På crash.net kan man läsa en intervju med Rossi. Där går att läsa:
"Indeed, the only area of obvious weakness for Rossi in the race was a lack of top speed, especially relative to Iannone, who was often over 10km/h quicker.
“Unfortunately we are not strong enough in the straight,” Rossi confirmed. “The Yamaha has the weak point in top speed, especially my one, because Jorge is always a little bit faster. Maybe also because he is shorter and lighter."
Vad menar han med att Lorre alltid är lite snabbare? Nu har jag inte granskat varje varv på träning, kval och race så jag har kanske missat det men om man tittar på högsta hastighet för varje pass så ser det ut som att det delas upp 50/50 mellan dem. Och det skiljer ofta cirka 1 km/h mellan dem. På racet hade Rossi betydligt högre topphastigheter men det lär väl ha berott på att han oftast hade någon snabbare hoj framför sig som gjorde hål i luften, till skillnad från Lorre som oftast låg först.
Så var kan man utläsa denna topphastighetsskillnad som ev beror på förarnas storlek och vikt, enligt Rossi? Jag antar att det inte är gnäll för det är ju trots allt Rossi som har blivit intervjuad.