Praktikplats via kommunen.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej jag fick praktik på ett företag, ams föreslog 12 veckors praktik innan jag får anställning.
Varför 12 veckor ?!! Helt sjukt.

Jag får 3700kr i månaden, 40tim/vecka. Sen full skatt på skiten med.

= 15.50 kr i timmen!

Alltså ska jag leva på 2500kr i månaden i 3 månader, det är helt sjukt.

Hoppas företaget vill ge lite extra i månaden annars säger jag upp mig.

Förstår inte varför just 12 veckor, räcker det inte med 4-6 för att se hur jag jobbar?

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
låter ju riktigt pissigt...är du arbetslös eller varför denna praktik? måste väl finnas nån minimigräns eller??

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
3 månaders praktik är inte överdrivet länge om man sen ämnar ge dig ett fast jobb. Var glad att du inte fick en 3 månaders projektanställning på halvtid istället.....

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Wille skrev:
2477392 Oroa dig inte, om 5 dagar har du jobb. Det har Moderaterna lovat att man ska kunna få. :D

Väntar bara tills dem kommer in i regeringen :tummenupp

Nej jag är arbetslös. Skitsvårt att få jobb i våran håla när nästan alla som gick ut gymnasiet i år nu är arbetslösa + massa vuxna.

Sökte till ett riktigt skitigt industrijobb, alltså de hade ute annonsen i 5dagar. Det var 60 sökande på den tjänsten.

Så praktik är det enda som kan leda till jobb i min situation :(

Nästan hela lönen går åt till bensinpengar fram och tillbaka till jobbet :(

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Pr0bz skrev:
2477376 Hej jag fick praktik på ett företag, ams föreslog 12 veckors praktik innan jag får anställning.
Varför 12 veckor ?!! Helt sjukt.

Jag får 3700kr i månaden, 40tim/vecka. Sen full skatt på skiten med.

= 15.50 kr i timmen!

Alltså ska jag leva på 2500kr i månaden i 3 månader, det är helt sjukt.

Hoppas företaget vill ge lite extra i månaden annars säger jag upp mig.

Förstår inte varför just 12 veckor, räcker det inte med 4-6 för att se hur jag jobbar?

Sluta gnäll och ut och jobba med dig! Annars kan du ju skaffa dig ett jobb utan AMS... Sköter du dig snyggt under din praktik så har du ett jobb sen.

4 veckor kan alla spela duktiga. Efter 12 så är det (förhoppningsvis) bara dom duktiga kvar.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Pr0bz skrev:
2477398 Väntar bara tills dem kommer in i regeringen :tummenupp

Nej jag är arbetslös. Skitsvårt att få jobb i våran håla när nästan alla som gick ut gymnasiet i år nu är arbetslösa + massa vuxna.

Så praktik är det enda som kan leda till jobb i min situation :(

Låter som om det är läge att vidga vyerna utanför vimmerby kanske eller utbilda sig vidare (kanske både och)

Tyvärr är inte läget så att man kan sitta inskränkt i sin hemby och vänta på att där skall bli en ledig tjänst inom ens kompetensområde.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Boris JR skrev:
2477416 Låter som om det är läge att vidga vyerna utanför vimmerby kanske eller utbilda sig vidare (kanske både och)

Tyvärr är inte läget så att man kan sitta inskränkt i sin hemby och vänta på att där skall bli en ledig tjänst inom ens kompetensområde.

Såklart jag ska utbilda mig vidare, ska bli civilingenjör. Men ville ha ett friår så man har lite pengar till större mc och lägenhet osv. Så ville bara ha ett tillfälligt jobb under ett år så ja skulle tjäna mig en slant. Men det kommer ta år och dag innan jag får ihop en summa pengar.

Det finns bara småstäder runt om vimmerby inom 10mils omkrets. Kan inte flytta för långt heller för man har ju flickan hemma som väntar :näsblod

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Fixa så AMS ger dig ett CE-kort då istället?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
I din ålder hade hade jag inte klagat över en chans till ett riktigt jobb. Se praktiktiden som fri utbildnings-/lärlingstid.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
mb skrev:
2477644 I din ålder hade hade jag inte klagat över en chans till ett riktigt jobb. Se praktiktiden som fri utbildnings-/lärlingstid.

Jo om det skulle finnas något intressant att praktisera som. Det jag gör nu på ett företag är att stå och plocka isär skärmar och maskera in till lackning.
Tog mig ca 5min att lära in, men om jag fick praktisera på en mcverkstad eller något designaktigt skulle jag vara nöjd :)

Ten-0 skrev:
2477616 Fixa så AMS ger dig ett CE-kort då istället?

Kan de ge mig det gratis :S

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Pr0bz skrev:
2477657 Jo om det skulle finnas något intressant att praktisera som. Det jag gör nu på ett företag är att stå och plocka isär skärmar och maskera in till lackning.
Tog mig ca 5min att lära in, men om jag fick praktisera på en mcverkstad eller något designaktigt skulle jag vara nöjd :)

Du praktiserar inte för att dom ska se om du kan jobbet, utan för att se om du kommer i tid, är ambitiös, inte sjukskriven i onödan, tar initiativ och inte är dum i huvudet!

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
juha01 skrev:
2477703 Du praktiserar inte för att dom ska se om du kan jobbet, utan för att se om du kommer i tid, är ambitiös, inte sjukskriven i onödan, tar initiativ och inte är dum i huvudet!

Hinner de inte se det på 1månad? Kan de inte ge mig provanställning via jobbet efter en månad då istället. Så får jag iaf en vettig lön och lite mer att jobba för. Lär ju bli less och få stora depritioner när jag får lönebesked och bensinräkningen, går ju back.

Ska prata lite med företaget och se om de kan ge något extra i månaden.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Pr0bz skrev:
2477732 Hinner de inte se det på 1månad? Kan de inte ge mig provanställning via jobbet efter en månad då istället. Så får jag iaf en vettig lön och lite mer att jobba för. Lär ju bli less och få stora depritioner när jag får lönebesked och bensinräkningen, går ju back.

Ska prata lite med företaget och se om de kan ge något extra i månaden.

Som jag skrev tidigare: 4 veckor kan alla spela duktiga. Efter 12 veckor så är det (förhoppningsvis) bara dom duktiga kvar, och slashasarna bortsållade och hänvisade till a-kassan (som dessutom ska sänkas).

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
juha01 skrev:
2477749 Som jag skrev tidigare: 4 veckor kan alla spela duktiga. Efter 12 veckor så är det (förhoppningsvis) bara dom duktiga kvar, och slashasarna bortsållade och hänvisade till a-kassan (som dessutom ska sänkas).

haha jag kan inte få a-kassa, är inte 18 än, (hoppade upp en klass så jag har tagit studenten).
Men provanställd via företaget, då kan de ju ge mig kicken närsom, så jag går hellre provanställd i 1år än gå på praktik i 3mån och sedan få fast jobb. Missar runt 25 000kr = Min gsxr 750 -98 :(

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det va ett djävla gnäll. Jag fick samma som du för ett antal år sedan nu, i 7 månader!!! Jag hade 5-6 mil att köra varje dag till jobbet så jag fick dock företaget till att betala mig reseersättning som iaf täckte bensinkostnaden.

Det är ju bara bita i det sura äpplet. Inte kommer du ha råd med hoj om du tackar nej & går arbetslös iaf.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
3 månaders praktik verkar vara en oskriven regel eller nåt bland företag som lovar anställning. Inget konstigt.

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Dom ger dig kortet gratis, men nu såg jag att du inte var 18. Alltså saknar du B kort och så måste du vara 20 för att få utbildningen samt ta CE-kort.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Idag sa jag upp mig. Fick en provanställning på ett annat ställe i 1mån och om jag sköter mig = jobb. 1 mån med bra betalt är bättre än 3, med dålig lön.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Som en parantes kan man ju nämna Måddans hårt kritiserade förslag. Om hennes förslag varit verklighet (tillsammans med avskaffandet av alla meningslösa AMS-åtgärder), hade du antagligen fått jobbet på direkten, inget jefla praktikkneg till svältpröjs, som dessutom pyntas av skattebetalarna. Om du inte sköter dig får du foten direkt, dock. Bättre med en fot innanför än 2 utanför iofs (citat: Måddan)
Funkar alldeles utmärkt i Danmark, ser inte varför det inte skulle funka här.

Har alltid tyckt att det var ett utmärkt förslag, men som vanligt har det hela tiden kommit skrämselpropaganda från vänsterflanken.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy