D207E FARLIGT!

På en GSX-R1000
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top