Pris på motorer (Yamaha R6:a)

AnAx

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
2001, Yamaha R6
Någon som har koll på prisläget på motorer för Yamaha R6:eek:r?

Min motor håller på att rasa (troligen vevstakslager) och det är en 2001:a med ca 3400 mil och jag har en motor från en 2001:a som gått ca 2000 mil på gång.

Så frågorna är nu:

1. Vad är min motor värd?
2. Vad är den "nya" motorn värd?

Jag kan tänka mig att någon gjort något liknande och har ca koll på priser.

Kent_Hbg

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Hoj
Yamaha Fz1-N 2008
Kolla runt vad skrotarna tar, det är väll där någonstans det hamnar, lite beroende om du får garanti på den nya motorn eller ej.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Varför inte klyva motorn och renovera den? Borde bli billigare än en begagnad motor och du vet exakt vad du får (vilket ju inte är fallet med en begagnad alltid)

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
1. 1000-1500:-
2. 5000-6000:-

AnAx

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
2001, Yamaha R6

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
JA skall man hålla sig till skrotar så släpper dem inte under 9000:- det är min erfarenhet. Möjligt man kan finna billigare på ebay osv.

Jag har ingen aning om vad en rasande motor kostar men en beg motor har jag hört priser på 15.000 - 20.000:- på, så 5000-6000 verkar väldigt lågt.

Hittade en på skroten för 15.000:- : http://www.lagabasen.se/mc/delinfo.aspx?delindx=14514455&bilkod=8110&delkod=5000

Iof en 2005:a, så den passar väl inte min ram, men ändå en bra prisindikation.

Man vet ju inte exakt vad man får om man köper begat. Köper man på svensk mc skrot kan man få viss garanti.

Att renovera en motor kan bli dyrare i många fall men det är ju helt klart intressant att ta en titt om man inte har tummen mitt i hand. Haft två växellådsras. Bägge gångerna vare billigare att köpa bättre begagnad på mc skrot än vad bara delarna kostade. ena gången behövde jag bara 2 gafflar och 2 drev + lite packningar. vart dyrare trots allt... delarna kostar helt klart. Behöll min gamla motor ett tag utifall att men bägge gångerna har skrotmotorn gått kanon.

Anderberga mc skrot i flenninge har bägge gånger varit klart billigaste skroten jag fått tag på. RN i partille är jäkligt bra att göra med men är tyvärr ett par tusen dyrare.

Varför inte klyva motorn och renovera den? Borde bli billigare än en begagnad motor och du vet exakt vad du får (vilket ju inte är fallet med en begagnad alltid)

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Jag har ingen aning om vad en rasande motor kostar men en beg motor har jag hört priser på 15.000 - 20.000:- på, så 5000-6000 verkar väldigt lågt.

Hittade en på skroten för 15.000:- : http://www.lagabasen.se/mc/delinfo.aspx?delindx=14514455&bilkod=8110&delkod=5000

Iof en 2005:a, så den passar väl inte min ram, men ändå en bra prisindikation.
För 15-20k får du en komplett banhoj i slitet skick, så att en beg motor för 15-20 är väldigt mycket.
Ibland finns det en del motorer ute till salu och då landar man från 5-10k beroende på om du ska ha förgasarbrygga, elhärva.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
tiden då en 99-02 motor kostade 5000 är förbi,för många har dött så de ligger på 10-18 k även på ebay.
varför döda en motor som låter illa?hur tänker du då?
om det är vevstakslagerljud så ger jag den 5 mil sedan är den död.
är det inte smartare och ta reda på vad felet är istället för att gissa?
plocka isär och kontrollera,har du kunskapen för att utröna att det är ett vevstakslager eller har du konsulterat någon?

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
EDIT: Fel quotat..

Du kan få köpa min. :)

Jag och sambon köpte en reservmotor när vi båda hade r6 -01. Vi köpte den av en kille utanför Linköping med gott renomme.
Motorn har plockats ihop av flera olika motorer som ett projekt i en kurs för nån mekutbildning. Allt ska vara uppmätt och bra osv. Han som vi köpte den av snålade dock på packningssatsen.. Det bubblade i expansionskärlet vid första provkörningen och diagnosen blev kass topplockspackning.

Med den bakgrunden köpte vi motorn. Säljaren ville prompt hjälpa till att byta packning så att vi kunde provköra och se att allt var som det skulle, men vi var för lata och motorn har stått så sen dess.

Vi har haft den som reservdelsmotor och plockat vattenpump och växelmokafjong från den. Jag har för mig att vi köpt beggade reservdelar men inte monterat dessa. Ny Yamaha topplockspackning ligger på hyllan.

Jag har för mig att den har kitväxellåda också.

Låter det intressant?
Vi bor i Linköping.

Last edited:

AnAx

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
2001, Yamaha R6
EDIT: Fel quotat..

Du kan få köpa min. :)

Jag och sambon köpte en reservmotor när vi båda hade r6 -01. Vi köpte den av en kille utanför Linköping med gott renomme.
Motorn har plockats ihop av flera olika motorer som ett projekt i en kurs för nån mekutbildning. Allt ska vara uppmätt och bra osv. Han som vi köpte den av snålade dock på packningssatsen.. Det bubblade i expansionskärlet vid första provkörningen och diagnosen blev kass topplockspackning.

Med den bakgrunden köpte vi motorn. Säljaren ville prompt hjälpa till att byta packning så att vi kunde provköra och se att allt var som det skulle, men vi var för lata och motorn har stått så sen dess.

Vi har haft den som reservdelsmotor och plockat vattenpump och växelmokafjong från den. Jag har för mig att vi köpt beggade reservdelar men inte monterat dessa. Ny Yamaha topplockspackning ligger på hyllan.

Jag har för mig att den har kitväxellåda också.

Låter det intressant?
Vi bor i Linköping.

Nej, det låter som en massa jobb & gissningar.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
tiden då en 99-02 motor kostade 5000 är förbi,för många har dött så de ligger på 10-18 k även på ebay.
plocka isär och kontrollera,har du kunskapen för att utröna att det är ett vevstakslager eller har du konsulterat någon?

Nja motorer 03-07 ja:)
Här finns en för 499€http://cgi.ebay.de/Yamaha-R6-Motor-...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item35a99fd98d

AnAx

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
2001, Yamaha R6

Jag förstår inte vad du menar.

Jag har konsulterat 2 MC-verkstäder, varav 1 Yamaha, och slutsatsen är att det troligen är vevstakslager.
Jag har inte kunskaper, verktyg, plats eller ork att ta isär och kolla.

============================================

Jag fick ett erbjudande av en verkstad att få min motor bytt mot en begagnad (2000 mil, dikeskörd -02:a) för 20.000:- inkl allt.

Jag försöker klura ut om detta är en bra deal. Smidig är den ju onekligen eftersom jag slipper hålla på att jaga motor, frakta etc.

Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Känner du ingen mekkunnig som kan göra det åt dig för en summa? Att byta vevlager om detta nu är felet är relativt lätt och tar inte altför lång tid, en helgs arbete med en verkstadshandbok och tummen på rätt plats i handen.
Jag hade nog testat det alternativet innan jag jagat fram en ny motor. Kolla även vad en verkstad tar om du levererar motorn till dom, då blir det mycket färre timmar i arbete, dom ska klara det lätt på en arbetsdag. Nu är det mycket antaganden av mig men hade som sagt utforskat detta om inte redan är gjort.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring