PowerCommander tips

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tjena!

Tänkte kolla om nån har några tips om saker göra eller att tänka på när man monterar och installerar en PowerCommander på en hoj? Jag kör en Honda Hornet 900 -02.

Jag har inte tänkt bänka den då jag fått höra att detta inte är nödvändigt då man kan mappa den själv. ART-slipons sitter redan på och K&N-filter ska monteras i samband med PC'n.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Varför skall du ha den om du inte skall bänka?

Hur hade du tänkt att ställa in den själv? Tanka ner värden som eventuellt passar din hoj/setup och hoppas att den går bättre än innan utan att egentligen veta?

Tankar som kom i min skalle vart fall. Gränsfall om det är värt det om mina gissningar är korrekta... enligt mig då dvs ;)

Sedan har vi ju blingfaktorn och kul att meka mm. Detta kan man ju klart värdesätta ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Blingfaktorn känns ju rätt värdelös, iom att den sitter under sadeln... :confused

Ska du ha någon som helst nytta av den så måste hojen köras i bänk, och PC'n mappas in efter just din hoj. Jag flyttade tex över min PCII, inkl KN-filter och helsystem, från min förra Gixxer till min nya, identiska hojar, och det funkade perfekt innan. Men hojen gick som ett lass skit :gnissla tills jag mappade om den igen, så att det matchade just den här motorn. Iom att alla motorer åldras olika så blir dom unika individer, och standardmappar är lika meningsfulla som svaret på "hur långt är ett snöre?".
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
anledningen till varför jag inte tänkt bänka den är för att försäljaren påstod att 7 av 10 inte bänkar hojen och att det ska gå bra att mappa PCIII'n själv. själv tänkte jag mest "jaha, bra då blir det billigare". inte för att jag vet exakt vad det brukar kosta men jag antar att det är ett par tusen iaf. har ni exempel på pris?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jo, det är inte rymdforskning att mappa själv, men du har ingen aning om du ska feta på eller göra den magrare utan att köra den i bänk med en lambda. Tro inte att du kan köra med "rövbänken", den är inte tillräckligt exakt. Ska du inte bänka är det bortkastade slantar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Precis som Nr:18 skrev, det är bortkastade pengar att inte bänka. En PC gör inget av sig själv, det är bara ett verktyg för att mappa om sprutet. Tyvärr verkar ju många tro att det räcker med att bara sätta dit en PC så får dom 15hk till :( En av deras mappar kanske ger en häst till, kanske 8, kanske 3hk mindre. Upp med moppen i en bänk, och justera in ordentligt! :)
Jag har för mig att jag gav 2 papp ungefär för en bänkning.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hmm för mig var det uppenbart hur jag menade men vi har ju inte alla samma uppsättning bestick i lådan.

Blingfaktorn är väl i detta fallet att man säger att man har det eller har diverse dekaler. Eller rent utav raceboosten att man vet att man har det. Hur lätt är det inte att det känns som att man fått ett par pollar när det sjunger välljud från nya ljuddämparen/slipon, bolton. Inte allt bling som syns vid första anblicken. ;)

Läs "skrytfaktorn" då eftersom du uppenbarligen inte förstår vad jag menar ;)

Blingfaktorn känns ju rätt värdelös, iom att den sitter under sadeln... :confused

Ska du ha någon som helst nytta av den så måste hojen köras i bänk, och PC'n mappas in efter just din hoj. Jag flyttade tex över min PCII, inkl KN-filter och helsystem, från min förra Gixxer till min nya, identiska hojar, och det funkade perfekt innan. Men hojen gick som ett lass skit :gnissla tills jag mappade om den igen, så att det matchade just den här motorn. Iom att alla motorer åldras olika så blir dom unika individer, och standardmappar är lika meningsfulla som svaret på "hur långt är ett snöre?".
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hmm för mig var det uppenbart hur jag menade men vi har ju inte alla samma uppsättning bestick i lådan.

Blingfaktorn är väl i detta fallet att man säger att man har det eller har diverse dekaler. Eller rent utav raceboosten att man vet att man har det. Hur lätt är det inte att det känns som att man fått ett par pollar när det sjunger välljud från nya ljuddämparen/slipon, bolton. Inte allt bling som syns vid första anblicken. ;)

Läs "skrytfaktorn" då eftersom du uppenbarligen inte förstår vad jag menar ;)
Förlåt, jag är jättedumihuvudet som inte förstår det fantastiska posörvärdet i att veta att man har en plastlåda med lite okonfigurerad elektronik under sadeln, eller att lite coola dekaler gör att hojen går mycket fortare. Eller att den där lilla plastlådan gör att hojen låter mycket bättre. Förlåt igen :(













:rolleyes:
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
alterantivet du kan göra om du vill mappa själv är att köpa en bredbandslambda med loggning. In med power commandern och på med bredbandslambdan å ut och kör. PÅ så sätt får du loggat hur hojjen går. Sen tillbaka och fetta på snåla av tills du har rätt värden. Kommer ta tid och krävas kunskap men när du sedan fattat grejen kan du finustera till förbannelse. :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hehe :krama

Du är tydligen för smart för ditt eget bästa :fyllisar

Förlåt, jag är jättedumihuvudet som inte förstår det fantastiska posörvärdet i att veta att man har en plastlåda med lite okonfigurerad elektronik under sadeln, eller att lite coola dekaler gör att hojen går mycket fortare. Eller att den där lilla plastlådan gör att hojen låter mycket bättre. Förlåt igen :(













:rolleyes:

alterantivet du kan göra om du vill mappa själv är att köpa en bredbandslambda med loggning. In med power commandern och på med bredbandslambdan å ut och kör. PÅ så sätt får du loggat hur hojjen går. Sen tillbaka och fetta på snåla av tills du har rätt värden. Kommer ta tid och krävas kunskap men när du sedan fattat grejen kan du finustera till förbannelse. :)

Jo hade tänkt göra så själv till hösten men det kostar ju en slant och en jävla massa tid. 2papp för sensor, loggér med tps och rpm.

Kan förstå att man är lat och lämnar in det för det även om irl miljö alltid är bäst imo. Sedan är det ju ett jäkla plus att man lär känna sin båge.
 
Last edited:

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Rent installations mässigt så är det säkrast att löda fast kabeln för TPS avläsning istället för att använda den "scotch-lock" skiten som du får med.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
låter som att det får bli en bänkkörning då. vill ju fått ut det mesta ut den ju!

någon som förresten har någon koll alls på vad för skillnad det kommer göra om man jämför nu (orginal med slipons) och efter en bänkkörning med PCII + K&N? Siffror alltså!
 
Last edited:

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
anledningen till varför jag inte tänkt bänka den är för att försäljaren påstod att 7 av 10 inte bänkar hojen och att det ska gå bra att mappa PCIII'n själv. själv tänkte jag mest "jaha, bra då blir det billigare". inte för att jag vet exakt vad det brukar kosta men jag antar att det är ett par tusen iaf. har ni exempel på pris?

Vet att vissa Mc verkstäder har halva priset på arbetskostnaden fram till sista Februari. Så hade de på Ava när jag bänkade min.

Och som tidigare talare.. Onödigt att slänga i en PCIII om du inte tänkt bänka.. Min hoj går inte att jämföra innan och efter bänkning fast det satt rätt mapp i. En JÄVLA skillnad!!
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vet att vissa Mc verkstäder har halva priset på arbetskostnaden fram till sista Febrauri. Så hade de på Ava när jag bänkade min.

Och som tidigare talare.. Onödigt att slänga i en PCIII om du inte tänkt bänka.. Min hoj går inte att jämföra innan och efter bänkning fast det satt rätt mapp i. En JÄVLA skillnad!!

Ah fan, kanske värt att kontakta dem då? Fast det blir svårt att få dit hojen såhär års, har varken bil eller släp!
 

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Ah fan, kanske värt att kontakta dem då? Fast det blir svårt att få dit hojen såhär års, har varken bil eller släp!

Nu går det ju nästan köra om det är några plus.. Du bor ju inte speciellt långt ifrån heller:tummenupp
På med understället och tjocka handskarna så går allt!!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nu går det ju nästan köra om det är några plus.. Du bor ju inte speciellt långt ifrån heller:tummenupp
På med understället och tjocka handskarna så går allt!!

haha känns inte så jävla lockande direkt men man kan ju hoppas på några fler plusgrader snart isåfall! I värsta fall får jag väl hyra släp och tvinga nån polare till att köra lite!

Det finns firmor med bänk som ibland hämtar och lämnar hojen.



Har jag hört....

låter inte helt gratis! eller billigt heller för den delen. men kommer du på något firmanamn så hojta gärna till så kollar jag upp det!
 
Last edited:

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Ingen idé med en PCIII:a om du inte bänkar...ca 3-3500 kr brukar det kosta och det är välinvesterade pengar, framför allt om du byter avgas och filter vid samma tillfälle. Du får tillbaka en ny hoj (om bänkaren kan sitt jobb vill säga). Lycka till!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ingen idé med en PCIII:a om du inte bänkar...ca 3-3500 kr brukar det kosta och det är välinvesterade pengar, framför allt om du byter avgas och filter vid samma tillfälle. Du får tillbaka en ny hoj (om bänkaren kan sitt jobb vill säga). Lycka till!

3-3500kr bara för bänkningen? fan det börjar bli dyrare än planerat det här. måste köpa nya däck till sommaren med. har dessutom köpt nytt styre, styrändar, blinkers, visir och mc-ställ! billigt intresse man har alltså haha.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top