Axel.d
Medlem
- Gick med
- 9 Aug 2021
- Hoj
- 2008 Aprilia rs125
Då var man tillbaks igen... Lade upp en tråd tidigare i år då kära hojen min hade nypt och skurit. Försökte även ta reda på det som står i titeln av båda trådarna men diskussionen fördes mer åt att ta reda på vad felet var när den gick sönder(tack så mycket för all hjälp!).
För er som undrade vad felet var så var det precis som många i förra tråden trott, ett nållager nere vid veven hade brustit och skickat små nålar runt hela cylindern.
Vi slutade upp med att lämna in den till en mekaniker som pappa visste om då jag inte var sugen på att klyva motorn själv med 0 tidigare mek erfarenhet. Han fixade upp motorn igen(bytte hela vevstake+lager samt ny cylle och kolv) sen satte jag in motorn i hojen igen.
Det jag har bytt själv var nytt huvudmunstycke i förgasaren då det förra var på tok för stort(152) till ett med storlek 128 då det är ungefär vad som rekommenderas till min hoj
Håller nu på att köra in nya delarna till motorn och bestämde mig för att kolla om problemet med hackningar/hostandet som kommer när man gasar upp till 7-8000 varv kvarstår, vilket det gjorde.
Tror jag läste på aprilia forum av nån britt som verkade ha haft exakt samma problem som mig och löste det genom att byta ner i storlek och justera vidare i förgasaren.
Nu kommer vi till min fråga: Vad kan det vara som gör att det hackar som det gör, och hur kan jag lösa det om det inte är så att jag har gjort fel eller nått?
För er som undrade vad felet var så var det precis som många i förra tråden trott, ett nållager nere vid veven hade brustit och skickat små nålar runt hela cylindern.
Vi slutade upp med att lämna in den till en mekaniker som pappa visste om då jag inte var sugen på att klyva motorn själv med 0 tidigare mek erfarenhet. Han fixade upp motorn igen(bytte hela vevstake+lager samt ny cylle och kolv) sen satte jag in motorn i hojen igen.
Det jag har bytt själv var nytt huvudmunstycke i förgasaren då det förra var på tok för stort(152) till ett med storlek 128 då det är ungefär vad som rekommenderas till min hoj
Håller nu på att köra in nya delarna till motorn och bestämde mig för att kolla om problemet med hackningar/hostandet som kommer när man gasar upp till 7-8000 varv kvarstår, vilket det gjorde.
Tror jag läste på aprilia forum av nån britt som verkade ha haft exakt samma problem som mig och löste det genom att byta ner i storlek och justera vidare i förgasaren.
Nu kommer vi till min fråga: Vad kan det vara som gör att det hackar som det gör, och hur kan jag lösa det om det inte är så att jag har gjort fel eller nått?