Pris kontra årstid

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Om man ringer lite på Blocketannonser nu så verkar prutmånen på begagnat ganska stor. Folk har köpt en hoj i maj för 15-20 papp mer än de begär nu trots att de bara kört några hundra mil Men borde de inte kunna få ut nåt närmare köpesumman om de väntar till våren med att sälja? Förutsatt att vi inte går in i lågkonjunktur i höst.

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Klart det finns höst/vinterpris men främst är det marknadskrafterna som styr. Dvs tillgång och efterfrågan. Tack vare internet är det mycket lättare att köpa och sälja snabbt nu än på 90-talet.
Det har också pressat ner priserna på begagnat vilket är bra tycker jag. Frågan är dock hur nyförsäljningen påverkas av detta över tid. Några måste köpa nytt, vilket jag också gjort 4-5 ggr, för att andra ska kunna köpa beggat.
För att återgå till ämnet: det gäller att göra ett bra köp för att kunna sälja utan stor förlust på hösten.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jovisst. Jag har alltid lyckats sälja för mer, eller alls på våren, typ Mars/April. Man kan likna det hela vid att försöka sälja en kasse brännvin före festen, eller dagen efter när alla ligger och spyr. Kassen är onekligen mer attraktiv timmarna före festen.

Ett annat exempel kan tex vara att sälja en fisk innan eller efter att den blivit skämd, eller rentav rutten. Här kan man dock göra en reservation för fermenterad fisk som ju är jäst snarare än rutten och då bibehåller, eller rentav eskalerar sitt värde i vissa kretsar. :)

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Det jag har lärt mig av att bevaka blocketannonser är att priset har inte mycket med årstiden att göra, utan tillgång kontra efterfrågan. På sommaren vimlar det av hojar till försäljning, vilket pressar priserna. När det är snö ute finns det få objekt till salu, vilket ger sämre prutmån.

Jag har inte prövat sälja en hoj mitt i vintern ännu, men ska fan testa det nästa gång det är dax att sälja.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Verkar vara ganska slumpmässigt vad som styr priset på begagnat. Många hojar som ligger ute väldigt länge och som rimligtvis borde ha rejäl prutmån.

Vad jag är mest fascinerad av är handlares beg priser, verkar som om de i många fall är helt okänsliga för om de sitter och trycker på hojar i månader.

Sen finns det ju mängder av säljare på blocket som tror att deras hoj är värd 10-20k mer än andra likvärdiga och som vägrar prut.

Men visst är betalningsvilja hos köpare högre under våren och fram till typ midsommar.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag skulle vilja säga att det är lättare att sälja
samt att man får mer på höst/vinter! :mattias

Ok om utbudet vore konstant över året så skulle man definitivt alltid få mer på vår-sommar.

Men!
Alla 'vet ju' att man får mer på vår-sommar och säljer därför då med
följd att marknaden översvämmas av hojjar.
Som köpare blir man coolare, ingen panik finns massor att välja/pruta på.

Off season finns det kanske en eller två ute av den modell man är ute efter.
Större chans att någon annan kniper pärlan innan en.
Klar köptriggning, plus att man ju 'vet' att den blir dyrare i vår! :rolleyes:

Och till slut en liten observation av dagsläget:

Nu så här i semestrarnas sista skälvande vecka går folk ut i bodar
och skjul för att hinna göra lite nytta innan jobbet börjar.

Detta får till följd att en massa hojjar/objekt i prisklassen 1000-5000
helt plötsligt annonseras ut. Samtliga med 10-20 års damm på tanken.

"Så där ja! nu blev det lite mer plats i vedboden!"

/e

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Frågan gäller nog mer varför säljarna inte väntar in våren innan de säljer.

Att höst = låg efterfrågan var liksom underförstått. :kramas

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Skrev mitt inlägg innan jag såg ditt Engström.
De tiotalet säljare jag pratat med har köpt för 55-60 på våren/försommaren och är nu villiga att sälja för 35-40. Det tolkar inte jag som att det varit så billigt i våras eller att marknaden svämmat över?

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400

Många gånger har det ju helt och hållet med riskbedömning att göra. Säg att någon stjäl en hoj i början av Augusti. Varför då ha hojen hemma och riskera upptäckt hela långa tiden till tidig vår?

Hos oss, dvs den hederliga delen av befolkningen skulle jag tro att det låter såhär: Tja, nu är ju ändå snart sommaren över så då väntar jag med hojköp tills i vår om inget jätteovanligt dyker upp. Så kommer Julen och lite pengar behövs där istället osv, sedan rullar det på och det blir köpläge igen först när pengar finns igen och då dessutom möjlighet att provköra utan att bli blå om bollarna eller bröna, eller slira omkull i slask och snö. Jag har då sannerligen aldrig varit med om att jag eller någon av mina bekanta rullat in en nyinköpt hoj i garaget på höst/vinterkanten.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Vaför inte ställa din fråga till dessa säljare du har pratat med och få mer svar än spekulation?

För att när jag ville köpa var jag inte så sugen på att ge säljaren idéer om att de skulle kunna få bättre betalt vid ett senare tillfälle kanske? :glömdet

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
För att när jag ville köpa var jag inte så sugen på att ge säljaren idéer om att de skulle kunna få bättre betalt vid ett senare tillfälle kanske? :glömdet

Där var du allt klurig och busig, Anna :)

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Där var du allt klurig och busig, Anna :)

Jag tutlurade dom!! :)
En skulle skiljas så han behövde få loss pengar, men övriga skulle sälja för att de inte åkte så mycket som de tänkt sig.
Sen kanske folk tar med i kalkylen från början att hojköp kommer innebära förlust när de säljer?

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
En skulle skiljas så han behövde få loss pengar, men övriga skulle sälja för att de inte åkte så mycket som de tänkt sig.
Sen kanske folk tar med i kalkylen från början att hojköp kommer innebära förlust när de säljer?

TUUUT!!
Att skiljas är att dö en smula, eller iallafall brukar det betyda att man måste skiljas även från sina pengar.

Förlusten när det gäller hoj brukar bero på vad man är för person. Är man en rastlös själ som konstant måste byta knarr, eller ännu värre, köpa nytt hela tiden är man dömd att förlora pluringens mångfald kontinuerligt. Håller man sig till lite billigare och äldre hojar så kan man mycket väl få vad man gav, kanske minus utgifter på slitdelar osv.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Köper man helt ny hoj så klart det är förlust om man säljer efter något år. Om man inte köper den ny och kör med den i 10 år och relativt bekymmersfritt, sådant kan inte värderas i pengar slippa meka och strula, och får tillbaka ett bra värdeplåt istället för att byta vartannat år och bara tappa pengar. Men de som köper nytt och har det länge är nog väldigt sällsynta personer, varjefall i sporthojskretsar:va... Köper man nått år gammal hoj till bra pris och lite mil så kan man köra någon säsong och få tillbaka pengarna. Och bland äldre hojar kan man lätt ännu köpa beggat och köra/underhålla och få tillbaka slanten.

Jag har gjort några affärer där jag fått tillbaka pengarna efter en säsong, men oftast så har man med i kalkylen att man loosar lite pengar, men det är inte i närheten mot plåtburkar på 4 hjul..

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3

nää, hösten är då nytagna körkortare vill köpa sin drömhoj och de som kraschat läkt ihop och vill ha nytt innan "vårpriserna" sätter igång. Borde öka efterfrågan :)

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Köper man helt ny hoj så klart det är förlust om man säljer efter något år. Om man inte köper den ny och kör med den i 10 år och relativt bekymmersfritt, sådant kan inte värderas i pengar slippa meka och strula, och får tillbaka ett bra värdeplåt istället för att byta vartannat år och bara tappa pengar. Men de som köper nytt och har det länge är nog väldigt sällsynta personer, varjefall i sporthojskretsar:va... Köper man nått år gammal hoj till bra pris och lite mil så kan man köra någon säsong och få tillbaka pengarna. Och bland äldre hojar kan man lätt ännu köpa beggat och köra/underhålla och få tillbaka slanten.

Jag har gjort några affärer där jag fått tillbaka pengarna efter en säsong, men oftast så har man med i kalkylen att man loosar lite pengar, men det är inte i närheten mot plåtburkar på 4 hjul..

Vill man maxa sitt totala värde så köper man en 6-10 år gammal hoj i bra skick med verkstadshandbok och så lär man sig meka på den efterhand och underhåller den utan en massa verkstadsbesök. Ju längre man har den ju mer lär man sig. :) Har man sedan lärt sig att byta koppling, drivpaket osv så har man fått ut bra mycket mer än bara körning och mil/åldersförlust.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...