PREPERATIONS!..så att säga..

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Har ett dussin med frågor! Så jag börjar att förklara varför jag har frågorna!
Efter dessa bravader med 125an ska jag nu skaffa A2 nästa år (35kw) och med kompis/kompisar åka ut i Europa. (Kan räknas som en frigörelse turné ;) )
Iaf det blir ingen liten resa och jag själv hade tänkt att lämna gruppen några dagar för att åka vidare ner till Spanien & Marocco. :D

Vilka dokument/papper måste jag ha med mig för en sådan resa? pass, försäkringsbevis ect ect?
Borde man också ha kopior på körkort och diverse bevis?

Hur mycket kostar bensinen i diverse länder som frankrike,tyskland, österrike, Marocco, Italien mm.m, kan man få reda på det på något sätt? Turistbyrå?

En XT 660 hade tänkt att inköpas tror ni den klarar den sådan resa eller kommer jag få ryggont innan jag kommit ner till Stockholm?

Finns de någe annorlunda normer i olika länder man borde ta hänsyn till??
Har hört att Spanjorerna och Italienarna kan vara ganska "dramatiska" och högljudda fast de egentligen inte är arga? :va

Finns det några rutter som rekommenderas och hur mycket kostar camping i diverse länder? :/

Tack i för hand för all hjälp jag kan få :D
Bara att bomba på!

Och ja det stavas "Preparations"..
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
* Bensinen är billigare i de flesta länder förutom Schweiz & Italien.
* Du behöver ha med dig regbevis, pass, körkort och grönt kort.
* Finns folk som har korsat kontinenter på en xt660, så den lär duga alldeles utmärkt för dig.
* Det är bra att kunna säga ord som hej & tack på lokalspråket i det landet du vistas men inget måste.
* Standard campingavgift är 100-200 spänn i västeuropa.
* Det vi har gemensamt med andra människor är långt större än vad som skiljer oss åt.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du är en ÄKTA motorcyklist, nokte! Gillar din inställning och tror du valt en bra äventyrsmaskin för nästa uppdrag. Din ödmjuka inställning kommer att fixa allt - känn bara in vad som funkar i respektive land.

Komplettering till Pledians tips:
I Österrike o Schweiz måste du köpa motovägsmärke, i Italien betalar du utefter Autostrade.
I tysktalande delar av världen kan man ofta hitta tanter som hyr ut rum med frukost billigt (röd/vit vimpel eller skylt märkt "Zimmer Frei") - bra som omväxling till campinglivet då och då.
Var inte så orolig för tjyvar, jag har bara goda erfarenheter av resor i Europa.
Fundera två gånger på om du ska resa med polare. Iofs gott att dela upplevelser o eventuella problem med någon men det kräver en massa kompromisser också.
SOS International är fantastiska hjälpare om något skulle gå åt skogen (jag har åkt japanskt en gång och då vart det grova carambolage ;-). Se till att ha numret till dem nedskrivet.

Lycka till med planering, körkort o resa!
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
* Bensinen är billigare i de flesta länder förutom Schweiz & Italien.
* Du behöver ha med dig regbevis, pass, körkort och grönt kort.
* Finns folk som har korsat kontinenter på en xt660, så den lär duga alldeles utmärkt för dig.
* Det är bra att kunna säga ord som hej & tack på lokalspråket i det landet du vistas men inget måste.
* Standard campingavgift är 100-200 spänn i västeuropa.
* Det vi har gemensamt med andra människor är långt större än vad som skiljer oss åt.

Min farsa betalar typ 13 kronor litern för bensinen för i somras. Så den är billigare i Schweiz :)

Jag har egentligen bara ett tips när du är ute och reser. Lär dig hälsningsfraserna på det språket i det landet du är. Var alltid trevlig om du behöver hjälp eller ska fråga om en vägbeskrivning.

Ex. Fransmän kör jag, Excuse moi, tu parle englesi? (stavning!!)
Ex. Tyskar, Entschuldigung sprechen sie english?
etc.

och jag börjar oftast med Excuse me Sir. alltså väldigt artiga fraser. Det slutar i 90% av fallen att du får ett fint leende tillbaka och ett utförligt svar.

Vet ej om du kan dra till Marrocco bara så där då det är i Afrika, men i princip i Europa är det bara att tuta och köra och köra över gränser kors och tvärs utan problem. Du kan ju fundera över att skaffa ett sånt grönt kort från din försäkring.

Du verkar gilla det här med att köra längre tripper med MC :)

p.s. många svenska banker har idag fria uttag inom EU så du behöver inte ha med dig en massa kontanter. Ladda upp ordentligt med cash på din bank bara och ha internetbank med dig om du skulle behöva föra över pengar för oväntade stora utgifter etc. kanske du måste köpa och byta däck på verkstad etc. Allt kan gå åt helvete precis som allt också kan vara bra =) I stunden suger det, men i efterhand skrattar man rätt bra åt dom där stunderna där allt gick åt skogen.
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Komplettering till Pledians tips:
I Österrike o Schweiz måste du köpa motovägsmärke
Har inte åkt motorväg i Schweiz men i Österrike däremot, så sent som för dryga månaden sedan. Inte sett till några krav på motorvägsmärken (eller tullar). Kanske det gäller bara vissa specialsträckor?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Frankrike har någon ny lag på att man ska ha reflexmaterial på kläderna samt ett utandningsprov med sig. Värt och tänka på, annars kan du åka på böter.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Utanför Europa är det inte frågan om man behöver Carnet de passage, läs mer på motormännen.se
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Frankrike har någon ny lag på att man ska ha reflexmaterial på kläderna samt ett utandningsprov med sig. Värt och tänka på, annars kan du åka på böter.

Sjukt!

Förstår inte riktigt hur man skall transportera ett utandningsprov? kan jag ha det i en plastpåse eller måste det vara burkar med lock? :D

edit: läste artikeln...vansinne...
 
Last edited:

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Grums
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
är nog inga problem adam ;)
berättade jag inte att farsan med homiesar åkte till spanien på xr/xt600:eek:r? =)
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Som lite blåögd svensk (typ mig) så lär man sig snart att engelska INTE är så vanligt neråt.
Redan i Tyskland är det rätt glest med folk som kan engelska, alltså även bland tonåringar osv.
...och det blir inte direkt bättre neråt Italien.

Detsamma gäller automater av olika slag, tex för uttag eller för att tanka.
Så ett tips är att inte köra på ångorna in till nån automatstation, för kan man inte italienska så kan det bli tufft att reda ut hur man får loss soppa.

Guzzi-killen här ovan sa att man inte behöver oroa sig för tjuvar, och det kan stämma.
Att oroa sig är onödigt.

...men man bör nog ändå ha lite extrakoll på prylarna neråt.

I Sverige händer det ofta att jag lägger hjälmen på eller intill cykeln, tex när man tankat eller när man greppar en burgare, pinkar eller nåt.
Ingen har någonsin rört den.

I Italien lämnade jag hjälmen i cirka 20 sekunder medan jag öppnade en hotelldörr och frågade om de hade rum... det var den hjälmen.

Ej heller ställer man cykeln vid pumpen med nyckeln i tändningslåset medan man går in och betalar.
...vilket jag tyvärr ofta gör i Sverige.

Man bör helt enkelt ha lite mer koll.

Som svensk är man inte så van vid tunnlar, och de tunnlar vi har här är ofta korta, plana och raka.
Neråt alperna är det ofta uppförsbackar, nedförsbackar och kurvor i bergen!

Även om det inte skiljer så mycket i pris på soppan så skiljer det generellt desto mer på boendet jämfört med här.
I somras bodde vi precis vid vattnet i dubbelrum på hotell Mestre ("fastlandsdelen" av Venedig) obokat för 60 euro med frukost.
Det hittar man inte i Sverige.

I Tyskland finns "zimmer frei", då bor man oftast i nåt gästrum i en privatvilla, kostar typ 20-30 euro.

Allt ordnar sig alltid, så planera inte för mycket!
Handlingar osv är noga, men boka inga färjor, boenden eller så, bäst blir resan med friheten som grund.

För övrigt kostar det 120 euro i böter om man åker rundor i Österrike på ställen där det tydligen krävs vinjett. :död
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
* Bensinen är billigare i de flesta länder förutom Schweiz & Italien.
* Du behöver ha med dig regbevis, pass, körkort och grönt kort.
* Finns folk som har korsat kontinenter på en xt660, så den lär duga alldeles utmärkt för dig.
* Det är bra att kunna säga ord som hej & tack på lokalspråket i det landet du vistas men inget måste.
* Standard campingavgift är 100-200 spänn i västeuropa.
* Det vi har gemensamt med andra människor är långt större än vad som skiljer oss åt.

Mycket nödvändig information tack så mycket :)


Du är en ÄKTA motorcyklist, nokte! Gillar din inställning och tror du valt en bra äventyrsmaskin för nästa uppdrag. Din ödmjuka inställning kommer att fixa allt - känn bara in vad som funkar i respektive land.

Komplettering till Pledians tips:
I Österrike o Schweiz måste du köpa motovägsmärke, i Italien betalar du utefter Autostrade.
I tysktalande delar av världen kan man ofta hitta tanter som hyr ut rum med frukost billigt (röd/vit vimpel eller skylt märkt "Zimmer Frei") - bra som omväxling till campinglivet då och då.
Var inte så orolig för tjyvar, jag har bara goda erfarenheter av resor i Europa.
Fundera två gånger på om du ska resa med polare. Iofs gott att dela upplevelser o eventuella problem med någon men det kräver en massa kompromisser också.
SOS International är fantastiska hjälpare om något skulle gå åt skogen (jag har åkt japanskt en gång och då vart det grova carambolage ;-). Se till att ha numret till dem nedskrivet.

Lycka till med planering, körkort o resa!

Tack så mycket, värmer :)
Jo det här med kompis är ju en historia i sig, men jag gillar fördelen att det drar ner på kostnaderna :D
Ja, har läst lite om dem! Tror TOM att jag hade numret uppskrivet på min förra strapats :)


Min farsa betalar typ 13 kronor litern för bensinen för i somras. Så den är billigare i Schweiz :)

Jag har egentligen bara ett tips när du är ute och reser. Lär dig hälsningsfraserna på det språket i det landet du är. Var alltid trevlig om du behöver hjälp eller ska fråga om en vägbeskrivning.

Ex. Fransmän kör jag, Excuse moi, tu parle englesi? (stavning!!)
Ex. Tyskar, Entschuldigung sprechen sie english?
etc.

och jag börjar oftast med Excuse me Sir. alltså väldigt artiga fraser. Det slutar i 90% av fallen att du får ett fint leende tillbaka och ett utförligt svar.

Vet ej om du kan dra till Marrocco bara så där då det är i Afrika, men i princip i Europa är det bara att tuta och köra och köra över gränser kors och tvärs utan problem. Du kan ju fundera över att skaffa ett sånt grönt kort från din försäkring.

Du verkar gilla det här med att köra längre tripper med MC :)

p.s. många svenska banker har idag fria uttag inom EU så du behöver inte ha med dig en massa kontanter. La


Aaah denna svinigt dyra bensin! Tur att höra att den blir billigare söderut iaf!
Hälsningsfraserna är checkade, danke schön/bite,Hallo, Bonjour, Merci, Hola, Gracias! ;)

Marrocco är faktiskt helt OK inte någe visum som behövs där :)
Att resa med MC är mitt liv!
Hmm roligt att höra på mina tidigare resor har jag fått ladda upp med kontanter då mitt bankkort icke funkade utomlands :/

Frankrike har någon ny lag på att man ska ha reflexmaterial på kläderna samt ett utandningsprov med sig. Värt och tänka på, annars kan du åka på böter.

Öjöjöj dessa särade lagar när ska det sluta..aja bara att betala antar jag :)

är nog inga problem adam ;)
berättade jag inte att farsan med homiesar åkte till spanien på xr/xt600:eek:r? =)

Haha nej tror du måste ha glömt det!
Skriv gärna här eller i ett PM om du vet lika nödvändig fakta :p


Som lite blåögd svensk (typ mig) så lär man sig snart att engelska INTE är så vanligt neråt.
Redan i Tyskland är det rätt glest med folk som kan engelska, alltså även bland tonåringar osv.
...och det blir inte direkt bättre neråt Italien.

Detsamma gäller automater av olika slag, tex för uttag eller för att tanka.
Så ett tips är att inte köra på ångorna in till nån automatstation, för kan man inte italienska så kan det bli tufft att reda ut hur man får loss soppa.

Guzzi-killen här ovan sa att man inte behöver oroa sig för tjuvar, och det kan stämma.
Att oroa sig är onödigt.

...men man bör nog ändå ha lite extrakoll på prylarna neråt.

I Sverige händer det ofta att jag lägger hjälmen på eller intill cykeln, tex när man tankat eller när man greppar en burgare, pinkar eller nåt.
Ingen har någonsin rört den.

I Italien lämnade jag hjälmen i cirka 20 sekunder medan jag öppnade en hotelldörr och frågade om de hade rum... det var den hjälmen.

Ej heller ställer man cykeln vid pumpen med nyckeln i tändningslåset medan man går in och betalar.
...vilket jag tyvärr ofta gör i Sverige.

Man bör helt enkelt ha lite mer koll.

Som svensk är man inte så van vid tunnlar, och de tunnlar vi har här är ofta korta, plana och raka.
Neråt alperna är det ofta uppförsbackar, nedförsbackar och kurvor i bergen!

Även om det inte skiljer så mycket i pris på soppan så skiljer det generellt desto mer på boendet jämfört med här.
I somras bodde vi precis vid vattnet i dubbelrum på hotell Mestre ("fastlandsdelen" av Venedig) obokat för 60 euro med frukost.
Det hittar man inte i Sverige.

I Tyskland finns "zimmer frei", då bor man oftast i nåt gästrum i en privatvilla, kostar typ 20-30 euro.

Allt ordnar sig alltid, så planera inte för mycket!
Handlingar osv är noga, men boka inga färjor, boenden eller så, bäst blir resan med friheten som grund.

För övrigt kostar det 120 euro i böter om man åker rundor i Österrike på ställen där det tydligen krävs vinjett. :död

Jag känner att jag brukar vara lite överförsiktig ibland så det ska nog vara lugnt :)
Låter som ett riktigt kap kan vara skönt att bo på något lyxigt ställe någon dag!
Vet icke om det här med Zimmer frei har sett för många skräckfilmer! xD
Blir nog högst 1 eller 2 färjor som förbokas om ens det!
Aha, bra att veta tack! Hade varit drygt om man fick en sådan böter :/
 

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Grums
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
på den tiden var de lite griniga på högljudda system, men det kan ju för all del svenska poliser också vara.
om man kollar hur de kör utomlands så har vi svenskar ganska bra förutsättningar för att inte bli tagna tror jag. förutom sånadär försäkringar och grejer och sånt där sjukkort(eller vad det heter) som kan vara smart så behövs nog inget mer.
men EU-resor kräver nog inte några superförberedelser :tummenupp hänger gärna på när det drar ihop sig! satt och drömde tbx till norge idag på matten, det kändes lite roligare liksom :D
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hmm roligt att höra på mina tidigare resor har jag fått ladda upp med kontanter då mitt bankkort icke funkade utomlands :/

Om du hade maestro eller nåt annat sånt kan jag förstå om det inte funkade, VISA eller Mastercard brukar funka i de flesta länder. Inte alltid det går att betala med men ta ut cash går oftast.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
lite OT men hurfan har de tänkt med franska lagen att man ska ha ett engångs alkotest med sig?? är man ute och käkar tex och dricker vin till maten (hört de gör så i frankrike) och sen när man ska åka hem är man lite osäker på om man kanske närmar sig promillegränsen. Tar man då det säkra före det osäkra och använder alkotestern innan man åker så får du böter om du blir stoppad för att du inte har en oanvänd alkotest med dig. Undrar hur de tänkte där, måste ha en med dig, men använder du den får du böter :va:va
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
på den tiden var de lite griniga på högljudda system, men det kan ju för all del svenska poliser också vara.
om man kollar hur de kör utomlands så har vi svenskar ganska bra förutsättningar för att inte bli tagna tror jag. förutom sånadär försäkringar och grejer och sånt där sjukkort(eller vad det heter) som kan vara smart så behövs nog inget mer.
men EU-resor kräver nog inte några superförberedelser :tummenupp hänger gärna på när det drar ihop sig! satt och drömde tbx till norge idag på matten, det kändes lite roligare liksom :D

Du får mer än gärna hänga på :)
Det enda som jag skulle se nödvändigt är en tung MC då det kan vara mökigt att göra så många mil på en 125cc och det är vad jag tycker x)
Jo men tack :D


Om du hade maestro eller nåt annat sånt kan jag förstå om det inte funkade, VISA eller Mastercard brukar funka i de flesta länder. Inte alltid det går att betala med men ta ut cash går oftast.

Yes Maestro, de förklarade på tullen att det hade något att göra med elektronbandet eller något annat tjafs.. :(
Ganska tråkigt när man är halvvägs inne i Norge utan återvändo och inte får ut någe pengar...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag och brorsan körde ju en roadtrip i alperna i somras.

Många längre tunnlar kostar pengar att köra igenom.
Mindre tunnlar kan vara ruskigt dåligt ventilerade också fick jag erfara när jag hamnade bakom en lastbil. Linserna kletade igen riktigt duktigt och det fick bli en liten paus såfort man kom ut.

Österrike, Schweiz och Slovenien krävde vignette på motorvägarna. Dessa köpte man på närmaste mack MEN det går oftast en betydligt roligare väg bredvid som vi hellre valde. Bara i Slovenien köpte vi vignette för vi saknade GPS karta och var osäkra på vilken väg som ledde åt rätt håll.
Sitter alltid vignetteskyltar innan man kommer upp på vägen men i regel är det dom med gröna motorvägsskyltar.

I Italien betalar man i tullar vid påfarten.

Zimmer frei eller Gasthaus är det ultimata boendet. Flexibelt med in och utcheckning, hemtrevlig miljö, möjlighet att träffa på riktigt sköna människor och framförallt oftast schysst standard till ett bra pris.
Kan även rekommendera Agriturismo i Italien. Man bor på diverse gårdar och kan få riktigt najs hemodlat/slaktat.
Drack det godaste vinet jag smakat på en vin/hästgård utanför Bologna.

Stämmer också in i kören som säger att man bör kunna språken iaf lite.
Ofta klarar man sej med gester men att kunna exempelvis kunna tala om att man vill ha x antal rum för x antal person kan bespara en mycket skrikande (italienare skriker gärna istället för att gå och hämta någon som kan engelska)

Tänk även på att trafikrytmen neråt medelhavet är fruktansvärt annorlunda mot hemma i kalla norden.
STOP betyder att man kanske saktar ner lite och väjningsplikt betyder att den som hinner först får köra först.
Och skulle du hamna i grekland så är det fordonet I rondellen som har väjningsplikt mot trafiken som ska in.

Men mitt bästa tips är nog att inte planera för mycket. Dra en grov rutt och leta sedan sköna avstickare kring den.
Och ta gott om tid på er.

Och ja just det, åk inte i helt skinnställ. Det blir varmt som ett as även med tygställ.

Dessa källor skriver om att man måste ha ett alkotest med sig, inte ett utandningsprov. Fast samme menade förmodligen alkotest.

Alternativet är ju att man har labbutrustning för blodprov/urinprov med sej..så det är nog ganska självklart för dom flesta att det är utandningsprov man ska ta med sej.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top