Prejande polis inför rätta

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Bingo skrev:
Man behöver väl inte ta ställning för den ene eller den andre. Båda gjorde fel och båda bör/får "bära konsekvenserna" av sitt handlande. Notera att "Brottet påbörjades, enligt åklagaren, redan när polismannen beslöt att förfölja mc:n. Mc-föraren kunde visserligen misstänkas för trafikbrott, men ingenting talade för att han utgjorde en fara för liv och hälsa, hävdar Ekelund." Oavsett vad man tycker om MC-föraren var hans brott knappast så svårt att straffet skall innebära livsfara för honom eller att det skall utmätas på plats av en polisman. Polisen agerade uppenbarligen fel och i trots mot polisens egna regler - och därför finns skäl att pröva ärendet rättsligt.

Hej, hej :hej

Korrekt! Ville bara peka på att "alltid" när dessa saker tas upp, så är polisen dum i huvudet och förbannat taskiga, om nu inte hojen visar sig vara stulen. Då är polisen världens bästa, och det är rätt åt tjuven ifråga. Men hur snabbt skall du ta ett beslut som polis. Oförsäkrad hoj, med miniskylt (behöver jag påpeka att dom, trots vad vi tycker, är olagliga) försker dra. Nu har polisen ca 3,03 sek på sig att bestämma sig om han skall förfölja eller inte, kul val?
Polisen var korkad, mc föraren var korkad och jag är full i skit!

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Poliser och MC-förare är nog inte så olika som man tror. Av 100 stycken (oavsett sort) är 98 mer eller mindre laglydiga och bra på det dom gör och ingen gnäller eller ens märker av dessa så mycket.

De övriga 2 (av varje sort) skapar sådana här rubriker.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Miss BrInK skrev:
Tror jag med...
Han e ju Polis, kvittar vad vi tycker :(
Dom kommer alltid undan!

Tyvärr har du nog rätt, läser alldeles för ofta om detta och tycker synd om alla de poliser som gör ett bra jobb. Är medveten om att det är tacksamt för tidningarna mm att skriva om detta, men det är bra att de gör det

Polis, åklagare och stora delar av rättsväsendet har ju lagt stora resurser på att komma åt de kriminella element som i sina grupperingar (ibland på stora kromade motorcyklar) ställer sig utanför lagen och kommer undan genom att bl a skydda varandra.
Min uppfattning av rättsväsendet blir väldigt negativ när jag ser att polisen göra samma sak. Anser att det är ett väldigt hot mot vårt rättssystem.

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Mr J skrev:
var det inte så att förra gången den incidenten togs upp så sas det att hojjen var stulen??? Nu är den helt plötsligt "bara" oförsäkrad.

Någon som sitter på fakta?
Stod det inte också att föraren även var i avsaknad av körkort? :confused:

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras