Priser på andrahandsmarknaden

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Gokväll!

På jakt efter ny hoj till sommaren och jobbar tight budget vilket medför att man får kolla i dom nedre prisklasserna. Det som förunnar mig är vilka sjuka priser det är på gamla hojar.
Är nyfiken på höra era tankar om priserna på andrahandsmarknaden. För ett exempel ligger den en R6 ute från 06 för 65´.
Är andrahandsmarknaden överprisad eller är det normala priser för något äldre hojar?

Raderad medlem 61114

Guest
Gokväll!

På jakt efter ny hoj till sommaren och jobbar tight budget vilket medför att man får kolla i dom nedre prisklasserna. Det som förunnar mig är vilka sjuka priser det är på gamla hojar.
Är nyfiken på höra era tankar om priserna på andrahandsmarknaden. För ett exempel ligger den en R6 ute från 06 för 65´.
Är andrahandsmarknaden överprisad eller är det normala priser för något äldre hojar?

Det är helt sjuka priser på äldre hojar just nu och har varit de senaste två åren. Men ingen vet hur länge det håller i.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
För 2 år sen kostade en pizza 79 spänn på lokala haket. Nu 129:- för samma....

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Mer teknik på hojarna har också drivit upp priset.
och så har de lärt sig att ta betalt mycket för extrautrustning och tillbehör.
Men prisökningen är samma på bilar (och annat) där en bil som t.e.x. kostade 350tkr för 2-3 år sedan kostar nästan 100tkr mer idag.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tja när en ny hoj nuddar o tangerar 200,000 så drar det naturligtvis med sig beg priserna. Inget konstigt alls..
Visserligen men en r6 från 2006 för 65” bör väl jämföras med en r7 från 2022 för 97” och då jävlar är den optimistiskt prissatt för jag köper trots allt det jag tycker känns mest värt och där behöver man inte vara mattegeni ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var det covid som triggade att priserna steg eller var det redan innan?

Pandemin ändrade konsumtionsmönstret, folk kunde inte åka på utlandsresor, sociala tillställningar etc så de fick mer pengar över och sökte sig till aktiviteter med naturlig social distansering.
Riksbanken ökade penningmängden och sänkte räntan.

Priserna föll när restriktionerna släpptes. Nu har vi ökande räntor men också hög inflation så vi får väl se hur det går med priserna till våren.

Det är min bild av vad som hände.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Gokväll!

Det är galet just nu. En av anledningarna att jag cashade en helt ny hoj. Begmarknaden är helt överprisad just nu. Men kolla efter olika modeller. Sporthojarna kanske är värst just nu när det gäller prissättning.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Tycker också att priserna just nu är som värst men tycker inte det är någon vidare omsättning på de annonserna jag kollar. Upplever ni samma sak?

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Visserligen men en r6 från 2006 för 65” bör väl jämföras med en r7 från 2022 för 97” och då jävlar är den optimistiskt prissatt för jag köper trots allt det jag tycker känns mest värt och där behöver man inte vara mattegeni ?
Jag förstår vad du skriver men jag håller inte alls med om att den R6 ska jämföras med R7. R7 hade kommit sist i alla race och är inte i närheten av prestandan i en R6'a..

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Tycker också att priserna just nu är som värst men tycker inte det är någon vidare omsättning på de annonserna jag kollar. Upplever ni samma sak?
Håller helt med. Däremot dom som ligger i "vanlig" range eller något för billiga blir nedringda och försvinner på sekunder.
Det är inget konstigt i sig att man vill få bra betalt för det man säljer men för min del är det ofta jag höjer på ögonbrynen över prissättningen.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag förstår vad du skriver men jag håller inte alls med om att den R6 ska jämföras med R7. R7 hade kommit sist i alla race och är inte i närheten av prestandan i en R6'a..
?nej gillar inte den heller men var mer för prissättningen , sista r6 gatreggade var väl 2020 eller 21 om det över huvudtaget såldes några och dom låg väl på 120-25 cirkus så 65 för en 06:à är ju bara en önsketänkande ?
Gör troligtvis som Kurt Olsson om det håller sig och köper nytt för prisbilden på begagnat skräp är ett skämt och inget annat

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Tror nog att man ska vara lite iskall med att köpa just nu, marknaden kommer nog mer luta över åt köparens inom kort.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja priserna skenade ju en del under kovid, men konstigt nog så har cyklarna jag tittar på, typ 20-år gamla, de har fördubblats i pris över vintern sedan november. :va Askonstigt.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Alla tycker tro att folk har sämre ekonomi p g a elpriser, bensinpris, inflation och allmänt stigande kostnader, och att hojar därför kommer reas bort av just ekonomiska skäl. Det lär inte hända.

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Alla tycker tro att folk har sämre ekonomi p g a elpriser, bensinpris, inflation och allmänt stigande kostnader, och att hojar därför kommer reas bort av just ekonomiska skäl. Det lär inte hända.
Reas har jag aldrig trott. Men ändå följt begmarknaden för hojar runt 20-40´ i ganska många år och känslan är att det kostar ett gäng tusen mer än vad det gjorde för bara något år sedan.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är många som försöker få tillbaka pengarna (med lite vinst) på hojen de köpte under pandemin och aldrig använde.
Måste man köpa nu i februari ska man nog ha lite marginal i plånboken och acceptera att man kommer få mindre när man ska sälja.
Kan man vänta till i maj tror jag att man kan spara en slant.

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Köpte en ny KTM 690 SMCR 2017 för 82000:-.
Sålde den 2020 för 55000:-, steg 1 kit, Acra+map+luftburkslocket, 1650mil, fullt servad, nya lameller samt nytt bakdäck. Inte en skråma på hojen. Tog över 2mån Juni-Augusti att sälja den.

Igår kom denna in på blocket: https://www.blocket.se/annons/goteborg/ktm_690_smc_r_akrapovic/107161137
2013 (helt annan motor än 2014->2017 modellen), 1800mil, kåpor saknar original dekaler, matchande utrustning emot vad min hade, 69900:-

Även denna från 2016: https://www.blocket.se/annons/skane/ktm_690_smc_r/106571784
2016, 1364mil, matchande utrustning emot vad min hade, 74900:-, så ett prisfall på 7100:- gentemot vad jag köpte min ny för 2017.

Skulle avvaktat 2år med att sälja min 690. Men men

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Bir spännande att se priserna senare i vår. Jag tror de kommer sjunka drastisk (riktigt försäljningspris). Framförallt på hojar som är mer än 5 år gamla. I och med pandemin ökade en hoj för 40´till ca 60´ och de står kvar där än så länge. Jag har tidigare köpt begagnat, men senaste hojarna typ nya pga att demohojar såldes typ billigare är 3-5 år gamla begagnade.
Jag letar hoj, men om det inte händer något så kommer jag köpa ny eller demo. Jag tror nyare hojar kommer hålla priset bättre då nypriserna ökat. Bashojarna är fortfarande relativt prisvärda nya (Hitech drar dock iväg).
Mest tror jag för att en hel del som egentligen inte är hojåkare har åkt under pandemin. Nu lockar log resor mer igen, samt värre ekonomiskt läge för många.

Bilarna är differensen värre. Kollar på en ny V90CC och samma spec. som jag har har i dag gått upp ca 150´sedan 2019...

Men bara att avvakta och se. Tiden får visa vad som händer.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka