Pramac Australian Motorcycle Grand Prix 16-18 Oktober

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Trodde själv det var en klockren skallning när jag såg det live men är man såg skadorna på hojen samt bilderna ovan så ser det ut som att den aldrig tar i hjälmen.

Årets grymmaste race!:tummenupp Hade dock gärna sett Rossi högst upp på pallen efter det roligaste racet på länge:)

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Dagens behållning - Andrea Iannone. :banana
Han är vad som behövs för att liva upp racen. Och för att ge MM en fight med samma brutala och orädda körstil. Tror MM, och de andra, blev lite förvånad hur aggresiv AI var.

Så synd att inte Rossi kunde tvåla till Lorre..... :huvet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dagens behållning - Andrea Iannone. :banana
Han är vad som behövs för att liva upp racen. Och för att ge MM en fight med samma brutala och orädda körstil. Tror MM, och de andra, blev lite förvånad hur aggresiv AI var.

Så synd att inte Rossi kunde tvåla till Lorre..... :huvet

Tror nog inte MM blev förvånad, de har ju stångats ganska vilt i Moto2 de där två. :hihi

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Kul iaf att både Ducati och AI fått upp farten. :tummenupp

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Å så blir man så saaaatans sugen på bankörning när man ser VR o grabbarna bränna på runt MotoGP-banorna. :)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Var det inte en orm på Sepang för ett par år sedan? Naturupplevelse det där att köra MotoGP.

Tänk om Lorenzo bara kunde växa upp liiiite till och sluta och whina så oerhört så fort något händer. Köra hoj kan ju människan, men det här gnället....

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Tänk om Lorenzo bara kunde växa upp liiiite till och sluta och whina så oerhört så fort något händer. Köra hoj kan ju människan, men det här gnället....

JL var ju en av de gladaste efter racet, skrattade i varje intervju och gratulerade MM för att han körde så bra som att han gjorde sista varvet. Han tackade också AI för att han höll sitt ord och hjälpte till med VR idag eftersom han flera gånger körde bakom JL under kvalet igår (tydligen hade AI och JL snackat ihop sig efter kvalet om jag förstod det rätt).

Smagatusk

Guest
Eftersom jag inte hade några som helst problem så gissar jag det är vad du betalar för som är fel.

Jag betalar för
Bahnhof
Fiber
100/10 Mbit/s

Vad betalar du för? :va

Bredbandskollade hotellets wifi, 8 Mbit/s. Träningar och kval har funkat skitbra och racets fem första varv, sen bara... :brinnerup

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Bredbandskollade hotellets wifi, 8 Mbit/s. Träningar och kval har funkat skitbra och racets fem första varv, sen bara... :brinnerup

När jag råkar ut för det brukar jag hoppa några minuter bakåt i livestreamen så funkar det vanligtvis bra.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
JL var ju en av de gladaste efter racet
...

tackade också AI för att han höll sitt ord och hjälpte till med VR idag eftersom han flera gånger körde bakom JL under kvalet igår (tydligen hade AI och JL snackat ihop sig efter kvalet om jag förstod det rätt).

Pakter inom toppen i MotoGP?
Nu känner jag mig omedelbart så där naiv, som jag alltid varit. Sådant trodde jag inte förekom. Kommer det här påverka relationen mellan de två italienarna?

Spännande tider.

Bästa loppet på många år. Fantastisk underhållning.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Inte för att vara sån, men att Lorenzo skulle väl kunna be samtliga förare på gridden att komma före Rossi, utan att det skulle räknas som en pakt? Det är ju knappast så att Iannone skulle ha slagit av om han märkte att han var snabbare än Jlo.

Med det sagt så har jag inte hört något sådant rykte alls.

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
På crash.net kan man läsa en intervju med Rossi. Där går att läsa:

"Indeed, the only area of obvious weakness for Rossi in the race was a lack of top speed, especially relative to Iannone, who was often over 10km/h quicker.

“Unfortunately we are not strong enough in the straight,” Rossi confirmed. “The Yamaha has the weak point in top speed, especially my one, because Jorge is always a little bit faster. Maybe also because he is shorter and lighter."

Vad menar han med att Lorre alltid är lite snabbare? Nu har jag inte granskat varje varv på träning, kval och race så jag har kanske missat det men om man tittar på högsta hastighet för varje pass så ser det ut som att det delas upp 50/50 mellan dem. Och det skiljer ofta cirka 1 km/h mellan dem. På racet hade Rossi betydligt högre topphastigheter men det lär väl ha berott på att han oftast hade någon snabbare hoj framför sig som gjorde hål i luften, till skillnad från Lorre som oftast låg först.

Så var kan man utläsa denna topphastighetsskillnad som ev beror på förarnas storlek och vikt, enligt Rossi? Jag antar att det inte är gnäll för det är ju trots allt Rossi som har blivit intervjuad.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Inte för att vara sån, men att Lorenzo skulle väl kunna be samtliga förare på gridden att komma före Rossi, utan att det skulle räknas som en pakt? Det är ju knappast så att Iannone skulle ha slagit av om han märkte att han var snabbare än Jlo.

Med det sagt så har jag inte hört något sådant rykte alls.

Iannone såg ju inte direkt ut att låta Lorenzo få köra före i början av racet. :hihi

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det var garanterat ett skämt, apropå Iannones "påhak" på kvalet.. Vad skulle Iannone ha att vinna på en sådan pakt? Och, varför skulle han inte kört fullt även utan en sådan pakt?

Jo antagligen sa de något i stil med "You owe me one", men med tanke på att Iannone i vanliga fall är kompis med VR så kanske det undermedvetet påverkar lite, kanske även psykar VR en aning...

Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Hojlös :-(
Så var kan man utläsa denna topphastighetsskillnad som ev beror på förarnas storlek och vikt, enligt Rossi? Jag antar att det inte är gnäll för det är ju trots allt Rossi som har blivit intervjuad.

Förmodligen i loggarna hos Yamaha. Det är inte så stor skillnad mellan 99/46 i banans speed trap under träningarna enligt MotoGP, men det har ju varit lite skillnader mellan dessa värden och den verkliga toppfarten på ett flertal banor. Hur det egentligen ligger till här är det nog bara teamet som vet.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Ja, vad säger man efter helgens race egentligen!?

Ska ni introducera någon till denna fantastiska sport så är ju detta ett race att verkligen visa upp.
Mästerskapet lever och flertalet förare känns vansinnigt heta just nu - kul!

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Vad menar han med att Lorre alltid är lite snabbare? Nu har jag inte granskat varje varv på träning, kval och race så jag har kanske missat det men om man tittar på högsta hastighet för varje pass så ser det ut som att det delas upp 50/50 mellan dem. Och det skiljer ofta cirka 1 km/h mellan dem. På racet hade Rossi betydligt högre topphastigheter men det lär väl ha berott på att han oftast hade någon snabbare hoj framför sig som gjorde hål i luften, till skillnad från Lorre som oftast låg först.

Topphastigheten brukar inte vara lägre pga högre vikt, däremot kan ju en lättare förare spara tid under accelerationen och på så vis nå toppfarten tidigare.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
"Indeed, the only area of obvious weakness for Rossi in the race was a lack of top speed, especially relative to Iannone, who was often over 10km/h quicker.

“Unfortunately we are not strong enough in the straight,” Rossi confirmed. “The Yamaha has the weak point in top speed
Samma sak som de senaste 10+ säsongerna för Yamaha
med andra ord.

Dom måste ju vilja ha det så, eftersom dom aldrig har anammat
Honda's och Ducati's toppfartsfilosofi.

Eller så är det Rossi som vill ha en svagare cykel på rakan
och mer stabil i kurvorna. Han sa ju att Yamaha lyssnar
mycket mer på sina förare och ändrar till det dom vill ha,
jämfört med Ducati där föraren blir bedd att hålla käften
och bara köra det material han får.

Hade Rossi velat ha mer toppfart så har ju Yamaha haft
åratal på sig. Det har ju alltid varit samma visa.
Ducatin drar iväg på rakan och Yamahan blir långt efter.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC