Premier 2005

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Sommaren 2004 har ju varit relativt lugn vad gäller MC olyckor om man ska tro statistikerna. Tror inte ni oxo att premierna kommer att sjunka en aning?

Skulle vara intressant att se hur mycket premierna reagerar utifrån statistik. Det verkar ju vara svårt att få premierna att minska men uppåt brukar aldrig vara något problem. Någon som har insyn i försäkringsvärlden? Borde inte ett bolag som reagerar trögt på olyckstatistik förlora massor med kunder om dom ej justerar premierna till det verkliga olycksutfallet? Ett bolag som är snabb att justera premierna neråt skulle ju få alla kunder då MC ägare är extremt prismedvetna. :va
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Den stora frågan var ju hur många sporthojar/motorcyklar i övrigt som omkommit med sin rättmätiga ägare samt vid nyktert tillstånd.

Alltså hur många procent av olyckorna som involverat stulna hojar och/eller onyktra förare.

Det vore intressant att se.
 

HanneZ

Guest
Det finns statistik på vv's hemsida om man letar. Efter augusti i år så hade drygt hälften så många dött som på hela förra året. Så det måste väl anses som mycket bra.
 

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hallsberg
Hoj
Bmw s1000r
SvartR1a skrev:
Sommaren 2004 har ju varit relativt lugn vad gäller MC olyckor om man ska tro statistikerna. Tror inte ni oxo att premierna kommer att sjunka en aning?

Skulle vara intressant att se hur mycket premierna reagerar utifrån statistik. Det verkar ju vara svårt att få premierna att minska men uppåt brukar aldrig vara något problem. Någon som har insyn i försäkringsvärlden? Borde inte ett bolag som reagerar trögt på olyckstatistik förlora massor med kunder om dom ej justerar premierna till det verkliga olycksutfallet? Ett bolag som är snabb att justera premierna neråt skulle ju få alla kunder då MC ägare är extremt prismedvetna. :va


jo men sedan är det en massa annat skit som står ivägen för sänkta premier:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=61701 :huvet

fast det är väl inte bestämt ännu va?
 

HanneZ

Guest
I övrigt är det ganska intressant vad det står i artikeln om vilka som dör och skadas. Nu är det väl ingen längre som vågar säga emot att gratiskörkortet + nyköpt släde är de som står för mest olyckor och antagligen tar upp större delen av premien. Eller är det gamla gubbar på R1:eek:r?
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
sandstream skrev:

Därför att det skulle radera en hel marknad av motorcyklar snöskotrar och andra riskfordon. Dessutom vem i hevete skulle betala den skatt som vi betalar idag? Ett sådant föslag skulle innebära att man skulle kunna kräva skattelättnad då man finansierar sjukvård genom försäkringen. Tänk vilken segrigering som detta skulle innebära! Rika kör dessa fordon medans fattiga ej har råd.

Skulle detta bli verklighet skulle min reggplåt stanna hemma då jag var ute o körde. Dessutom måste jag ju få någonting för att jag betalar skatt
 

TurboVmax

www.turbovmax.org
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Turbomatad Vmax
SvartR1a skrev:
Skulle detta bli verklighet skulle min reggplåt stanna hemma då jag var ute o körde.

Om detta förslag går igenom lär det inte hjälpa en ekonomiskt att lämna plåten hemma. Man får fortfarande betala alla sina hojskador själv, vurpa = dyrt. Kör man på någon annan tar de pengar från en fond och kräver en på ett fett belopp samt böter för att man kör avställt, oförsäkrat osv. För att slippa detta måste man ju smita från olyckan. Går ej att ställa på fordon utan att försäkring finns. Ett fordon utan plåt drar dessutom till sig snutar ännu mer = garanterat stoppad, vilket innebär att man måste börja smita också för att undvika dryga böter.

Jeffrey
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top