Prisvärd hjälm

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Skallen är ju en väsentlig del på kroppen att hålla skadefri så synd att spara på just hjälm vad det gäller kvalité. AGV tycker jag ligger bra i pris, passar min skalle. Ljudvolymen i hjälm som många tycker är viktigt, även jag tidigare, bryr jag mig inte så mycket om längre då jag alltid har proppar i öronen.
Finns inget samband mellan pris o säkerhet. Däremot kan de dyra vara skönare/lättare mm.
Är nog tom. tvärtom ofta
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Till att börja med så hjälmen inte en Thansen utan en NEX som väl är en mopedhjälmstillverkare i Kina som snyltar på Nexx namn.
Jag vet att man inte kan övertyga snåla människor men om din kompis inte köper en riktig mc-hjälm, må vara från Biltema så borde du avstå från att köra med honom.
Resten av kroppen går ju att laga hyfsat om än med proteser men skallen är svårare.
Just sån info (fetmarkerad) som ju är bra att veta, då jag inte visste det. det är ju info som talar för Bitema och mot Thansen. Att det inte är Thansen på tillverkar dem känns som underförstått, ungefär som att Biltema inte tillverkar allt de har sitt namn på (tillverkar de nåt?). Det handlar inte om att han är snål eller inte vill köpa en riktig mc-hjälm, det handlar om att göra inköpet av "startpaketet" med all utrustning så prisvärt som möjligt. Så istället för att köpa den dyraste utrustningen och en ny hoj det första han gör, så vill jag hjälpa honom hitta vettiga grejer till en rimlig kostnad.

Vad jag läst i övriga trådar så ska ju dock Biltema vara en ok hjälm rent säkerhetsmässigt (som ju är det viktiga iallt), och då tänkte jag att Thansens sålde kanske hjälmar av samma skrot och korn, men så var det ju alltså inte.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Just sån info (fetmarkerad) som ju är bra att veta, då jag inte visste det. det är ju info som talar för Bitema och mot Thansen. Att det inte är Thansen på tillverkar dem känns som underförstått, ungefär som att Biltema inte tillverkar allt de har sitt namn på (tillverkar de nåt?). Det handlar inte om att han är snål eller inte vill köpa en riktig mc-hjälm, det handlar om att göra inköpet av "startpaketet" med all utrustning så prisvärt som möjligt. Så istället för att köpa den dyraste utrustningen och en ny hoj det första han gör, så vill jag hjälpa honom hitta vettiga grejer till en rimlig kostnad.

Vad jag läst i övriga trådar så ska ju dock Biltema vara en ok hjälm rent säkerhetsmässigt (som ju är det viktiga iallt), och då tänkte jag att Thansens sålde kanske hjälmar av samma skrot och korn, men så var det ju alltså inte.
Problemet med billiga hjälmar, Lidl t ex har sålt MC-utrustning som kommit högt i resultaten på Motorrad-tester, är risken för ojämn kvalitet.
Den testade modellen i en batch är OK, en annan modell eller en tillverkad 6 månader senare är inte OK.
Det man betalar för hos en dyrare hjälm är utveckling, test, kvalitetskontroll och vård av namnet.
Biltema slutar sälja hjälmar om de går dåligt, ingen blir lidande, skulle Shoei sälja dåliga hjälmar går företaget under.
Ta med kompisen på en dagstur till Trollhättan, ni kanske hinner med Lidköping också.
Start 06:00 så hänger ni på låset hos Bike på lördagsmorgonen.

Det är dyrt att köra MC.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Problemet med billiga hjälmar, Lidl t ex har sålt MC-utrustning som kommit högt i resultaten på Motorrad-tester, är risken för ojämn kvalitet.
Den testade modellen i en batch är OK, en annan modell eller en tillverkad 6 månader senare är inte OK.
Det man betalar för hos en dyrare hjälm är utveckling, test, kvalitetskontroll och vård av namnet.
Biltema slutar sälja hjälmar om de går dåligt, ingen blir lidande, skulle Shoei sälja dåliga hjälmar går företaget under.
Ta med kompisen på en dagstur till Trollhättan, ni kanske hinner med Lidköping också.
Start 06:00 så hänger ni på låset hos Bike på lördagsmorgonen.

Det är dyrt att köra MC.
Klart jag hade varit på att ta en hojtur till Trollhättan, Lidköping, passera Borås med för den delen. Men att lägga en av få lediga dagar på att åka bil en hel dag hamnar rätt långt ner på min lista. Och jag tror inte han har riktigt tiden till det heller, med långa jobbdagar och en handfull ungar och en fru som jobbar helger. 🤣 Däremot är ju en halvdagstur till Växjö och Flying Eagle ingen omöjlighet. Synd att det deras firarhelg låg fel för ett besök.

Får försöka övertala honom att lägga lite mer pengar än han tänkt... vilket är den dåliga delen av skiterbjudanden från tex sharp, med hjälmar för 800. Då har han ju en föreställning av att det kan man handla för och en sån föreställning är fan inte alltid lätt att forma om. Marknadsföringens svarta magi...

Men ja, Thansen strycker vi från listan med möjliga alternativ iaf.

Tack för tankar och input.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
"med långa jobbdagar och en handfull ungar och en fru som jobbar helger."
Det blir nog ingen hojåkare av honom.
Motlut redan i starten.

Men Flying Eagle är bra och anständiga priser, hade glömt dem.
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
AGV gör en hel bunt hjälmar som du kan få från strax över 2tkr. TEx. https://tinyurl.com/bds3jn8f Svårt som sjutton hitta "märkeshjälmar" långt under 2,000. Då hamnar du hos Lidl/Biltema/Shark. (Länken går till amazon)
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Shark behöver inte vara dåligt,men bra blir dyrt.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Det blir nog ingen hojåkare av honom.
Motlut redan i starten.

Men Flying Eagle är bra och anständiga priser, hade glömt dem.
Vi får väl se. Han räknar bland annat med att ha hojen till jobbet, har har en bit att åka. Samt att barnen växer upp, frun så småningom går över på att jobba dagtid osv. Jag håller tummarna för det, vore ju perfekt att ha en nära vän, som oxå bor granne, som hojåkarkompis. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

HardstyleBeatz

De draaaaar
Gick med
26 May 2013
Ort
Dalarna
Hoj
2022 Yamaha MT-07 A2, 2018 Yamaha MT-07, 2015 Kawa Z1000SX
Köp inget annat än ECE 22.06 iaf! Jag köpte en Scorpion EXO-1400 Carbon. Typ 1350g och kostade runt 2600kr vid black friday. Beställde från någon av de stora tyska sidorna, fc moto eller vad den heter 🤔

Inbyggt solvisir, dubbel D stängning, medföljande svart visir och förstås ECE 22.06 godkänd.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top