Vi ska väl inte stänga den här tråden riktigt än..
Vet du om man måste ta bort befintlig lambdasond, Dynojet skickar ju med en eliminator? Annars kunde man ju förlita sig på sondstyrd lambda=1-reglering i dellastområdet.
Tycker min går ganska fint redan på delgas så jag hade tänkt lämna den orörd där till en början, men det ska bli kul att labba lite.Det ligger en hel del i vad Du säger, men jag tror det finns några hyggligt viktiga parametrar att komplettera med och beakta.
Först och främst är det nog att det finns ytterligare två inte helt försumbara anledningar att ha koll på hela mappen - körbarhet och soppaförbrukning.
Körbarheten - de flesta som mappat sin hoj är måna om att berätta toppeffekten - fine. De lite mer insatta talar i stället om effektskillnaden före-efter mappningen. Men frågar man om den upplevda skillnaden hänvisar de flesta till att ryckigheten när man går av-på på gasen minskat och att hojen drar jämnare genom hela registret. Mer lättkörd, förutsägbar och naturligtvis några pållar till som grädde på moset.
Nej, det känns ju lite onödigt att slaska på så mycket bränsle på delgas.Soppaförbrukningen - i normala pådrag och varvtal känns det både fånigt och kostar pengar att slösa med soppa, inte heller vill man att den ska gå farligt magert eller "bluddra" på jämn gas. Tyvärr lägger även många "bänkare"/dynooperatörer A/F på 13 - 13.1 över hela registret vilket bara gynnar soppabolagen och retar miljövännerna. Det kan vara intressant att ägna lite tid åt just detta register likväl som fullgasrepan. Dessutom - vid banåka är Du nästan aldrig i detta register och härjar så det är inga problem att kombinera effekt med soppa-/miljöbesparing.
Vet du om man måste ta bort befintlig lambdasond, Dynojet skickar ju med en eliminator? Annars kunde man ju förlita sig på sondstyrd lambda=1-reglering i dellastområdet.
Jo, men spridning på MAP o TPS borde vara inkluderat i hela spridningen på motormoment. Fast det kan ju också hända att det är något större spridning på mc-motorer än bilmotorer pga att de är mer extrema.COP - Nja, Du har i princip rätt men det kan vara värt att nämna att det även skiljer mellan hojar vad gäller injustering av de sensorer (MAP och trottelposition) som oftast indexerar soppatabellerna i ECU. Speciellt när hojarna gått ett tag. Det innebär ju i praktiken ytterligare en felkälla i ekvationen då man aldrig jämför signalnivåerna till ECU mellan olika hojar innan man byter mapp. Min erfarenhet är att värdena i Ditt exempel ligger lite i underkant.
Jo, det är en bra ide. Frågan är hur jag ska få fram trottelläget? Koppla in sig på TPS på något sätt?Men visst är det intressant att mickla lite grand med tabellerna själv. Jag skulle bara rekommendera att köra några fler trottellägen när Du ändå har den på bänken och sedan interpolerar mellan de värdena när Du lägger till eller drar ifrån soppa i PCIII:an. Det tillför faktiskt en hel del till motorns uppträdande.
mmm.. bredbandslambda. me wantJag har använt en liknande metodik på min egen hoj, dock har jag fixat till en mapp med bra A/F (med egen bredbandslambda), kört in på bänk och varierat bränsle- och tändkurva för att hitta bästa effekt varefter finjustering skett på egen hand. Total bänktid ca 2 timmar.
Mina 2p - lycka till med mappningen