Privat övningskörning med 2 eller fler elever samtidigt?

kuba

Hey
Gick med
22 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster
Hej

Är det tillåtet att en handledare åker ut och åker med 2 (eller fler) elever samtidigt?
Har nämligen fått olika svar från myndigheter när jag ringt och frågat.
 

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Det var samma för mig, När vi ringde polisen så sa de att de inte riktigt visste men att det nog var ok. När vi ringde vägverket så visste de knappt men sa nej :va


Fast det slutade med att vi övningskörde 2 stk med en handledare endå:yoparty
 

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Alingsås/Lund
Hoj
Hornet -07
Lärarna på körskolor får endast övningsköra med en elev åt gången. Vad som gäller vid privat övningskörning vet jag inte, men misstänker samma regler.
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Jag har läst nånstans att det endast är utbildade körskollärare som får övningsköra med två elever samtidigt..(Dock så min lärare idag att man bara får åka på varsin hoj till uppkörning, annars får två elever "samsas" om en hoj medan läraren tar den andra och skjutsar på).. "Vanligt folk" får bara ha en elev per handledare liksom..
Men man läser ju mycket :rolleyes: , så är inte helt 100..
 

kuba

Hey
Gick med
22 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster
En person jag pratade med idag (på vägverket) sa att det inte fanns något förbud mot att köra 1 lärare plus 2 elever på var sin hoj men att hon "tyckte att läraren borde ha den andra eleven sittandes bakpå och därefter låta eleverna turas om".

Den andra personen på vägverket (när jag ringde någon timme senare) sade istället att det var bara tillåtet med 1 elev åt gången på motorcykeln. Men hon kunde inte hänvisa till någon lagtext så det är ju bara hennes åsikt.

Ingen som sett någon lagtext någonstans där reglerna står svart på vitt?
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
En fd uppkörningskontrollant som numera knegar som väktare fick denna frågan av min pappa. Han kunde inte svara på det men lovade att kolla upp det. Sagt och gjort, han försökte kolla upp det men fann ingen litteratur angående detta så han kunde varken säga bu eller bä.
 

mamba71

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
stockholm
Hoj
v-strom 06
det är 1 som gäller. jag har försökt kolla vad som händer om man har fler med sig men har inte hittat något.:gnissla
 

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
På landet söder om Gävle
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Förra sommaren frågade jag polis, vägverket och körskola. Alla tre sa att man bara fick ha en elev.

En annan intressant fråga är om eleven får skjutsa någon annan än handledaren, om handledaren åker på en egen mc. Den frågan besavarades av samma personer med 2/3 "nej" och 1/3 "ja". Det kan ju göra att man ifrågasätter hur insatta de egentligen är i lagar och förordningar :va
 

suzukimicke

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Gixxer 1000-07
Lärarna på körskolor får endast övningsköra med en elev åt gången. Vad som gäller vid privat övningskörning vet jag inte, men misstänker samma regler.

Förr fick körskolelärare ha fler elever, men sen kom det nya bestämmelser.
Detsamma gäller för privat övningskörning, endast en elev per handledare
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Förra sommaren frågade jag polis, vägverket och körskola. Alla tre sa att man bara fick ha en elev.

En annan intressant fråga är om eleven får skjutsa någon annan än handledaren, om handledaren åker på en egen mc. Den frågan besavarades av samma personer med 2/3 "nej" och 1/3 "ja". Det kan ju göra att man ifrågasätter hur insatta de egentligen är i lagar och förordningar :va

Jag har också frågat samma sak inför en långkörning där det fanns en "handledare" två "elever" och tre "passagerare".


Den uppfattning vi fick var att det har aldrig funnits någon regel, men när det uppdagades att vissa trafikskolor skickade ut en lärare med fem elever och tog fullt betalt av samtliga fem elever så skrevs regeln om att körskole läraren bara får ha en elev åt gången, utom vid färd till och från uppkörningen.

Däremot skrevs det aldrig något om "privat" övningskörning.

Svaret jag fick var att "så länge det uttryckligen inte var förbjudet måste det således vara tillåtet, men det är inget vi rekomenderar"
(på båda frågorna)

Ingen ville dock ge skriftligt på det och utflykten blev ändå inställd.

Jag vill inte att du baserar ett beslut på det som skrivs på ett forum, definitivt inte av mig, men den uppfattning jag har fått är att "fråga inte innan, spela ovetande om ni blir stoppade, och förmodligen går ni fri..."
 

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Ort
På landet söder om Gävle
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Alternativet är ju att du frågar någon på vägverket och om denne säger att man får, så noterar du namn på personen och tid för samtalet. Blir du stoppad och någon säger annorlunda så hänvisar du till samtalet. Du frågade bestämmande myndighet och fick ett svar, varför skulle du inte lita på det? något mer kan man ju inte kräva av dig.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Står så här på vägverkets körkortssida: Vid övningskörning med motorcykel i gatutrafik och på landsväg skall den som har uppsikt över körningen följa med som passagerare på fordonet eller själv köra motorcykel. Sådan övningskörning får ske med endast en medföljande elev. Svaret är alltså att man bara får ha en elev åt gången.
 

Stuvadbäver

Full gas spar tid!
Gick med
4 May 2007
Ort
sundsvall
Hoj
crm 125 och Suzuki ts125r extreme makeover
Lånar tråden:)

För att få övningsköra privat måste jag ansöka om det också? eller räcker det med den jag skickade in när jag skulle ansöka om att få göra teoriprovet?
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Lånar tråden:)

För att få övningsköra privat måste jag ansöka om det också? eller räcker det med den jag skickade in när jag skulle ansöka om att få göra teoriprovet?


Varje handledare måste bli godkänd för just dig.
Vill han sen köra med nån annan måste ni lämna in en till lapp som godkänner han som handledare åt denna person oxå.

Värt att notera när du söker körkortstillstånd så skickar du in ansökan och får en PG eller BG lapp att betala in med.
Detta får man inte med ansökan om handledare utan måste betala in i förskott innan dom godkänner handledaren.
Bara ett tips så ni inte sitter som jag och väntar 2veckor och undrar varför jag fick mitt tillstånd så fort men inte min handledare :mad:
 

Stuvadbäver

Full gas spar tid!
Gick med
4 May 2007
Ort
sundsvall
Hoj
crm 125 och Suzuki ts125r extreme makeover
Varje handledare måste bli godkänd för just dig.
Vill han sen köra med nån annan måste ni lämna in en till lapp som godkänner han som handledare åt denna person oxå.

Värt att notera när du söker körkortstillstånd så skickar du in ansökan och får en PG eller BG lapp att betala in med.
Detta får man inte med ansökan om handledare utan måste betala in i förskott innan dom godkänner handledaren.
Bara ett tips så ni inte sitter som jag och väntar 2veckor och undrar varför jag fick mitt tillstånd så fort men inte min handledare :mad:

Dem som jag ska övningsköra med har skickat in och betalat.
jag ringde och prata med dem på vägverket och dem sa att jag bara skulle ringa till länsstyrelsen och be dem skicka "intyget" som jag tydligen har råkat slängt eller aldrig ´fått:)
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top