Det är en barnsligt naiv tro många verkar ha på en polisen.
Allt jag behöver göra är att ta foto på en slumpvis bil i trafiken, anmäla ägaren för en godtycklig företeelse, och han får sitt straff bara jag låter tillräckligt övertygande? Lycka till!
Vadå naiv? Polisen är väl till för att stoppa brott? Vad har vi annars för användning av dem? O här är det väl ganska uppenbart att något fel har begåtts? Eller ska man bara skita i polisanmäla, för att man själv eller andra inte anser att det är lönt? Det är väl alltid lönt att polisanmäla och vara uppriktig och som sagt tidigare så även om det inte leder till nåt så för polisen register över händelser, även om de inte leder till dom.
Denna 18-åringen kanske har andra incidenter som finns registrerade i brottsregistret. För polisen lär ju ifrågasätta din trovärdighet om det visar sig att du sen innan inte har rent mjöl i påsen.
O skitsamma om det inte leder nånstans. Då har man ju iaf gjort nånting åt saken, även om chansen till upprättelse är ganska liten. Bättre det än att bara sitta på händerna...
Det finns många 18-åringar som är det. Fundera t.ex. över vad som hänt i Egypten, Tunisien och Libyen på sista tiden.
Det finns länder där allmänheten dödar tjuvar (Zaire) eller där man högg av händerna på den som inte betalt sin skatt (Belgiska Kongo). En svensk polis är för många människor ett skämt.
Tom en svensk 16-åring (som jag känner) kan vägra lyda en polismans order att flytta på sig och hellre gripas för ohörsamhet mot polisman än ge upp sin demonstration mot hemtransport av asylsökande från Irak och Afghanistan.
Jo, det är klart det finns det, bara kolla i förorterna i Göteborg bla, där ungdomar, tom yngre än 18 kastar sten och molotov cocktails på polis, ambulans, väktare, brandkår (!)
Man börjar ju undra vart fan den svenska uppfostran tagit vägen!
Jag tycker också att det svenska regelverket är jävligt skevt, men alltid bättre att göra nånting än ingenting alls.
Har han flyt så är 18-åringen inget annat än en fjant som inte skulle skada en fluga, när pappa blå väl drar åt tum-skruvarna lite.