pris på försäkringar...ett skämt??

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Kralle skrev:
Men jag tror att försäkringbolaget "räknar" med en del utgifter pga skador i sin budget så att de hamnar på plus när året räknas samman...annars hade nog bolaget gått omkull ganska snabbt.

Mmmm, så är det ju självklart... och självklart räknar de med att gå så mycket plus som möjligt... och räknar fram hur mycket pengar de behöver ta ut för att nå det... rent statistiskt...

Men jag menar att om det hade varit en lysande affär att försäkra sporthojjar billigt så hade det funnits åtminstonne ett bolag som gjort det... Annars har vi ju en lysande affärsidé här?! Eller?

Jag har själv kostat försäkringsbolaget mer än jag betalat in.... :huvet

Tycker väl egentligen bara att många här på sporthoj ser väldigt onyanserat på försäkringsbolag... Kanske inte så mycket i just denna tråden...

:pannkyss ... vill ju bara vara vän med alla... :tungan

Clemenza

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2006
Hoj
996
bilsport-mc

Milleducce skrev:
1919314 Jag har min i Bilsport &MC. Det var det klart billigaste för mig.
Hoppas att ni får till en bra premie för du har ju gjort ett utmärkt val !!!

:banana :banana :banana

http://www.bilsport-mc.com/

Detta bolag är det enda jag hunnit fråga än så länge.
De vill ha 24.700 för trafik, då är jag dessutom 40+. Nä tack för kaffet!!

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Gixxer 1000 -06 11700:- hel/hel :D
Finns fördelar med att vara 40+ :tungan

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Ducati brukar va relativt billiga o försäkra jämfört med japaner... iaf det jag har kollat (748/996) mot Ninjor osv...

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
999an skrev:
1919354 OK
kolla den nya folksam+SMC
min blev billigare
:)

Samma här, för min blivande hoj skulle det kosta ca 32.000kr Hel/Hel, går man med i SMC så skulle det sjunka till ca 29.000kr Hel/Hel.

De flesta försäkringsbolagen kräver att man blir helkund..Det innebär att man även måste teckna hemförsäkring och i värsta fall en försäkring till som t ex livförsäkring.

Så jag har intalat mig nu att det blir ca 3000kr/mån under sommaren, bara och bita i det sura äpplet :huvet

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Kollade SMC+ Folksam, skulle landa på runt 8000:- men med en självrisk på 30% Nej tack.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Kralle skrev:
1919340 De flesta känns det som.
GBG
29år

Sitter också och tittar på försäkringarna nu när jag tänkter byta upp mig. Zon1 och 29 år med kk < 5 år. Zon1 är en mardröm. :mad:

IF blev klart billigast för mig mycket beroende på den förmånliga garageförsäkringen på 688 kr / året - alltså cirkus 60 kr / månaden. Här lönar det sig att ställa av/på. Däremot reserverar de sig för möjlig höjning mellan varven. Det har dock inte hänt ännu.

Om du kan tänka dig annat märke så finns ju alltid märkesförsäkringar men de lider oftast av väldigt höga självrisker.

Somliga säger att man kan ringa samma bolag flera gånger och få olika bud men själv har jag upplevt att de helt enkelt sparar förfrågan och ger en samma senare.

Annat att tänka på är att även om ett bolag är dyrast på halv eller hel så kan de vara billigast på andra delen. Kanske självklart men fråga alltså efter båda även om första budet är kasst.

MC försäkringar är den trista delen med MC.

Lycka till!

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
För er som tycker självriskerna på SMC's försäkring vara för hög: Ni räknar uppenbarligen med att krasha eller få hojen stulen omedelbart? För jämför du premier så har du i många fall tjänat in självrisken efter första året. För mig var det ett enkelt val. Halvförsäkring SMC 8400. Billigaste närma bolag var IF med 33000. Hojen är en Suzuki GSX-R 1000 -05. Målet med SMC Folksam försäkringen är att få ner premien till en vettig nivå, där du får betala först om något händer dig. Det är alltså du själv som person som kan påverka premien. Visst, stöld är svårt att hindra om tjuven vill ha den, men man kan iallafall göra sitt yttersta för att förhindra det.

bs

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Busa -08, KTM 525, DRZ400s, Monkey, XT600, and NoClue
Ålder grabbar...

Ibland är det fördel att bli äldre (på papperet iaf)
Jag pyntar 13500 för Busan och 14500 för R1:an - helförsäkrat per år!
Men så har jag haft lappen i 18 år också...

Båda i TryggHansa, i låst garage, lagom självrisker, i Sthlm.

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Freppa skrev:
2117727 För er som tycker självriskerna på SMC's försäkring vara för hög: Ni räknar uppenbarligen med att krasha eller få hojen stulen omedelbart? För jämför du premier så har du i många fall tjänat in självrisken efter första året. För mig var det ett enkelt val. Halvförsäkring SMC 8400. Billigaste närma bolag var IF med 33000. Hojen är en Suzuki GSX-R 1000 -05. Målet med SMC Folksam försäkringen är att få ner premien till en vettig nivå, där du får betala först om något händer dig. Det är alltså du själv som person som kan påverka premien. Visst, stöld är svårt att hindra om tjuven vill ha den, men man kan iallafall göra sitt yttersta för att förhindra det.

För mig skiljer det nog lite mer med en ny hoj. 3000:- självrisk på nuvarande, och runt 30000:- med SMC/Folksam, förutsatt att det värsta skulle hända. Jag har helförsäkring för att undvika sådana otrevliga överraskningar. Hade sparat ca 3000:- i premiekostnader så jag sover bättre med en "vanlig" försäkring. Hade det varit 25000:- i skillnad på premien hade jag inte tvekat en sekund.

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
Bilsport & MC

Vi har ringt runt på massor av försäkringar på tuonon iår och de enda som hade en rimlig försäkring var Bilsport & MC, 10400 helår
Folksam skulle ha 18000kr, Trygghansa skulle ha 21000kr och Tennents skulle ha 164000kr :gnissla :3freak

Sjukt att försäkringsbolagen kan ta ut så mycket ju... :fatta!

Speedstar

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
KTM 950 SM
Bilsport & mc?? Jag fick svaret att riktiga (r) hojjar inte gick att försäkra hos dem?? Jag måste ha hamnat hos nått riktigt stolpskott eftersom de flesta verkar fått en offert av dem.

Annars fick jag bästa pris på halv av IF, runt 10lax per år, de var även billigast vid hel 33000, efter dem kom TH på 45000 därefter länsförs på 72000. Bor i jöttlarbörj gör jag..

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Speedstar skrev:
2118102 Bilsport & mc?? Jag fick svaret att riktiga (r) hojjar inte gick att försäkra hos dem?? Jag måste ha hamnat hos nått riktigt stolpskott eftersom de flesta verkar fått en offert av dem.

Annars fick jag bästa pris på halv av IF, runt 10lax per år, de var även billigast vid hel 33000, efter dem kom TH på 45000 därefter länsförs på 72000. Bor i jöttlarbörj gör jag..
Jag skulle få betala 25000 för bara trafik hos bilsport oh mc :tomten

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Sporthoj = Dyr försäkring..
Det går inte att komma runt detta lilla faktum om man inte väljer absolut rätt hoj och försäkringsbolaget missar något.

Ducati 748 -98, 32 år, kort i 4år, zon1 = 3600:- hel/hel
Det är inte alltid en nackdel att ha låg effekt.

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
Hehe, när jag tog mitt kort 2002 och hade en gsxr -92 var det billigaste bolaget 127,000:- i halvåret för trafik... dyraste låg en bit över 400,000:- också för trafik då..
Misstänker att de inte ville ha mig som kund.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024