Priser på andrahandsmarknaden

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Reas har jag aldrig trott. Men ändå följt begmarknaden för hojar runt 20-40´ i ganska många år och känslan är att det kostar ett gäng tusen mer än vad det gjorde för bara något år sedan.
Det verkar bekant, har haft samma känsla de senaste 4-5 åren. Under pandemin satsade många på hoj istället för charterresa, med åtföljande rush på begmarknaden. Varje ny säsong inleds med högre priser verkar det som.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är skillnad på önskepris och försäljningspris, -de hojar som är "rätt" prissatta går rätt snabbt och enkelt ...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är många som försöker få tillbaka pengarna (med lite vinst) på hojen de köpte under pandemin och aldrig använde.
Måste man köpa nu i februari ska man nog ha lite marginal i plånboken och acceptera att man kommer få mindre när man ska sälja.
Kan man vänta till i maj tror jag att man kan spara en slant.
Det brukar ju inte se så ut....

Men ja, man funderar ju om man skulle lägga ut skramlahan för ett ockerpris, och ändå vara 10k under närmaste likadana hoj, för att sedan köpa något i Maj-ish om marknaden sobrat.

Tror ju dock inte att så mycket av det som är utannonserat just nu säljer.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Köpte nyligen en Kawa Z750 -06 för 30, tyckte ändå det var ett rätt ok pris. Jag tänker att priserna inte lär öka framåt, med tanke på stigande räntor osv, så är nog "lyxleksaker" som mc kanske lite mindre hett att skaffa om man har.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Var tvungen att byta transport i somras men fanns verkligen Inga bussar i den generation jag ville ha(vito w639, välskött. . )de som fanns här rejält överprisade och nedgångna.

Kunde köpt en 2012 för 70' 2019 men då var min nybesiktad och den var lite fel och Inget klipp prismässigt heller så alla kostade däromkring så jag kollade vidare och väntade.

Enter pandemi och "tjoff" nytt fick lång lev.tid och.marknaden tömdes på beg. , de få som fanns ville de ha mellan 120-150 för om de inte var slut och många vår riktigt dåliga av de med

När jag talade med handlare så dom att nästan ingen bytte in utan behöll dom istället, långa lev.tider och svårt med reservdelar så den gamla fick ofta vara kvar som reserv.

Gäller nog inte hojar då men just sporthoj och i synnerhet 600 så är det nog liknande då tillgången är så låg så när någon vill ha en så är det få att välja på.

Letade själv tre år innan en r6 skrotades så det kom ut ett vettigt motorpaketet så jag kunde pilla ihop en gathoj igen, det satte mig bak 25' men vad gör man när inga finns?

2013 funderade jag på att köpa en reservdelshoj, en racehoj i rookie där killen skulle antingen lägga ner eller byta men minns inte, var en r6-09 så samma generation som jag har men tyckte det var onödigt då delarna fanns överallt och var billiga, han begärde 35'. . .

Priserna kommer justera sig snart men kanske inte just r6 då det finns få sådana kvar, många motorer som gått åt i racing och det är samma block än såvitt jag känner till.

Är det gathoj som gäller så köp 1000 istället, finns fler av de och det spelar ingen roll vilken på gata då de är lika farliga/ofarliga och lika omöjliga att försäkra. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är alltid vanskligt att gissa, men har man flera hojar så kan man ju lägga ut allihopa till fantasipriser* nu, det som blir sålt blir sålt, man kan ju ta bort sista annonsen så man inte står helt utan hoj själv.

Sedan när marknaden har nyktrat till har man pengar att handla nytt/nästan nytt för

*sjävklart extra bra fantasi på hojen man vill behålla

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag undrar mest vart alla Sucka SV tagit vägen. För 5 år sedan fick man välja och vraka bland både 650 & 1000 för 20-nånting. Sedan blev 1000cc dyrare helt plötsligt.

Nu har det hänt något igen sedan i höstas, och åtminstone i Finland är billigaste 650'n 4700€ / nästan 50 papp i svenska monopolknappar.

På blocket finns faktiskt en 00'a för ~25, men sedan bär det iväg uppåt 40 igen.
En ny-ish demo ligger ju på ca 65-70, och det är väl knappast bristvara på dem egentligen, bara djävulen dyra mitt i allt.

Honda VTR lite samma, fanns otaliga för 15-20 i höstas, men nu vill folk ha närmare 40 papp för dem.

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Köpte en R1 -98 polka för 25k 2012 och en Triumph Daytona 675 för 33k 2019. Just Dyatonan hade jag en jäkla tur med. Precis som ts skriver om R6 så har jag sett exemplar ute för runt 60k, sjukt.

Bifogat

• 79297650_10212920515042737_4524297027525279744_n.jpg
    79297650_10212920515042737_4524297027525279744_n.jpg
    192.2 KB · Visningar: 14
  • 61281883_10211596056652105_5178043860894351360_n.jpg
    61281883_10211596056652105_5178043860894351360_n.jpg
    453.1 KB · Visningar: 14

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tycker också att priserna just nu är som värst men tycker inte det är någon vidare omsättning på de annonserna jag kollar. Upplever ni samma sak?
Håller med men precis som du säger, det är lågsäsong så ingen riktigt bra mätare hur marknaden ser ut. Och generellt har ju ägarna en helt annan syn på den egna hojens värde än vad marknaden har.

Hojar är precis som båtar och webergrillar säsongsvara. Visst du kan sälja en skoter vid midsommar eller en båt i dec men min erfarenhet av objekt som ligger ute under "off season" är att det antingen handlar om att 1) säljaren behöver få loss cash eller 2) säljaren chansar med ett fantasipris och att någon med cash på fickan och tomt garage bara inte kan vänta till våren. I 2) är det inte sällan att hojen försvinner och dyker upp i mitten av april- till ett lägre pris. Säger inte att det är en naturlag men frågan är inte ny på det här forumet och det är min spontana och högst subjektiva observation.

Om två månader är det ett helt annat läge: större utbud och fler köpare. Jag gissar att det makroekonomiska läget kommer att slå rätt hårt mot nyförsäljningen i den mån handlarna öht kan leverera. Det borde rimligen påverka begmarknaden med stigande priser, iaf på vissa modeller, men återigen, det är i grunden tillgång och efterfrågan som styr.

Supersportisar med 30k i premie kommer forsatt av vara rätt svåra att sälja, liksom stora customs. Nakenhojar och mindre äventyrshojar något lättare.

Mina två cent

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag undrar mest vart alla Sucka SV tagit vägen. För 5 år sedan fick man välja och vraka bland både 650 & 1000 för 20-nånting. Sedan blev 1000cc dyrare helt plötsligt.

Nu har det hänt något igen sedan i höstas, och åtminstone i Finland är billigaste 650'n 4700€ / nästan 50 papp i svenska monopolknappar.

På blocket finns faktiskt en 00'a för ~25, men sedan bär det iväg uppåt 40 igen.
En ny-ish demo ligger ju på ca 65-70, och det är väl knappast bristvara på dem egentligen, bara djävulen dyra mitt i allt.

Honda VTR lite samma, fanns otaliga för 15-20 i höstas, men nu vill folk ha närmare 40 papp för dem.
125cc har redan dragit iväg prismässigt, nostalgivärde för många gubbar.
Offroadare har länge varit eftertraktade och därmed överprisade. "Äventyrare" köper dessa
Enstånkor av alla kalibrar likaså. Klassikervarning, påminner om gamla BSA o d.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan ju förresten tillägga att den r6an jag köpte motorn från vart inlöst hösten 2021 för 65' så tydligen värderar fb just de i den prisnivån.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
idag såg jag en R6 2002 för 39,900:- utan originalkåpor och lackad vit.. jag hade inte gett mer än 10 för den.. den lär nog inte säljas på ett tag iaf

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har en kompis som jobbar på en av de större återförsäljarna i Västsverige - enl. honom finns ett rejält överutbud på begagnatmarknaden, dvs fler hojar än kunder. Detta gäller sedan många år tillbaka - skillnaden på mc och ex. bil är att ganska många inte har något platsproblem samt att många hojar inte representerar ett så stort värde att de akut behöver få loss pengarna så de håller fast vid ett för högt pris, hojen blir stående i ett hörn i garaget tills de ger upp ett antal år senare och slumpar bort den. Ofta hänvisar de till ett högt andrahandsvärde eftersom återförsäljarna har hojar som kostar några tusenlappar mer än vad de själva vill ha. Överutbudet kommer öka eftersom elfordonstrenden påverkar både viljan att köpa förbränningsmotor och även viljan att ta mc-kort. Beskrivningen låter rimlig tycker jag.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
En vän dammsuger marknaden i Europa efter en Yamaha Tdr 250. Lägsta pris är 60K i Sverige o det finns bara 1 som eventuellt är till salu, i Europa får man lägga på 20k för en TDR 250.

Marknaden styr vad saker är värda.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En vän dammsuger marknaden i Europa efter en Yamaha Tdr 250. Lägsta pris är 60K i Sverige o det finns bara 1 som eventuellt är till salu, i Europa får man lägga på 20k för en TDR 250.

Marknaden styr vad saker är värda.

Var hittar du en tdr för 20k? Jag gjorde en sökning i och med att han kontaktade mig om att köpa min tdr och de låg från 3500 till 8000 euro alla jag hittade.

Övriga Europa brukar inte vara billigare än Sverige på gamla hojar men nu söker din vän samtidigt som ingen av de få svenska hojarna egentligen är till salu. Skulle han varit intresserad av tdr för ett halvår sedan så kunde han ha köpt den där 60k hojen för 40k. Men han som köpt den vill väl helst behålla den kan man gissa.

Det fanns väl ytterligare en ännu finare tdr som din kompis blev erbjuden att köpa för 100k, men ingen av dessa hojar är väl egentligen till salu vilket inte gynnar din kompis.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år