prisras kl7-hojjar

swmike

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Solna
Hoj
TL1000S
Jag försöker sälja min TL1000S och passade på att ringa runt till några andra som annonserade ut TL:ar. Ingen av dem hade fått sin såld och priserna låg på mellan 50-70kkr.

Är detta bara för just TLen, eller är det försäkringspremierna som slagit igenom rätt över och INGEN vill köpa kl7-hoj nu?

Med tanke på nypriset på en sån hoj och vad begagnatpriset ligger på (verkar som om jag mer eller mindre måste komma ner i samma pris som en SV650 för att få sålt min TL), så måste det vara totalt omöjligt att sälja nya kl7-maskiner? Vem köper en ny hoj för 100+kkr om de vet att de om ett år inte kommer att få sålt den för 70kkr? Eller?
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Den tråkiga verkligheten,tyvärr.
ivf för oss som har hoj.
 

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
Jag!? Min nya GSX750R kommer nästa vecka :D

Inte för jag har planer på att sälja den nästa år, ev byta mot nånting större :crash
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
På tal om värdeminskning.
Jag hade en V70 2.4T -02, den kostade ny med extrautr ordinarie pris 335000 (jag fick 10 %rabatt) .
14 månader senare och 3500 mil fick jag 225000.
Så nya fordon som man äger ca 1 år är det absolut sämsta affär man kan göra, förutom spekulera i Ericsson aktier.

Ha det....
 

swmike

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Solna
Hoj
TL1000S
Hulken_1 skrev:
På tal om värdeminskning.
Jag hade en V70 2.4T -02, den kostade ny med extrautr ordinarie pris 335000 (jag fick 10 %rabatt) .
14 månader senare och 3500 mil fick jag 225000.
Så nya fordon som man äger ca 1 år är det absolut sämsta affär man kan göra, förutom spekulera i Ericsson aktier.

Ha det....

Beror iofs på vad man har för fordon och vad man betalade i nypris för den. För en sån bil som du nämner kan jag tänka mig att det är en väldigt dålig affär. Jag har en Subaru Impreza GT som jag gav 235kkr för 1999-11. Idag, 4100 mil senare, är den värd nånstans runt 160kkr. Väldigt lite värdeminskning om jag får säga det själv.

Dito om man köper en fkl5-hoj just nu, t ex just en SV, de säljs nya för 64kkr men en begagnad som gått 1000 mil gärna kostar 50-55kkr.

Att köpa en ny fkl7-hoj idag för 115kkr eller något måste iaf vara en otroligt dålig affär om man inte planerar att köra väldigt mycket med den och ha den i kanske 5 år.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Klass 7, eller varför inte även en klass 20?

En klass 20 hoj skulle då kosta ca 2 ggr nypriset per år i försäkring?

De e´ nå´t sjukt med hojförsäkringarna och förmodligen hos både försäkringsbolag och försäkringstagare.

Har läst någonstans, om de nu e´rätt, att de flesta hojar stjäls på hösten (försäkringsbedrägeri?). Inte f-n tycker väl bovarna att det är roligast att åka båge när det börjar bli kallt? ca 80 % av alla R-ettorna klotas eller stjäls och "jag kom där i 45 km/tim när jag körde omkull på löst grus, ja de e´ju bortsopat nu", kanske det i stället var 150 blås på bana?

Sanering, ärlighet och realistiska reservdelspriser skulle kunna ge vettiga premier, men vem ska ta initiativet? Ett nytt bolag kanske som sätter press? Vi själva?
 
Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
så länge det finns hål i ett system så utnyttjar dom flesta detta!! försäkringsbolagen får skylla sig själva att dom inte sätter mer regler och gränser för sina premier!! och att dom inte har koll på vad det faktiska marknadsvärdet är !!! det är ju inte meningen att man ska gå + ekonomiskt på en olycka men så är det i många fall och det är väll ingen som säger nej tack till försäkringsbolaget för att dom fick 5000 mer för hojen i inlösen än vad dom gav en halv sommar och 1000 mil tidigare!! om en hoj "stjäls" och ägaren väljer att betala självrisken så beror väll detta mycket på att han får ut mer för hojen från försäkringsbolaget än vad han får om han säljer med tanke på det faktiska marknadsvärdet!!

alla system utnytjas till bristningsgränsen titta bara på socialbidrags systemet!! hur många är det inte om går på socialbidrag och jobbar svart? eller är sjukpensionerade men helt friska!
 

swmike

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Solna
Hoj
TL1000S
hornet oskar skrev:
så länge det finns hål i ett system så utnyttjar dom flesta detta!! försäkringsbolagen får skylla sig själva att dom inte sätter mer regler och gränser för sina premier!! och att dom inte har koll på vad det faktiska marknadsvärdet är !!! det är ju inte meningen att man ska gå + ekonomiskt på en olycka men så är det i många fall och det är väll ingen som säger nej tack till försäkringsbolaget för att dom fick 5000 mer för hojen i inlösen än vad dom gav en halv sommar och 1000 mil tidigare!! om en hoj "stjäls" och ägaren väljer att betala självrisken så beror väll detta mycket på att han får ut mer för hojen från försäkringsbolaget än vad han får om han säljer med tanke på det faktiska marknadsvärdet!!

Jag är helt för väldigt höga självrisker och skulle gladeligen betala 10kkr i självrisk på både stöld och vagnskada ifall det innebar att jag kunde få ner priset på försäkringen till rimliga nivåer (för min del, ifrån 30kkr till 15kkr per år).
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
swmike skrev:
Jag är helt för väldigt höga självrisker och skulle gladeligen betala 10kkr i självrisk på både stöld och vagnskada ifall det innebar att jag kunde få ner priset på försäkringen till rimliga nivåer (för min del, ifrån 30kkr till 15kkr per år).

Offtopic: 10kkr är ju inte så mycket, det har jag haft länge :cool:

Ontopic: Det märks ju tydligt att klass 7 hojarna har blivit grymmt mycket billigare. Synd att man inte har plugga färdigt och har fast jobb för då skulle jag köpa en TL eller Firestorm :(
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det är nog höjningen av försäkringen som gör att priserna faller.

Jag tror också att hojjar som tex TL1000 och CBR600 dvs svaga klass 7 är mer svår sålda eftersom begagnade R1:eek:r numera är ganska billiga har samma försäkring.

Man vill ju ha så mycket effekt som möjlig för premien
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
swmike skrev:
Att köpa en ny fkl7-hoj idag för 115kkr eller något måste iaf vara en otroligt dålig affär om man inte planerar att köra väldigt mycket med den och ha den i kanske 5 år.

Ja en dålig affär pengamässigt, men en fkl7-hoj köper man för
upplevelsens skull :crash

Smakar det så kostar det........och smakar det gott så betalar man :fakta
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Försäkringarna skapar mycket problem för att sälja beggade klass-7 hojar helt klart, tror det kommer vara mycket annonser med mycket billiga hojar senare i sommar, alla har nämligen inte fått sina "nya" premier.

Sen tror jag många resonerar som såhär när de ska köpa en klass-7 hoj, att ska man ändå slanta så sjuka premier så kan man lika gärna köpa det allra värsta, varför åka på en "slö" r6'a, tl, eller annan klass 7 hoj när man kan åka gixxer1000/r1 för samma premie?
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Angående köpa nytt eller begagnat så säger jag som en jobbarkompis sa till mig efter att han hade köpt sin -03a
-"Man köper ju inte gammal mat så varför ska man köpa gamla prylar?"
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Det kommar alltid finnas desperata försäljare med en svindyr R-hoj och finaxlån.
Visst påverkas priserna av försäkringspremier men drabbas inte av panik!
Det kommer alltid finnas en efterfrågan.
Möjligen väljer de som skulle köpa nytt en beg hoj istället för att kunna halvförsäkra och för att få mer pengar över.


Jag har inga lån så får jag inte vad jag vill ha för min så är den kvar.
Det värsta som drabbar mig är ju att jag "tvingas" köra en av de grymaste hojarna i ett år till. :tummenupp
Min premie gick inte upp! jag blev äldre.
 

swmike

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Solna
Hoj
TL1000S
oFFkeFF skrev:
Sen tror jag många resonerar som såhär när de ska köpa en klass-7 hoj, att ska man ändå slanta så sjuka premier så kan man lika gärna köpa det allra värsta, varför åka på en "slö" r6'a, tl, eller annan klass 7 hoj när man kan åka gixxer1000/r1 för samma premie?

Blir det nu verkligen så? Jag trodde det fanns skillnader inom klass 7? Om det inte är så så är det verkligen sjukt. Jag tycker helt klart det borde vara skillnader i försäkringskostnad på en gixxer1000 mot en TL.

Dessutom, min originalfråga var angånde nya hojjar? Varför ska man köpa en ny SV1000S för 99kkr när man kan köpa en 2 år gammal TL för 60kkr? Kan inte vara lätt att vara MC-handlare i dagsläget.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
swmike skrev:
Blir det nu verkligen så? Jag trodde det fanns skillnader inom klass 7? Om det inte är så så är det verkligen sjukt. Jag tycker helt klart det borde vara skillnader i försäkringskostnad på en gixxer1000 mot en TL.

Dessutom, min originalfråga var angånde nya hojjar? Varför ska man köpa en ny SV1000S för 99kkr när man kan köpa en 2 år gammal TL för 60kkr? Kan inte vara lätt att vara MC-handlare i dagsläget.

Skillnaderna ligger iofs lite i vilken modell och skadefrekvens också som jag förstått det, + ålder på hojen.
Men det verkar som de bortser från motoreffekt om kåpor saknas ibland..

Sen när det gäller priser på hojar följer de inte riktigt bilvärlden, exempelvis en 20 år gammal hoj kostar ofta minst 20000kr .
Ännu roligare är om man kollar nypriset på en gsxr750 från 88, det var 50000kr, de säljs idag för 25-35kkr(fast de som betalar 35 får skylla sig själva).
Men visst loosar man på att köpa en sprillans ny hoj precis som på en bil. Just med tl'en tror jag att priset sjönk iom att den blev lite "ute" i tyskland, där man kan hämta dem sjukt billigt.
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Tror du inte många läst om TL 1000 "barnsjukdomar" i tidningarna då? De där om nån temperaturmätare som satt på fel ställe o.s.v. :confused:
Kanske är därför
 

swmike

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Solna
Hoj
TL1000S
Tinatjejen skrev:
Tror du inte många läst om TL 1000 "barnsjukdomar" i tidningarna då? De där om nån temperaturmätare som satt på fel ställe o.s.v. :confused:
Kanske är därför

Jo, det är något som väldigt många kommer ihåg och har bestående intryck av. Såvitt jag vet så var det bara just 97:eek:rna som hade detta problem och att man återkallade och åtgärdade alla upptäckta fel, t ex avsaknaden av styrdämpare, motorstyrsystem m m.

Jag har iaf inte haft det minsta problem med min TL som är en 00:a och tycker verkligen det är en underbar cykel. Det är den enda cykel jag kört som fortfarande är körbar neråt 1500-2000 varv/minut. Jag ligger ofta på 5:an i 50 och puttrar ifall jag måste hålla jämn hastighet.

Nåja, det var del av min fråga iaf, ifall det här med svårsåldheten enbart hade med TL att göra eller om det var generellt för alla i fkl7. Verkar vara en blandning.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top