Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här med mappning är alltid ett intressant ämne när det kommer upp på forum. Alla brukar inte vara helt med på vad man faktiskt gör..
Att tänka på när man drar hem en "färdig mapp" som någon annan gjort till en helt annan hoj. Vad har dom kört på för bränsle? Vart i världen är hojen ifrån?
En bekant la in en mapp i PC5 som skulle passa för slipon och filtermod på den hojen, kändes bättre. Mappen låg på dynojets hemsida, gjord för någon kund i USA. Väl uppe i bänken igen var siffrorna sämre än när den hade bänkats standard! Den fick sedan en custom mapp gjord och en hel hög med effekt hittades.
Så räkna alltid med en mappning med Power commander, man har inte en aning om vad man gör när man lägger in en okänd mapp. Inte utan att göra en repa i bänk och logga lambda.
4500:- är ok pris som det sägs, en bromsbänk är inte gratis..
Kan bara instämma. Av de 16 mappar jag hittade hos PowerCommander.com till GSX1300R 2008 var 4 mappar för EU model och endast EN map av de 4 mapparna för EU model stämnde någorlunda med min hoj.
Därför vill jag naturligtvis ha hojen bänkad och mappad utgående från bänkningen, inte den varianten av mappning som en bekant med Ducce fick till sin hoj. På ett "Dynojet Center". Vilket jag beskrivet i # 10.
Eller den varianten jag läst om här på SH. På ett Dynojet Center.
Efter allt gjorts klart så startas motorn, rätt växel petas i (förmodar jag) och med kall motor dras motorn till varvstopp.