Prisvärd mediaspelare?

Jag kör liten pc baserat på AMD Fusionkortet i vardagsrummet, har kört pc sedan hedenhös - och det är idag så strulfritt att det finns ingen anledning att palta med mediaspelare, direkt dyrt är det inte heller längre.

Fusionkort + låda kostade mig ~1500, minne och en 2,5" satadisk hade jag liggande redan, win 7 med mce för tv (kör dvblink med tvkort för boxer i en server i kåken) och xbmc på det för allt annat..

Rocknroll.

För 2500 - 3000:- bygger du en liten MiniItx som gör det du vill, + mycket mer.
Ett fläktlöst Fusion moderkort, 8gb ram, liten tjusig låda 64gb SSD eller 1TB 3,5"
ladda ner XBMC-iso, tuta och kör

moderkort
Minne 8GB
låda
disk (SSD)
disk (3.5")

Jag sneglar på något i den stilen. Wifi-chipet (Atheros-typ) har iofs bara 2,4GHz N-standard, men det är ändå svårt att hitta 5GHz-kort som passar (har USB-dongel från Linksys som fungerar, men med instabila drivrutiner). Tanken var annars att ha 5GHz-bandet reserverat hemma för video/audio-applikationer och hålla ren datatrafik på 2,4GHz. Så det kan duga - för DVD-streaming från NAS:et så är det i alla fall aktuellt med Gbit-kabelanslutning för att slippa "lagg".

För att kunna köra NFS-montering och få bra prestanda, så blir valet Linux med XBMC. SMB fileshare i Windows är inte alls lika imponerande och jag vill ha ett OS i botten där det går att fixa speciallösningar.

Jag har ju inspelningsbar boxer, inspelningsbar DVD-spelare (med hårddisk), men de är inte nätverksanslutna, utan kräver DVD-skiva med film på (som sedan kan kopieras till disken) och klarar t.ex. inte ISO-filer. Så det är ett måste med ett riktigt datorsystem som kan uppgraderas och anpassas efter egna behov.

Fjärrkontroll är ett krav, för att slippa tangentbord och mus. Ungarna måste själva kunna hantera menyer och klicka fram till deras egna favoritfilmer (hmm, finns det sätt att låsa XBMC så användare bara kommer åt vissa mappar och i read-only? Annars kan de både se vuxenfilmer och råka radera saker på NAS och lokal disk :gnissla ).

Verkar vara ett brokigt utbud av fjärrisar med IR-mottagare. En som ser ut att lira bra med Ubuntu Linux och XBMC, är Streamzap PC Remote. Inte den billigaste, men kompetent.

Dessutom passar jag nog på att stoppa in en BluRay-läsare, så kan man hyra/köpa såna filmer med.

Surroundljud ska man väl få ut via HDMI (?), i övrigt är det ju bara vanliga stereo-utgångar på moderkortet. Avkodning finns ju i alla fall till alla möjliga format...

Surroundljud ska man väl få ut via HDMI (?), i övrigt är det ju bara vanliga stereo-utgångar på moderkortet. Avkodning finns ju i alla fall till alla möjliga format...

1 x tangentbord / mus - allmän - 6 pin mini-DIN (PS/2-typ)
1 x bildskärm / video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)
1 x audio / video - HDMI - 19-stifts HDMI typ A
4 x Hi-Speed USB - 4 pin USB typ A
1 x nätverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45
1 x ljud - SPDIF-utgång - TOSLINK <- digitala ljudformat, DD/DTS - skall du köra fräsigare HD-format blir det via HDMI. :)

Skippa fjärrkontroller till pc:n om ni inte redan är där, jag tycker ett litet smutt t-bord är trevligare (kör ACE C5 hemma, sjukt trevligt bord) - man vill ändå ha tbord/mus...

Jag satt redan med mce-fjärren från forna tider, som numera "körs" i en Logitech Harmony mot mce-fjärrens mottagare, men den används mer och mer sällan, det är tbordet som gäller.

Dock lär man ju ha en fjärr att hålla ordning på tv/ljud, det kommer man ju inte undan.

/J

Jag sneglar på något i den stilen. Wifi-chipet (Atheros-typ) har iofs bara 2,4GHz N-standard, men det är ändå svårt att hitta 5GHz-kort som passar (har USB-dongel från Linksys som fungerar, men med instabila drivrutiner). Tanken var annars att ha 5GHz-bandet reserverat hemma för video/audio-applikationer och hålla ren datatrafik på 2,4GHz. Så det kan duga - för DVD-streaming från NAS:et så är det i alla fall aktuellt med Gbit-kabelanslutning för att slippa "lagg".

För att kunna köra NFS-montering och få bra prestanda, så blir valet Linux med XBMC. SMB fileshare i Windows är inte alls lika imponerande och jag vill ha ett OS i botten där det går att fixa speciallösningar.

Jag har ju inspelningsbar boxer, inspelningsbar DVD-spelare (med hårddisk), men de är inte nätverksanslutna, utan kräver DVD-skiva med film på (som sedan kan kopieras till disken) och klarar t.ex. inte ISO-filer. Så det är ett måste med ett riktigt datorsystem som kan uppgraderas och anpassas efter egna behov.

Fjärrkontroll är ett krav, för att slippa tangentbord och mus. Ungarna måste själva kunna hantera menyer och klicka fram till deras egna favoritfilmer (hmm, finns det sätt att låsa XBMC så användare bara kommer åt vissa mappar och i read-only? Annars kan de både se vuxenfilmer och råka radera saker på NAS och lokal disk :gnissla ).

Verkar vara ett brokigt utbud av fjärrisar med IR-mottagare. En som ser ut att lira bra med Ubuntu Linux och XBMC, är Streamzap PC Remote. Inte den billigaste, men kompetent.

Dessutom passar jag nog på att stoppa in en BluRay-läsare, så kan man hyra/köpa såna filmer med.

Precis som SGM så kör även jag med ett ACE tb, fast jag valde en något mindre variant;C2. Funderade länge på en MCE-fjärr, men eftersom jag även använder burken som dator också blev det ett riktigt TB. En MCE-fjärr är inte speciellt dyr, från 300:- och dom funkar klockrent i XBMC.
Skall du köra Linux kan det bli jobbigt med AMD's Fusion / Zacate / ATI.
By default så får du ingen HW-accel i XBMC med ATI-grafik, utan du får lösa det på egen hand, vilket jag personligen gav upp efter några timmar. Kör Win 7 och XBMC. Orkar/kan du inte lösa detta så köp ett med Nvidia-grafik istället.
Sätter burken i Sleep när jag är klar. Startar när jag knäpper på TB(Wake on USB).

Vad gäller nätverk räcker det gott med 802.11-N för att köra 1080p filmer. Har du inget företag eller annat som kräver viss bandbredd finns ju ingen anledning att leta 5GHz.

Länk Fjärr för 249:-
Tangentbord ACE C2, 299:-

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back