Prisbild på en intercooler?

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
LLK är en av de komponenter, tillsammans med framförallt avgassamlaren, som jag själv skulle lägga i särklass mest krut på vid ett bygge.

En vattenkyld LLK har generellt sett en bättre verkningsgrad än en luft-luft. Det är ett resultat av att värmeövergångskoefficienten för vatten blir högre än för luft. Det finns en del andra parametrar som också spelar in, men om man jämför samma LLK kyld med vatten och med luft så kommer den kyld med vatten att sänka temperaturen bättre.

/J
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Färdig för en kvart sen

lite mer bilder på en cooler aldeles ny ihopsatt
 

Bifogat

  • intercooler 001.jpg
    intercooler 001.jpg
    69.1 KB · Visningar: 165
  • intercooler 002.jpg
    intercooler 002.jpg
    115 KB · Visningar: 122
  • intercooler 004.jpg
    intercooler 004.jpg
    87.2 KB · Visningar: 163
  • intercooler 005.jpg
    intercooler 005.jpg
    67.2 KB · Visningar: 103
  • intercooler 006.jpg
    intercooler 006.jpg
    95.6 KB · Visningar: 192
  • intercooler 007.jpg
    intercooler 007.jpg
    118.5 KB · Visningar: 165

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ett annat intressant mått är att titta på skillnaden i densitet för och efter LLK. Det är ju den ökade densiteten som är vinsten.

/J[/QUOTE]


Räkneexempel åt Johannes

säg att vi har driftläge 350 hk vid 1,5 bars laddtryck

vi har 170 grader före kyl och 55 grader efter men vi har inget tryckfall över LLK

Hur mycket skulle effekten gå upp med om man har 20 grader efter LLK

och hur mycket skulle 20 kpa i tryckfall över LLK påverka uteffekten



Peter
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
andersson turbo skrev:
lite mer bilder på en cooler aldeles ny ihopsatt


Ge hit.... :tummenupp
Otroligt snygg må jag säga!
En sån får det bli när det är dax!

Om du ska bygga en sån pjäs till mitt hemmabygge (Fireblade -99 med Blackbird motor) behöver du då hojen naken för att passa in burken på plats?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kamikaze kid skrev:
Ge hit.... :tummenupp
Otroligt snygg må jag säga!
En sån får det bli när det är dax!

Om du ska bygga en sån pjäs till mitt hemmabygge (Fireblade -99 med Blackbird motor) behöver du då hojen naken för att passa in burken på plats?



Jo det lär man behöva för att få rum med allt under tanken

Peter
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
andersson turbo skrev:
lite mer bilder på en cooler aldeles ny ihopsatt

Det ser riktigt fint ut :tummenupp

Jag åter kommer om det blir någon beställning, vill ju vara helt säker på att det åtminstone blir en liten förbättring jämfört med min luftkylda.

Jag har räknat lite på det första exemplet du nämnde, där du sänker tempen från 55 till 20 grader utan tryckfall, och det skiljer en del hästar, men jag vågar inte skriva några siffror innan Johannes har räknat, för då får jag nog :7peta
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersson turbo skrev:
Räkneexempel åt Johannes

säg att vi har driftläge 350 hk vid 1,5 bars laddtryck

vi har 170 grader före kyl och 55 grader efter men vi har inget tryckfall över LLK

Hur mycket skulle effekten gå upp med om man har 20 grader efter LLK

och hur mycket skulle 20 kpa i tryckfall över LLK påverka uteffekten

Ok, med en del förenklingar så kan vi säga enligt följande:

d = P/(R * T) ; där d är densitet i kg/m^3, P är tryck i Pascal, R är gaskonstanten (287,1), T är temperaturen i Kelvin.

Säger vi att motorn har exakt samma voleff, och att totala turboverkningsgraden etc håller sig konstant (vilket de absolut inte gör, men skit i det), så blir det helt enkelt:

150000/(287,1 * 328) = 1,59 kg/m^3

150000/(278,1 * 293) = 1,78 kg/m^3

Med ovanstående förenklingar så är motorns effekt helt enkelt en funktion av inloppsluftens densitet (enligt: P = (Nvol*n*d*Vmotor*Nfrik*Q*(1/AFR))/2 ).

Så ökningen av densiteten (1,78/1,59 => 12%) blir också effektökningen. Nu är det egentligen inte så enkelt, men ska man hålla sig på rimlig miniräknarnivå så...

Analogt med detta blir tryckförlusten:

(150000-20000)/(287,1 * 328) = 1,38 ; 1,38/1,59 => 14% effektförlust

Som sagt, detta är ju knappast helt 100%.

R1T, vad kom du fram till?

/J

EDIT: Vill bara flika in att dessa ändringar är bra jäkla stora; 20 Kpa tryckförlust i inloppssystemet = :död , och 35 graders sänkning av inloppstempen = :Bugar Det jag däremot blir väldigt förvånad över är att du, Peter, inte mäter upp ngt tryckfall över LLK. Det är ju fysikaliskt omöjligt att inte ha ett tryckfall, då tempen sjunker med kanske 100 grader eller så i värsta driftsfallet. Det *ska* generera ett tryckfall, även om kylaren i sig har en flödeskapacitet som är vrålgrym. Vad har du använt för mätverktyg, och hur ser instrumenteringen ut? Det är en konst att mäta rätt, men det borde ändå bli utslag... Märkligt. :va /EDIT
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
RG500-Johannes skrev:
En vattenkyld LLK har generellt sett en bättre verkningsgrad än en luft-luft. Det är ett resultat av att värmeövergångskoefficienten för vatten blir högre än för luft. Det finns en del andra parametrar som också spelar in, men om man jämför samma LLK kyld med vatten och med luft så kommer den kyld med vatten att sänka temperaturen bättre.

/J

Sedär! så om jag råkar ha en färdig vattenkyld LLK liggande så är det bättre jag använder den än att leta upp en vanlig luftkyld alltså!? (ska ha på bilen) Nu är det igentligen meningen att vatten pumpen till den ska drivas av motorn och då plockar det väl bort några hk där men vad använder du för pump till dina byggen Peter? och för det mycket oväsen? (jäkla snyggt bygge föresten)
och vad använder du för turbo på http://www.badtoy.se/images/anderssonturbo/photos/photo_8.html måste vara väldens minsta turbin! ser nästan lite löjlig ut va :7peta :hihi det pratades ju om Stoora K26-27 hybrider för ett tag sedan
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Mina uträkningar kanske inte är lika exakta som dina
Jag har använt mitt turbo program och labbat med olika verkningsgrad på intercooler för att få de temperaturer Andersson talade om.

Med 70% verkningsgrad på kompressorn och utan tryckfall så blir det ca. 40 hk mer om han sänker tempen på luften efter LLK från 50 till 20 grader.

Men nu har jag inte alla uppgifter på motorn så 40 hk är inte så exakt, även om jag hade alla uppgifter så kan jag nog bara få fram ett cirka värde med mitt program.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
PD skrev:
Sedär! så om jag råkar ha en färdig vattenkyld LLK liggande så är det bättre jag använder den än att leta upp en vanlig luftkyld alltså!? (ska ha på bilen) Nu är det igentligen meningen att vatten pumpen till den ska drivas av motorn och då plockar det väl bort några hk där men vad använder du för pump till dina byggen Peter? och för det mycket oväsen? (jäkla snyggt bygge föresten)
och vad använder du för turbo på http://www.badtoy.se/images/anderssonturbo/photos/photo_8.html måste vara väldens minsta turbin! ser nästan lite löjlig ut va :7peta :hihi det pratades ju om Stoora K26-27 hybrider för ett tag sedan



Vattensystemet MÅSTE vara separat från motorkylningen
jag använder parkeringsvärmar-vattenpumpar i mina byggen
väldigt tysta faktiskt jag brukar köra dom paralellt med soppapumpen då låter dom inte i onödan


HEHEH liten turbin jo jag tycker nog de me nuförtiden man blir ju lite skadad med tiden

Men det är en k26 turbin med 10ans avgashus så den e ganska stor
den klarar väl närmare 500hk med ett steg större kompressor än den jag har

Får väl tack för berömet :tummenupp


Peter
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
andersson turbo skrev:
Ett annat intressant mått är att titta på skillnaden i densitet för och efter LLK. Det är ju den ökade densiteten som är vinsten.

/J


Räkneexempel åt Johannes

säg att vi har driftläge 350 hk vid 1,5 bars laddtryck

vi har 170 grader före kyl och 55 grader efter men vi har inget tryckfall över LLK

Hur mycket skulle effekten gå upp med om man har 20 grader efter LLK

och hur mycket skulle 20 kpa i tryckfall över LLK påverka uteffekten



Peter[/QUOTE]



Mina siffror är inga exakta mätvärden utan mer ett antagande

vi har dock mätt tryckfall en gång vi använde mapsensorer före och efter kyl
de jag kommer ihåg är att det va väldigt lågt ska dock kolla med Crister Johansson om han har mätvärdena kvar


Men det man kan säga generellt om vatenkylda coolers är att tempen blir väldigt jämn vilket vissa luftkylare har problem med varma sommardagar i bilköer exempelvis ( fast då laddar man ju inte så mycke haha)
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersson turbo skrev:
vi har dock mätt tryckfall en gång vi använde mapsensorer före och efter kyl
de jag kommer ihåg är att det va väldigt lågt ska dock kolla med Crister Johansson om han har mätvärdena kvar

Ok!

Det är som sagt inte alltid så lätt att mäta, men man ska också nöja sig med en viss noggrannhet -de sista decimalerna kostar $$$ om man ska ha dem rätt...

Btw, det vore störtkul att vara med ngn gång när du kör på din bromsbänk och kolla lite. :yoparty Hur går det med den förresten?

/J
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
tips kanske, GIK har färdiga vattenkylda ic satser med kylare, pump, slangar och nipplar! bara till att koppla på
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
andersson turbo skrev:
Vattensystemet MÅSTE vara separat från motorkylningen

Aha! nu förstår även jag att det kan vara effektivare än en luftkyld LLK :kocko. Jag trodde att du använde kylvattnet från motorn för att kyla LLK:n, det var därför jag var lite konfunderad.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Angående tillverkning av plenumburkar så skulle det va intresant att få tag på nån gammal "kastrulltilverkar-gubbe" typ nån som e guru på djupdragning/ djuppresning ja vet ja försökte få tag på nåt dyligt för många år sen men de va svårt

Så finns det nån här som vet något så hojta till


peter
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
andersson turbo skrev:
Angående nån gammal "kastrulltilverkar-gubbe" typ nån guru på djupdragning/ djuppresning de va svårt

Så finns det nån här som vet något så hojta till


peter



Hänvisar alltid till min kluriga svetsar mästare i Enköping...
Han har hitintills inte sagt nej när jag kommit med ideér på ombyggnader.

Om inte annars så har han massor av gamla kontakter...

Tomas svets och smide...

Ligger i ÖB kåken..
Tel nr har jag lagt på det där bra stället där alla bra grejjor ligger!!!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kamikaze kid skrev:
Hänvisar alltid till min kluriga svetsar mästare i Enköping...
Han har hitintills inte sagt nej när jag kommit med ideér på ombyggnader.

Om inte annars så har han massor av gamla kontakter...

Tomas svets och smide...

Ligger i ÖB kåken..
Tel nr har jag lagt på det där bra stället där alla bra grejjor ligger!!!



Nja svetsning å tilverkning av burkar i lösplåt har jag inga problem med alls

det här gällde nog mest tilverkning av djupdragningsverktyg och hur man beter sig för att pressa fram en burk ur 3mm aluplåt så att den ser ut som mina gjutna burkar

peter
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
andersson turbo skrev:
Nja svetsning å tilverkning av burkar i lösplåt har jag inga problem med alls

det här gällde nog mest tilverkning av djupdragningsverktyg och hur man beter sig för att pressa fram en burk ur 3mm aluplåt så att den ser ut som mina gjutna burkar

peter

Nej det förstog jag med...
Men han har många samarbetspartners.

Så om någon kan svara på vart man kan hitta en kastrullgubbe så kan nog han!
Kan jag tänka mig!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kamikaze kid skrev:
Nej det förstog jag med...
Men han har många samarbetspartners.

Så om någon kan svara på vart man kan hitta en kastrullgubbe så kan nog han!
Kan jag tänka mig!

Fråga honom vid tillfälle det vore kul om han visste nåt


Annars kanske man kan använda en sån där man bakar limpor i hahaha :D :D :banana


Läste föresten att de va nån raggare som baka sockerkaka i en ventilkåpa

så det stog morosso på färdiga kakan sen hehe (präglat i kåpan)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top