Preppning av MC-ram inför lackning

ChrilleH

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2004
Ort
Haga
Hoj
Honda cbr 929rr
Runt 2000 utan kvitto skulle jag ta.
Någon som har tips på en bra firma nånstans runt uppsala eller sthlm?! Vad får man räkna med för pengar om vill blästra och pulverlacka ram, sving, fotpinnar, styrkronor och broms- och kopplingsgrepp tror ni?!
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Pulverlackar du styrkronan så får du inte in gaffelbenen sen, fotpinnarna lär ju tappa färgen innan du fått ligga, broms/kopplingsgrepp får inte plats i hållarna efter färgen och när du skrapat av tillräckligt mycket färg att få in dem så har du nött igenom färgen på 2 veckor med handskarna.

Blästrad ram + sving med 3 komponents epoxy på av mig ovan nämnda firma kanske 1500,-

Nja - du har fel om pulverlackens hållbarhet. Jag har pulvrat både fotpinnar och broms- och kopplingsgrepp på gixxern och efter en säsong har inte färgen slitits genom. Fotpinnarna gissar jag håller minst en säsong till innan metallen BÖRJAR titta fram, greppen kommer hålla i evigheter.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nja - du har fel om pulverlackens hållbarhet. Jag har pulvrat både fotpinnar och broms- och kopplingsgrepp på gixxern och efter en säsong har inte färgen slitits genom. Fotpinnarna gissar jag håller minst en säsong till innan metallen BÖRJAR titta fram, greppen kommer hålla i evigheter.

Men du har väl gummi på fotpinnarna eller? Jaja håller det så bra så har ju någon gjort ett bra jobb. Man kanske kan pulverlacka lite dåligt också:(
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Men du har väl gummi på fotpinnarna eller? Jaja håller det så bra så har ju någon gjort ett bra jobb. Man kanske kan pulverlacka lite dåligt också:(

Nope - inget gummi. Men visst, man kanske inte kan generalisera åt varken det ena eller andra hållet. Men i mitt fall har det i alla fall hållit grymt bra :tummenupp
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
Vore som sagt intressant att ha reda på hur mkt det kostar med blästring.
Budgeten krymper allt mer, speciellt med tanke på husköpet.

Lager i sving m.m. går ju åt helsike när man pulverlackar, blir ytterligare en utgift att ta hänsyn till. Visst fasiken är pulverlack snyggare! Inget snack om saken!

Tar gärna tips om ställe som kan blästra+lacka söder om stan (närheten av S-Tälje).

tja! jag lämnade in ram sving fälgar undre kronan samt smågrejjer till sthlms industrilack i högdalen, dem i sin tur skickade grejjerna vidare till en blästrare som tog 1500kr för alla dessa grejjer, pulverlack i sidenmatt svart gick på 2300kr. åkte på några extra hundringar för klarlack på fälgar osv(altså hade nog landat på ca 2 laxar annars) blev mycket bra !kan rekommenderas. gick allt som allt på ca 1 v. Lycka till :tummenupp
bara säga till om du vill ha bilder på resultatet,,alltid kul att hjälpa annat byggfolk! rock on
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Vore kul att se hur resultatet blev :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top