Prövotid!

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
jag har haft b-kort i typ 4 år och nu har jag tagit mc-kort! får man nån ny prövotid nu eller är den förbrukad sen tidigare?

//Henke

Evil_Henke skrev:
jag har haft b-kort i typ 4 år och nu har jag tagit mc-kort! får man nån ny prövotid nu eller är den förbrukad sen tidigare?

//Henke

Du får bara prövotid första gången du tar ett körkort.
Står på baksidan på körkortet, under vilkor, om du har det

vaaa, vänta nu, om jag har tagit B kort för två år sen och nyligen skaffat A betyser det att jag inte har prövotid?? Trode att man får en ny prövotid men endast gällande A

Allex skrev:
vaaa, vänta nu, om jag har tagit B kort för två år sen och nyligen skaffat A betyser det att jag inte har prövotid?? Trode att man får en ny prövotid men endast gällande A

Då har du ingen prövotid! :)

Man får ETT körkort, det körkortet är det prövotid i två år på.
Sen kan man få FLERA olika behörigheter på sitt körkort, såsom A och B etc.

Det är det som gör att man kan förlora rätten att köra bil om man åkt lite för fort med hojen... Man förlorar nämligen körkortet, inte behörigheten. Om jag förstått saken rätt...

c9h13no3 skrev:
Man får ETT körkort, det körkortet är det prövotid i två år på.
Sen kan man få FLERA olika behörigheter på sitt körkort, såsom A och B etc.

Det är det som gör att man kan förlora rätten att köra bil om man åkt lite för fort med hojen... Man förlorar nämligen körkortet, inte behörigheten. Om jag förstått saken rätt...

Neeeh. Kör du för fort på bågen drar dom in de andra behörigheterna oxå (av bara farten :)). Körkortet är ju bara en plastbit med lite uppgifter på....

Dock är det teoretiskt möjligt att bli av med bara en viss behörighet, så att du skulle kunna fortsätta köra bil fast inte hoj eller tvärtom. Men det har jag aldrig hört talas om att någon har klarat sig undan med!

Vore ju orimligt om det blir ny prövotid för varje gång du tar ny behörighet...skulle ju bli prövotid på 6 år....

Allex skrev:

Amen herregud....Såna här viktiga saker måste man ju hålla reda på!

hrc skrev:
Neeeh. Kör du för fort på bågen drar dom in de andra behörigheterna oxå (av bara farten :)). Körkortet är ju bara en plastbit med lite uppgifter på....

Dock är det teoretiskt möjligt att bli av med bara en viss behörighet, så att du skulle kunna fortsätta köra bil fast inte hoj eller tvärtom. Men det har jag aldrig hört talas om att någon har klarat sig undan med!

Vore ju orimligt om det blir ny prövotid för varje gång du tar ny behörighet...skulle ju bli prövotid på 6 år....

Öhhh... Var det inte EXAKT det jag skrev? :confused:

c9h13no3 skrev:
Öhhh... Var det inte EXAKT det jag skrev? :confused:

Jo. Skulle bara kolla att du var med! :)
Jag var på väg ut på stan och det gick lite fort och...ja du förstår ju själv....

Mvh,

B. Esserwisser

Och när man blivit av med kortet och får tillbaka det har man också två års "prövotid"
Där du straffas dubbelt så hårt och gränserna för fortkörning flyttas 10km åt fel håll.

Så det är snart bättre att börja med inbrott på fritiden för det utreds inte av polisen.
Gör vad ni vill i samhället men för guds skull kör inte för fort!! :huvet

zykl0n skrev:
Och när man blivit av med kortet och får tillbaka det har man också två års "prövotid"

Öhhh, kan du utveckla det där? Såvitt jag vet gäller detta bara om man får en spärrtid på 12 månader eller mer och iomd tvingas ta om kk:et. Jag fick då ingen ny prövtid efter att det blev konfiskerat i tre månader....

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back