Prisändring på begagnade hojjar efter ändringen av trafikförsäkringen?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
1 Juli 2007 ska höjningen av trafikförsäkringen träda ikraft.
Sen kommer det endast att röra sig om traikförsäkringsdelen, inte helkasko eller delkasko, alltså inte HELA din försäkring på hojen!
(Ja, har du BARA trafik på den blir det hela)

Gabor

Guest
Suomalainen skrev:
2555657 Lägg fram fakta, visa att någon verkligen har åkt på sådana ersättningskrav. Vi bor i sverige, inte USA.

Du är dåligt insatt ...

kort: Blir du som icke försäkringstagande orsak till en olycka där trafikförsäkringsföreningen betalar ut ersättning till skadade , oavsett hur mycket så blir man återbetalningsskylldig till TFF.

Låt säga att TFF betalar en skadad ersättning , ca 1 miljon i skade ersättning så är det skrivet i lagen anno 1975 att TFF återkräver betalning av den skylldige.

Räkna ut själva hur mycket det kostar per månad i 25 år... ja,jag kan hjälpa...3333:- / mån....i 25 år.

Ringde nyss å pratade med en skadereglerare som sysslar med just det på Länsfärsäkringarna. senaste fallet endast 3 veckor gammalt...

Den som tror sig klara sig undan ersättningskrav å tror att TFF står för kostnaden, lycka till

Last edited:

sleepy_K4

65 blå/gröna kontant på bordet =)
Gick med
10 Aug 2006
Hoj
ingen nu mera
Kan man inte starta ett eget privat försäkrigs bolag ? Då är det jue bara till att behålla dagens premier när dom andra höjer eller MÅSTE man höja premierna ni får ursäkta mig om jag låter som en idiot men jag är inte fullt insatt i detta som visa andra // sleepy

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
sleepy_K4 skrev:
2555849 Kan man inte starta ett eget privat försäkrigs bolag ? Då är det jue bara till att behålla dagens premier när dom andra höjer eller MÅSTE man höja premierna ni får ursäkta mig om jag låter som en idiot men jag är inte fullt insatt i detta som visa andra // sleepy

Snälla, gör det.

Sätt maxpremie på 1000:-/hel/helår för en GSXR100000000000RRRR och försäkringen gäller på bana också.

//P

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
sleepy_K4 skrev:
2555849 Kan man inte starta ett eget privat försäkrigs bolag ? Då är det jue bara till att behålla dagens premier när dom andra höjer eller MÅSTE man höja premierna ni får ursäkta mig om jag låter som en idiot men jag är inte fullt insatt i detta som visa andra // sleepy

Det handlar inte om att höja några premier, det handlar om att lägga över kostnaden som trafikskador kostar på fordonsförsäkringarna.
Dessa kostnader betalas i dag via skattsedel till den offentliga sektorn, så det är en form av skatteväxling, tyvärr kanske (som ingen ännu kan svara på) negativ för oss mcåkare.

Klart att du kan starta försäkringsbolag, men det blir inte billigare för dig för du måste återförsäkra pengarna och denna ev. kommande ökning påförs, vilket du vill eller inte.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Gabor skrev:
2555806 Du är dåligt insatt ...

kort: Blir du som icke försäkringstagande orsak till en olycka där trafikförsäkringsföreningen betalar ut ersättning till skadade , oavsett hur mycket så blir man återbetalningsskylldig till TFF.

Låt säga att TFF betalar en skadad ersättning , ca 1 miljon i skade ersättning så är det skrivet i lagen anno 1975 att TFF återkräver betalning av den skylldige.

Räkna ut själva hur mycket det kostar per månad i 25 år... ja,jag kan hjälpa...3333:- / mån....i 25 år.

Ringde nyss å pratade med en skadereglerare som sysslar med just det på Länsfärsäkringarna. senaste fallet endast 3 veckor gammalt...

Den som tror sig klara sig undan ersättningskrav å tror att TFF står för kostnaden, lycka till...BMW johan, vilken nolla...gör du något när du kör oförsäkrad, och jag ska vara med å betala dina idiot grejor...:) , jättesynd om dig.

Vilket innebär, sätt dig själv i personlig konkurs, lev på extisensminimum i 5 år och börja om på en ny kula...

Vi bor inte i landet som skuldsätter dig resten av ditt liv...

Personagrep kan vi klara oss utan också, bara för att någon har annan åsikt än vad du har är inte han eller hon en nolla och idiot, dom orden säger du inte till honom ansikte mot ansikte, gör inte det här heller...

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag förstår inte varför allt tjafs om något alla bara gissar över....
För mig spelar det inte någon roll om jag betalar 10,000:- mer i skatt per år med S regering eller 10,000 mer i hojförsäkring, få 1000:- mer i månaden som går till hojen och snabbare sjukvård om det skulle hända något... eller jo, jag väljer det senare alt.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
njelger skrev:
2555604 Nu hade du lite otur i tanken...

Hehe, jo jag hade nog lite otur när jag tänkte :) Pratade precis med min jurist om det... Några högre straff skulle det inte leda till men om man invalidiserar eller förolyckar någon (worst case scenario) så kommer man att sitta i en riktig smörja ekonomiskt sett resten av livet.

Last edited:

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
R1Monstret skrev:
2555242 Som ryktena går här på jobbet just nu, med den information som vi har fått på LF, så ligger en fördubbling av prémien rätt nära.. :huvet

Du jobbade väl på LF också? Fördubbling är inga problem, däremot om det blir 2,3 ggr mot idag.

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
steax900 skrev:
2555150 Vad tror ni? Blir det prisras efter juli -07 när nya försäkringarna träder i kraft? Priset på hojjarna styrs ju till stor del av utbudet och blir det rejält höjda premier så finns ju risken att många väljer att sälja? Vilket kan leda till låga priser på "vanliga" hojjar som tex r1, vad tror ni?

Läge att köpa hoj nu till höstpris eller vänta till efter premiehöjningen?

trafikförsäkringen kan tidigast höjas 2008-2009 enligt moderaternas planer....

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Lite news från n24!

"När det gäller trafikförsäkringen så är det två förändringar som kommer att slå mot bilisterna (och hojåkarna?) För det första ska försäkringssystemet reformeras så att försäkringsbolagen framöver ska betala ut ersättningen till trafikskadade vid förlust av inkomst. Denna ersättning har tidigare betalats av socialförsäkringen. Alla skattebetalare har med andra ord hjälpts åt att betala den kostnaden oavsett om de har varit bilister eller inte.

Förändringen kommer att tvinga försäkringsbolagen att höja premien eftersom de får större utgifter. Förändringen kommer inte att träda i kraft förrän tidigast 2008.

Det andra förslaget handlar om att införa en skatt på trafikförsäkringspremien. Under 2007 ska staten ta in 1,4 miljarder kronor och 2,8 miljarder följande år. Branschbedömare räknar med att det kan handla om en 50-lapp i månaden per försäkringstagare. Detta förslag kan träda i kraft redan till sommaren

Inom försäkringsbranschen räknar man med att det här kan leda till en fördubbling av trafikpremien.

- Vi tror att det kommer att röra sig om 150 till 200 kronor per månad, men det kommer naturligtvis att variera beroende på vilken bil man har, säger Ulf Bäckman, informationschef på försäkringsbolaget If.

Förslagen slår hårdast mot den grupp där risken för skador är som störst och som alltså redan har de högsta permierna, nämligen unga män i tätorter.

Ytterligare en försämring är att det blir svårare att göra reseavdrag. Regeringens förslag innebär att bara resekostnader över 8 000 kronor är avdragsgilla. Tidigare var gränsen 7 000 kronor. Regeringspartierna hade tidigare sagt att de samtidigt skulle höja reseavdraget från 18 kronor till 20 kronor per mil. Men av det förslaget blev det inget av.
"
Bensinskatten skulle höjas också... Bara jag som har problem att göra av med den beryktade tusenlappen? :D

zhandra

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
ducati
Många här verkar inte läsa så mkt eller räkna så bra.
En typisk arbetare som röstat blått!!!!!!
Trafikförsäkringen är tänkt att bära sina egna kostnader istället för att
som nu låta samhället betala din förtidspension för att du slog över
på en wheelie med din tex gixxer1000 och behöver rehab resten av livet.Så långt ganska fair.
problemet är ju att det naturligtvis kommer att tjänas en massa pengar på det här så att inga mångmiljonärer ska behöva betala förmögenhetsskatt
och kunna ha billig hemhjälp osv,osv.

Så ni som tror ni ska få en tusenlapp över till hojen har jag bara några råd till.
Bli höginkomsttagare innan årsskiftet.
Gå ur facket,gå ur a-kassa,sälj bil/hoj.Bränsleskatten höjs oxå
Vaccinera dig mot allt.
Bråka aldrig med chefen.Se ovan varför.

Sosse-regeringen va inte mkt att ha men är du knegare lr medelsvensson
och gillar din bil/mc-hobby så är alliansen inget vidare alternativ hittils.
Tycker det börjar kännas lite arbeit macht frei över det här.
För er som inte vet vad det menades med det så är det ungefär
arbeta som fan för din frihet.De som inte kan eller vill får ingen!!!!
Håller med ovanstående skribent.Min tusenlapp är borta innan jag fått den.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
[- sNaIjK -] skrev:
2556100 ...Branschbedömare räknar med att det kan handla om en 50-lapp i månaden per försäkringstagare. Detta förslag kan träda i kraft redan till sommaren

- Vi tror att det kommer att röra sig om 150 till 200 kronor per månad, men det kommer naturligtvis att variera beroende på vilken bil man har, säger Ulf Bäckman, informationschef på försäkringsbolaget If.

GAH! :huvet

Är det bara jag som tror f-bolagen kommer använda det hela till att få lite mer klirr i kassan och smyghöja? Dra till lite extra på de grupper de egentligen inte vill ha...

Oavsett vad så tror jag det blir färre som kör sporthoj på gata och det påverkar givetvis befintliga ägare med säljtankar negativt.

RADDUM

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
Kawasaki zx6r 2005 banhoj +BMWk1200gt 2006
att mala fanden på väggen hälper ingen..men..vi är ju en relativt stor grupp sportåkare som genom SMC medlemskap kan påverka..tror det är bra om så många som möyligt betalar årsavgiften på 250:- som den var iår..(möyligens höyning med en 100:- till neste år). Tror vi gemensamt kan spara tusenlappar på försäkringen..dessuten finns det ju interesse i bransjen att även sporthojar finns på marknaden..
Tror SMC och merkesförsäkring kan bli våran räddning....får inte fanden vill jag sluta åka----

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
[- sNaIjK -] skrev:
2556100 Bensinskatten skulle höjas också... Bara jag som har problem att göra av med den beryktade tusenlappen? :D

:hihi
1 bil och 2 mc, pendlar 14 mil om dagen till jobbet(dvs ingen milersätting).
Den där tusenlappen försvann så snabbt från kontot att den drog med sig en extra tusing av bara farten... :lol

Tur man é en gammal gubbe som bor i en småstad så man kan fortsätta köra sporthoj. :hihi

:hej

Gabor

Guest
T509 skrev:
2555978 Vilket innebär, sätt dig själv i personlig konkurs, lev på extisensminimum i 5 år och börja om på en ny kula...

Vi bor inte i landet som skuldsätter dig resten av ditt liv...

Personagrep kan vi klara oss utan också, bara för att någon har annan åsikt än vad du har är inte han eller hon en nolla och idiot, dom orden säger du inte till honom ansikte mot ansikte, gör inte det här heller...

ok, då tar jag bort det. med personliga påhopp, fast jag kan säga det till honom om jag träffar vederbörande.

Faktum kvarstår,,kör man som vissa insuerar att dom kommer att göra så är det risk att den dagen det händer något och man själv står som ansvarig....kostar MYCKET

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
zhandra skrev:
2556138 Många här verkar inte läsa så mkt eller räkna så bra.
En typisk arbetare som röstat blått!!!!!!
Trafikförsäkringen är tänkt att bära sina egna kostnader istället för att
som nu låta samhället betala din förtidspension för att du slog över
på en wheelie med din tex gixxer1000 och behöver rehab resten av livet.Så långt ganska fair.
problemet är ju att det naturligtvis kommer att tjänas en massa pengar på det här så att inga mångmiljonärer ska behöva betala förmögenhetsskatt
och kunna ha billig hemhjälp osv,osv.

Så ni som tror ni ska få en tusenlapp över till hojen har jag bara några råd till.
Bli höginkomsttagare innan årsskiftet.
Gå ur facket,gå ur a-kassa,sälj bil/hoj.Bränsleskatten höjs oxå
Vaccinera dig mot allt.
Bråka aldrig med chefen.Se ovan varför.

Sosse-regeringen va inte mkt att ha men är du knegare lr medelsvensson
och gillar din bil/mc-hobby så är alliansen inget vidare alternativ hittils.
Tycker det börjar kännas lite arbeit macht frei över det här.
För er som inte vet vad det menades med det så är det ungefär
arbeta som fan för din frihet.De som inte kan eller vill får ingen!!!!
Håller med ovanstående skribent.Min tusenlapp är borta innan jag fått den.

Gissa om det är många som tycker dom skitit i det blå skåpet nu, tror dock att dom inte kommer att erkänna det, allvarligt hur många har lagt sin röst på Aliansen trots att dom är arbetslösa och beroende av A-kassa, Snacka om att såga av grenen man sitter på.
Lika egotrippat naiv är jag glad att jag har fast jobb med bra lön, hoppas bara jag har det kvar till 2010.

Gabor

Guest
imaster skrev:
2555731 Finns även exempel på personer i 15-årsåldern som kört trimmad moped och förorsakat trafikolycka med skada på 3:e part som fick en tusing eller två i böter och inte ens en prick i registret eller uppskjutet körkort - trots att mopeden bevisat var hårt trimmad (70cc cylinder, ostrypt osv) och testad av polis till en hastighet av 105 km/h (GPS).

ja, då hade dom tur, eller så har inte TFF reglerat det ännu.

det finns alla varianter...

Spelar ingen roll, försäkringen är ju för egen del, vill man inte betala premien, så är det väl så....den skadade 2a eller 3e part blir alltid ersatt.

Sen hur man själv drabbas, ja lycka till att chansa...

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Jag hade inte kunnat klara mig utan sporthojjen så då hade de fått bli en banhojj, men vad ska vi köra på om vi ska åka på en mc träff eller något sådant? JAG vägrar åka på en HD eller en äcklig BMW tourer.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0