PowerCommander tips

grok

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 1000 k7
Vi ska väl inte stänga den här tråden riktigt än..
Det ligger en hel del i vad Du säger, men jag tror det finns några hyggligt viktiga parametrar att komplettera med och beakta.

Först och främst är det nog att det finns ytterligare två inte helt försumbara anledningar att ha koll på hela mappen - körbarhet och soppaförbrukning.

Körbarheten - de flesta som mappat sin hoj är måna om att berätta toppeffekten - fine. De lite mer insatta talar i stället om effektskillnaden före-efter mappningen. Men frågar man om den upplevda skillnaden hänvisar de flesta till att ryckigheten när man går av-på på gasen minskat och att hojen drar jämnare genom hela registret. Mer lättkörd, förutsägbar och naturligtvis några pållar till som grädde på moset.
Tycker min går ganska fint redan på delgas så jag hade tänkt lämna den orörd där till en början, men det ska bli kul att labba lite.

Soppaförbrukningen - i normala pådrag och varvtal känns det både fånigt och kostar pengar att slösa med soppa, inte heller vill man att den ska gå farligt magert eller "bluddra" på jämn gas. Tyvärr lägger även många "bänkare"/dynooperatörer A/F på 13 - 13.1 över hela registret vilket bara gynnar soppabolagen och retar miljövännerna. Det kan vara intressant att ägna lite tid åt just detta register likväl som fullgasrepan. Dessutom - vid banåka är Du nästan aldrig i detta register och härjar så det är inga problem att kombinera effekt med soppa-/miljöbesparing.
Nej, det känns ju lite onödigt att slaska på så mycket bränsle på delgas.
Vet du om man måste ta bort befintlig lambdasond, Dynojet skickar ju med en eliminator? Annars kunde man ju förlita sig på sondstyrd lambda=1-reglering i dellastområdet.

COP - Nja, Du har i princip rätt men det kan vara värt att nämna att det även skiljer mellan hojar vad gäller injustering av de sensorer (MAP och trottelposition) som oftast indexerar soppatabellerna i ECU. Speciellt när hojarna gått ett tag. Det innebär ju i praktiken ytterligare en felkälla i ekvationen då man aldrig jämför signalnivåerna till ECU mellan olika hojar innan man byter mapp. Min erfarenhet är att värdena i Ditt exempel ligger lite i underkant.
Jo, men spridning på MAP o TPS borde vara inkluderat i hela spridningen på motormoment. Fast det kan ju också hända att det är något större spridning på mc-motorer än bilmotorer pga att de är mer extrema.

Men visst är det intressant att mickla lite grand med tabellerna själv. Jag skulle bara rekommendera att köra några fler trottellägen när Du ändå har den på bänken och sedan interpolerar mellan de värdena när Du lägger till eller drar ifrån soppa i PCIII:an. Det tillför faktiskt en hel del till motorns uppträdande.
Jo, det är en bra ide. Frågan är hur jag ska få fram trottelläget? Koppla in sig på TPS på något sätt?

Jag har använt en liknande metodik på min egen hoj, dock har jag fixat till en mapp med bra A/F (med egen bredbandslambda), kört in på bänk och varierat bränsle- och tändkurva för att hitta bästa effekt varefter finjustering skett på egen hand. Total bänktid ca 2 timmar.

Mina 2p - lycka till med mappningen:tummenupp
mmm.. bredbandslambda. me want
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, dumt att avsluta en tråd för fort, och vi ligger ju ändå i utkanten av ämnet:)

Jag har inte provar en std Gixx1k -07, men om Du ändå ska upp i bänk kostar det inte många kronor att även få några utskrifter på delgas. Oftast är det övergången från 0-gas till delgas som upplevs besvärande.

Du måste inte använda O2-eliminatorn annat än om Du ska justera soppan på tomgång/låga TP. Detta görs för att ECU inte ska "radera ut" de förändringar Du skrivit in i PCIII:an, ECU kommer ju att märka att hojen helt plötsligt går för fett och helt sonika strypa ner soppan till dess att värdena är "korrekta" igen.

Sondstyrd lambdareglering kallas "closed loop" i de flesta fallen, jag är lite insatt i Keihin ECU, vilka används av Triumph, Aprilia, Kawa, KTM m fl och i alla fall Busan har visst detta ECU också.

Vid oerhört små trottelpåslag använder mitt ECU closed loop, men egentligen har jag open loop, d v s mappstyrd reglering, så fort jag rör gasen. Under 6% trottel indexeras mappen av MAP/RPM, över 6% TP/RPM.

Jag tror det skiljer ganska mycket beroende på märke och modell vilken noggrannhet som hojarna håller på signalnivåerna från TP-givare och MAP-sensor. KTM har vad jag förstått rätt stor avvikelse, Trajjas 675:a mindre.

Dessutom tillkommer ju att hojarna sällan är fabriksnya utan servade, inkörda och meckade av helt olika personer vilket vi ska hålla i minnet när vi byter mappar.

Min erfarenhet är att en hoj som med en setup är optimerad för A/F ca 13 kan på en annan hoj med liknande setup variera +/- 0.5 AF, kanske något mer på lägre varvtal. Men faktum är att en del mappar, framför allt från USA, verkar framtagna för en helt annan hoj än den som specificerats.

När Du bänkar ser dynooperatören trottelöppningen från PCIII:an, om Du nu monterat in den i förväg. Annars mäter jag både trottel och MAP direkt från signalkablaget till ECU, men fattig mans lösning som ändå ger en rätt vettig indelning för grova justeringar är att klistra en tejp på handtagets insida där man graderat en skala från 0-100.

En lambda av vettig sort köstar inte mycket idag. Jag kör med denna och den har funkat bra för mig i alla fall! Sedan blir det ju lite egen tid också...:gnissla

Lycka till!

Vi ska väl inte stänga den här tråden riktigt än..

Tycker min går ganska fint redan på delgas så jag hade tänkt lämna den orörd där till en början, men det ska bli kul att labba lite.

...Vet du om man måste ta bort befintlig lambdasond, Dynojet skickar ju med en eliminator? Annars kunde man ju förlita sig på sondstyrd lambda=1-reglering i dellastområdet...

...Jo, men spridning på MAP o TPS borde vara inkluderat i hela spridningen på motormoment. Fast det kan ju också hända att det är något större spridning på mc-motorer än bilmotorer pga att de är mer extrema...

...Jo, det är en bra ide. Frågan är hur jag ska få fram trottelläget? Koppla in sig på TPS på något sätt?

...mmm.. bredbandslambda. me want
 

grok

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 1000 k7
Nej, dumt att avsluta en tråd för fort, och vi ligger ju ändå i utkanten av ämnet:)

Ja nu blev min bänkkörning klar och hojen utmonterad innan jag hann be dom köra en dellast. Men resultatet blev ändå väldigt intressant!
Se nedan.

Den ena körningen, kurva i blått, var alltså med Akra single side slip-on (kat borta) och db-killern i. Den andra var d:eek: med db-killer ur. Vilken j*la skillnad!
De goda nyheterna var att den går fint med killer i och att det verkar finnas många hästar att hämta på toppen med killer ur. Men vad händer mellan 4 o 6000rpm? Här är några av mina favorit-teorier:
- ECM momentbegränsar för att hålla nere ljudnivån med antingen sekundärtrottel, avgasventil (typ EXUP som kallas SET på suzukiska) tändning eller med utmagring. Då måste den ha en momentmodell t.ex. baserat på MAP-signal.
- Sekundärluftinblåsningen för emissionsbegränsning är aktiv (känns kanske inte så troligt)
- A/F-sonden mäter fel pga av backflöde av luft som uppstår pga kraftiga tryckpulsationer.

Eller är det något annat...?
 

Bifogat

  • od_dyno.JPG
    od_dyno.JPG
    89.9 KB · Visningar: 112

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Grattis - fina siffror:tummenupp

Jag utgår nu från att Ditt ECU funkar ungefär som Keihins och då bör inte teorin med momentbegränsningen gälla - för liten skillnad helt enkelt i moment med/utan db-killer.

Samma gäller SAI - den brukar ge minimal påverkan . för övrigt pluggar de flesta operatörer SAI:n under testet. Nu antar jag dock att Ni aldrig hade av sidokåpan och därmed aldrig pluggade slangarna...?

Jag tror det tredje alternativet stämmer - nåt helsicke fick sonden för sig under den körningen. Lambda över 18 ser man bara vid kraftig motorbroms, och den skulle gå som en påse nötter (om ens alls) med så mager blandning.

Jag skulle satsa på att A/F ligger ungefär 1 enhet över Din blå kurva även i detta register när Du räknar ut värdena för mappen.

Dippen Du ser vid 5.5k skulle jag gissa också har med avstämningen av systemet att göra - våra 675:eek:r har en liknande...

Den går förvånande och för magert över 11k med db-killern demonterad...?

En tanke kan ju vara att leta efter en mapp på gixxer.com för Din setup, ladda ned den och jämföra de justeringar som gjorts i den med det resultat Du knappar fram med Din bänkning som underlag...

Berätta gärna vad Du kommer fram till - och Lycka till:)

...Den ena körningen, kurva i blått, var alltså med Akra single side slip-on (kat borta) och db-killern i. Den andra var d:eek: med db-killer ur. Vilken j*la skillnad!
- ECM momentbegränsar för att hålla nere ljudnivån med antingen sekundärtrottel, avgasventil (typ EXUP som kallas SET på suzukiska) tändning eller med utmagring. Då måste den ha en momentmodell t.ex. baserat på MAP-signal.
- Sekundärluftinblåsningen för emissionsbegränsning är aktiv (känns kanske inte så troligt)
- A/F-sonden mäter fel pga av backflöde av luft som uppstår pga kraftiga tryckpulsationer.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
är det någon som har koll på vart O2 eliminatorn ska sitta? började meka lite igår och slängde på powercommandern men utan att egentligen ha en massa tid att försöka fatta eller leta så hittade vi ingen snabb och självklar plats för den. någon som vet mer om det? på en hornet 900 alltså.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top