Privatistuppkörning, bil

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Hej ni.

Jag tänkte att det kanske vore smart att komplettera A-behörigheten med B, så på sistone har jag övningskört en massa med morsan, samt skrivit teorin och gjort "riskutbildningen" (halkbanan).

Börjar väl kännas som att jag snart skulle kunna försöka mig på en uppkörning, men nu undrar jag följande:

Vilka typ av moment kan komma på uppkörningen som jag inte har lärt mig genom att skriva teorin och övningsköra med morsan? Alltså sånt som jag måste se till att lära mig/öva på nu.
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Lite svårt att svara på eftersom vi inte vet vad din mor kan lära ut.

Men i princip så är det ett par viktiga saker som man gärna tummar på som privatist/har kört andra fordon.
Ett är att man gärna slinker över tillåten hastighet. Det kan vara ok när man har kort men när man kör upp så får man inte momsa hastigheten.

Det andra är att man är dålig på att visa att man har uppmärksamhet. Ju mer man kör desto mindre vrider man huvudet och sneglar istället bara i backspeglar. Det funkar lika bra men är svårare att uppfatta för den som sitter brevid och kollar. Om han/hon tror du har dålig uppmärksamhet så är du garanterat kuggad.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Skulle nog rekomendera att du gör en "låtsas" uppkörning på en körskola med en vanlig trafikskolelärare.
Då kan du få en massa tips på vad du bör tänka på.
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
P@trik skrev:
Skulle nog rekomendera att du gör en "låtsas" uppkörning på en körskola med en vanlig trafikskolelärare.
Då kan du få en massa tips på vad du bör tänka på.
Hmm, ska det verkligen vara nödvändigt alltså...

Får väl kolla trafikskolor i omgivningen här då.
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Tom skrev:
Lite svårt att svara på eftersom vi inte vet vad din mor kan lära ut.

Men i princip så är det ett par viktiga saker som man gärna tummar på som privatist/har kört andra fordon.
Ett är att man gärna slinker över tillåten hastighet. Det kan vara ok när man har kort men när man kör upp så får man inte momsa hastigheten.

Det andra är att man är dålig på att visa att man har uppmärksamhet. Ju mer man kör desto mindre vrider man huvudet och sneglar istället bara i backspeglar. Det funkar lika bra men är svårare att uppfatta för den som sitter brevid och kollar. Om han/hon tror du har dålig uppmärksamhet så är du garanterat kuggad.
Detta med hastigheten hade jag tänkt på, så den har jag själv varit petnoga med.

Men det med uppmärksamheten var ett bra tips! Måste man göra överdrivna huvudrörelser för att bli godkänd i värsta fall?!

Det kag annars tänkte på var vilka moment förutom vanlig "körning" som kan dyka upp? Typ olika typer av parkeringar, säkerhetskontroller, whatever...?
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Warburton skrev:
Detta med hastigheten hade jag tänkt på, så den har jag själv varit petnoga med.

Men det med uppmärksamheten var ett bra tips! Måste man göra överdrivna huvudrörelser för att bli godkänd i värsta fall?!

Det kag annars tänkte på var vilka moment förutom vanlig "körning" som kan dyka upp? Typ olika typer av parkeringar, säkerhetskontroller, whatever...?

Någon säkerhetskontroll är det alltid, antingen invändig el utvändig
 

HanneZ

Guest
Dom har speglar som gör att dom kan följa din blick, så att du är "nyfiken" är viktigt. Sen det vanliga när du svänger eller byter fil, backspegel, sidospegel, döda vinkel, blinka, sväng. Backa runt gathörn, starta i backe, hur fort ska du köra över ett obevakat bla bla räls va de nu heter. Kunna de enkelriktade gatorna i stan.

Kommer du tillbaka till samma ställe på uppkörningen så gjorde du garanterat fel första gången, tänk igen, leta efter skyltar och markeringar.

Om du gör något fel så säg det omedelbart till kontrollanten och berätta vad du borde ha gjort.

Kör inte iväg utan att ställa in backspeglar, är det frost så skrapa, är det imma så torka med handduk eller vänta tills värmen tagit bort den.

Vändning på landsväg, väl ett bra ställe med god sik framåt och bakåt.

Vänstersväng på landsväg, är det en bil bakom så fortsätt och sväng in på en lite väg till höger och gör en "säker vänstersväng".

Det va de mesta jag kunde komma på just nu! Lyckat till.

/ Hannes
 
Last edited:

HanneZ

Guest
Warburton skrev:
Hur går dessa till då? Och hur hittar man rätt grejer när det är en bil man aldrig suttit i förut?!
Invändig så ska du kolla fläkt, torkare, handbroms, tuta, spolarvätska, handbroms.

Har för mig det va något mer...
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
HanneZ skrev:
Invändig så ska du kolla fläkt, torkare, handbroms, tuta, spolarvätska, handbroms.

Har för mig det va något mer...

Säkerhetsbältet.

Om det inte är ändrat förstås,men när jag körde upp skulle man rycka i det och kolla så det funka.
 

HanneZ

Guest
P@trik skrev:
Säkerhetsbältet.

Om det inte är ändrat förstås,men när jag körde upp skulle man rycka i det och kolla så det funka.
De stämmer nog, har för mig att det va 7 punkter.

Handbromsen testar man genom att lägga i backen, dra i bandbromsen, släppa upp kopplingen sakta så du känner att bilen "sätter sig" och sedan koppla igen.
 

HanneZ

Guest
Utvändig kontroll så ska du kolla alla lyktor, position, heljus, halvljus dimljus, backljus, blinkers. Sen kan du få frågor om vad som finns under huven o annat. Bromsvätskebehållare o spolarvätska o oljesticka m.m.
 

HanneZ

Guest
Om kontrollanten ber dig att parkera så parkera snyggt mitt i rutan, sen stänger du av bilen, lägger i 1:an eller backen beroende på lutning(någon av dessa om det är plant, om det lutar så vinkla julen så att bilen inte kan rulla ut i gatan, dra åt handbromsen. Många åker in o ställer sig och åker igen, det är inte bra och imponerar inte!
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Wow! Tack Hannez (och ni andra) för grymt mycket bra tips grymt snabbt. Ska nog kila ner och ta en lektion med "låtsasuppkörning" på Slussens trafikskola iaf. Kan nog vara välinvesterade pengar! Sen ska jag boka tid. Tänkte nog ta i Solna - Farsta lät långt bort :).

EDIT: Ibland kommer jag ihåg varför Internet är så inihelvete grymt. Detta är en av anledningarna. Naturligtvis en av anledningarna till att Sporthoj.com i synnerhet är så grymt också!

En hel värld av information... En fin värld... :)
 

TjReal

Tattoo på onsdag!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Obbola
Hoj
2005, Husqvarna SMR 450
Jag ska köra upp som privatist nu den 18'e, och jag måste säga att detta var mycket bra information :tummenupp
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Jag håller på och ta mitt körkort och är nästan klar, grejorna han brukade säga (har lärt mig det nu) är

- possition på vägen före sväng
- du måste titta VÄLDIGT mycket före korsningar, gärna överdrivet mycket och glid gärna förbi korsningen med släppt gas så det känns ännu mer säkert för uppkörningsläraren och sitta brevid dig.
- Titta mycket i bakspeglarna, ser du att det är grönt ljuse så tittar du bak i bakspeglen för att se om där är någon bil nära bakom dig så du vet vad du ska göra om det slår om helt enkelt..

m.m.m.m.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
HanneZ skrev:
Om kontrollanten ber dig att parkera så parkera snyggt mitt i rutan, sen stänger du av bilen, lägger i 1:an eller backen beroende på lutning(någon av dessa om det är plant, om det lutar så vinkla julen så att bilen inte kan rulla ut i gatan, dra åt handbromsen. Många åker in o ställer sig och åker igen, det är inte bra och imponerar inte!

även en hel skum grej som min körlärare berättade för mig..

Ska man backa in i en ruta och man har då minst 2 bilar VÄNSTER om den lediga rutan... då gör du fram så att man har dendär pinnen man har i dörren som åker ner när man låser (hoppas ni fattar? :3freak) så ska man få den pinnen mitt i bakrutan på den ANDRA bilen åt vänster från din ruta, då rattar du fullt också vips så kommer man in exakt..
 

Barba

Med lem
Gick med
12 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Noll
Warburton skrev:
Tänkte nog ta i Solna - Farsta lät långt bort :).

Vet inte hur det ligger till i Solna men att ta sig till VV i Farsta är löjligt smidigt för dig. Pendeln från södra till farsta strand och sen har du ca 3 min till fots.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
HanneZ skrev:
Invändig så ska du kolla fläkt, torkare, handbroms, tuta, spolarvätska, handbroms.

Har för mig det va något mer...

Värmare i bakrutan (om det går dvs om det är fruset eller dimma)

handbroms testar man helt enkelt genom att dra upp den hårt och försöka köra.

färdbroms kollar du även om det är läckage genom att pumpa upp ett tryck med färdbromsen. Du kan även prova styrservon samtidigt och det gör du genom att dra ratten ganska så hårt åt vänster (bilen ska vara avstängd när du gör detta!!) och tryck även ner färdbromsen hårt och sen startar du bilen..
Släpps färdbromsen ner mot golvet en liten bit och ratten släpper när du drar den åt sidan att däcken går till den possitionen som du har dragit ratten åt så du slipper dra längre...
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Barba skrev:
Vet inte hur det ligger till i Solna men att ta sig till VV i Farsta är löjligt smidigt för dig. Pendeln från södra till farsta strand och sen har du ca 3 min till fots.
Hehe.

Zinkensdamm - Vreten (Solna): Cirka 25 minuter
Zinkensdamm - Farsta Strand: Cirka 30 minuter

Men tack ändå :)
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top