Prisbild på en intercooler?

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Hej alla!

Jag har tagit det drastiska beslutet att uppgradera min intercooler till en ny, mer
effektiv sak till dragracing hojen, har ni någon uppfattning vad som är rimligt pris
att betala för en? Har fått erbjudande om 450 EUR (ca 4500,- sek) för en byggd
enligt mina önskemål.. billigt? dyrt? Andra tips?
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Jag gav 4200kr hos Marklund skickade upp mitt kyl som han gjorde efter.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Är det ngn som har lite data på vilka verkningsgrader och tryckfall vs massflöde som de LLK som normalt används till hojar brukar ha?

/J
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Under kategorin "andra tips" kanske, kollat nåt på laminovas grejer ?
Vet inte riktigt varför men när man pratar med kompressor-intresserade folk så säger alltid dom att laminovas grejer är bäst (kan väl kanske ha att göra med att Laminova har samma ägare som Autorotor)
Fast det blir väl dyrt, har för mig att jag räknade med över 8000,- för ett färdigt system när jag höll på, en fördel är ju att själva kylaren kan sitta i princip var som helst.

/Anders
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
AndersD skrev:
Under kategorin "andra tips" kanske, kollat nåt på laminovas grejer ?
Vet inte riktigt varför men när man pratar med kompressor-intresserade folk så säger alltid dom att laminovas grejer är bäst (kan väl kanske ha att göra med att Laminova har samma ägare som Autorotor)
Fast det blir väl dyrt, har för mig att jag räknade med över 8000,- för ett färdigt system när jag höll på, en fördel är ju att själva kylaren kan sitta i princip var som helst.

/Anders


Men då snackar du oljekylare va?
 

Mawerick

nu även turboladdad version
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Åhus
Hoj
Hayabusa
intercooler

gixxern skrev:
Hej alla!

Jag har tagit det drastiska beslutet att uppgradera min intercooler till en ny, mer
effektiv sak till dragracing hojen, har ni någon uppfattning vad som är rimligt pris
att betala för en? Har fått erbjudande om 450 EUR (ca 4500,- sek) för en byggd
enligt mina önskemål.. billigt? dyrt? Andra tips?
Jag har en rolig intercooler liggande som aldrig e använd... :hihi ....får du in den och får den att funka så blir jag klart imponerad :rolleyes: och då kan vi nog komma överens om ett pris... :hihi
Den e avsed som uppgradering till evolution bilarna 4-6 :3freak
obs.....är väldigt ironisk nu :)
 

Bifogat

  • Intercooler 1.JPG
    Intercooler 1.JPG
    64.9 KB · Visningar: 204

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Setrab i Malmö skulle nog kunna knåpa ihop nått, kolla på:
www.setrab.se
(Har tyvärr ingen aning om priset)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag bygger mina kylare med värmeväxlarprincipen

Men jag använder setrabs oljekylarellement som jag svetsar in i mina plenum

Skicker bild på en hoj som rullar i usa med mitt kitt
 

Bifogat

  • usa-busa.jpeg
    usa-busa.jpeg
    61.7 KB · Visningar: 345

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
andersson turbo skrev:
Jag bygger mina kylare med värmeväxlarprincipen

Men jag använder setrabs oljekylarellement som jag svetsar in i mina plenum

Skicker bild på en hoj som rullar i usa med mitt kitt


Mumsfilibaba!

Sånt vill jag ha istället för den frontmonterad kylare...
Vad skulle en sådan plenum till mitt Fireblade Blackbird bygge ligga i pris?
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
andersson turbo skrev:
Jag bygger mina kylare med värmeväxlarprincipen

Men jag använder setrabs oljekylarellement som jag svetsar in i mina plenum

Skicker bild på en hoj som rullar i usa med mitt kitt

Jag vill också ha :) bygger du såna plenum till R1:an? och vad är priset?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tyvär så blir dom rätt dyra dom där kylarna

kan ge exempel på vad dom kostar mig att bygga

Gjutämnet från aluminiumgjuteriet 2500:-
kylelement 1500:-
anslutningsgummin mot spjällhus 1800:-
diverse andra nipplar å anslutningar 500:-

arbetstid ca 30 timmar a 200 6000:-


= 12300

Men det kan man inte ta ut så nån stans runt 9 - 10 tusingar blir det


Ja vet att det är skitdyrt men jag har försökt att kapa kostnader men inte lyckats nåt vidare

exempelvis har jag frågat på kolfibergjutna burkar men det lär ska vara skitsvårt att få sådana att hålla och att tilverka dom på bra sätt

men ja fick ett pris på om ja beställde 10 st på 40 000:-

å de slänger man ju gärna ut på en pryl som man inte vet om det funkar

men ska man nu bygga enstaka burkar till andra hojar så lär man ju göra dom i aluplåt vilket gör att materialpriset blir lägre sen beror det på vilken typ av anslutning mot förgasare/ spjällhus man väljer vanligast brukar ju vara slang
och svetsade trattar invändigt


Man får ju också betänka att man har ju inte kostnaden för laddluftkylaren som man annars har så vid nybyggnation så blir inte totalpriset så mycke högre med mitt system


Tillkommer gör även vattenpump och ett efterkyl att plaseras på lämpligt ställe

jag brukar sätta mina vid reggskylten


Peter
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
R1 T skrev:
Jag vill också ha :) bygger du såna plenum till R1:an? och vad är priset?


Gruppköp! :banana

Nä allvarligt skojjat...
Jag får välja mellan kylaren till motorn eller en Intercooler!
Plats finns inte för att båda!!!

Så denna lösningen är klart intressant.

Kostnaden på "runt" 10,000 för denna lösningen känns "human" i jämförelse med att inte få en fungerande kylning till motorn!
Jag får återkomma när bitarna börjar ramla på plats!

Har fått hem turbon för övrigt så jag är på väg! :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hmm hur mäter man verkningsgrad på en laddkylare

jag har frågat många men har inte fått nåt bra svar

Systemet funkar väldigt bra i allafall motorn håller ihop sen om man får väldigt kall luft eller inte har ju inte så stor betydelse
det kan ju bara skilja nåra hästar hit eller dit effekt är ju inget problem å klämma ur hojarna

Tryckfallet är i det närmaste obefintligt knapt synligt vid mätning och driftläge 350 hk
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
eus skrev:
Tja, mäter man inte temperatur före och efter?

Temperatur före, efter samt på kylmediet räcker för att få fram termisk verkningsgrad enligt: n=(Tföre-Tkylning)/(Tföre-Tefter)

Det kan man sedan plotta mot massflöde t.ex. Problemet är bara:

1. Ovanstående uttryck är beroende på vilket kylmassflöde du har, dvs om du kör ditt fordon så får du olika verkningsgrader beroende på hastighet. Med konstant kylning med en fläkt i provcell så kan man iof hålla det konstant och till exempel göra jämförande provning mellan olika LLK.

2. Om du har mätt upp beteendet enligt ovanstående för en viss överladdningsgrad så är inte det datat "copy-paste" för högre (eller lägre) överladdningsgrader. Dvs du kan "bara" använda datat för att jämföra med andra system med ungefär liknande laddtryck.

Ett annat intressant mått är att titta på skillnaden i densitet för och efter LLK. Det är ju den ökade densiteten som är vinsten.

/J
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
andersson turbo skrev:
Hmm hur mäter man verkningsgrad på en laddkylare

jag har frågat många men har inte fått nåt bra svar

Systemet funkar väldigt bra i allafall motorn håller ihop sen om man får väldigt kall luft eller inte har ju inte så stor betydelse
det kan ju bara skilja nåra hästar hit eller dit effekt är ju inget problem å klämma ur hojarna

Tryckfallet är i det närmaste obefintligt knapt synligt vid mätning och driftläge 350 hk

Vad jag egentligen funderar på, är om verkningsgraden är bättre eller sämre än hos en luftkyld intercooler. Eftersom jag har en luftkyld intercooler idag så vill jag inte betala 10000:- för att få varmare insugningsluft.
Naturligtvis så varierar verkningsgraden på olika intercooler, men generellt sett kanske man kan säga att det en eller det andra systemet har bättre verkningsgrad.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
kan nog vara bättre när du strögar i stan en varm sommardag annars tror inte jag du får några fördelar vill du ha mer effekt så fippla upp laddtrycket





R1 T skrev:
Vad jag egentligen funderar på, är om verkningsgraden är bättre eller sämre än hos en luftkyld intercooler. Eftersom jag har en luftkyld intercooler idag så vill jag inte betala 10000:- för att få varmare insugningsluft.
Naturligtvis så varierar verkningsgraden på olika intercooler, men generellt sett kanske man kan säga att det en eller det andra systemet har bättre verkningsgrad.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top