Jag sneglar på något i den stilen. Wifi-chipet (Atheros-typ) har iofs bara 2,4GHz N-standard, men det är ändå svårt att hitta 5GHz-kort som passar (har USB-dongel från Linksys som fungerar, men med instabila drivrutiner). Tanken var annars att ha 5GHz-bandet reserverat hemma för video/audio-applikationer och hålla ren datatrafik på 2,4GHz. Så det kan duga - för DVD-streaming från NAS:et så är det i alla fall aktuellt med Gbit-kabelanslutning för att slippa "lagg".
För att kunna köra NFS-montering och få bra prestanda, så blir valet Linux med XBMC. SMB fileshare i Windows är inte alls lika imponerande och jag vill ha ett OS i botten där det går att fixa speciallösningar.
Jag har ju inspelningsbar boxer, inspelningsbar DVD-spelare (med hårddisk), men de är inte nätverksanslutna, utan kräver DVD-skiva med film på (som sedan kan kopieras till disken) och klarar t.ex. inte ISO-filer. Så det är ett måste med ett riktigt datorsystem som kan uppgraderas och anpassas efter egna behov.
Fjärrkontroll är ett krav, för att slippa tangentbord och mus. Ungarna måste själva kunna hantera menyer och klicka fram till deras egna favoritfilmer (hmm, finns det sätt att låsa XBMC så användare bara kommer åt vissa mappar och i read-only? Annars kan de både se vuxenfilmer och råka radera saker på NAS och lokal disk

).
Verkar vara ett brokigt utbud av fjärrisar med IR-mottagare. En som ser ut att lira bra med Ubuntu Linux och XBMC, är Streamzap PC Remote. Inte den billigaste, men kompetent.
Dessutom passar jag nog på att stoppa in en BluRay-läsare, så kan man hyra/köpa såna filmer med.
Surroundljud ska man väl få ut via HDMI (?), i övrigt är det ju bara vanliga stereo-utgångar på moderkortet. Avkodning finns ju i alla fall till alla möjliga format...