Vägverkets föreskrifter om förarprov, behörighet B;
http://www20.vv.se/vvfs/htm/1998nr053.htm (gå ner till punkt 3 där det om körprov börjar)
Det har även kommit en ändring (två, men den andra har bara att göra med teoriprovet) sedan de där föreskrifterna beslutades (punkt 3.3 som är ändrad). Men den enda innebörden av den är att man måste han en bil med dubbelkommando vid uppkörningen. Alltså kan man inte använda sin egen bil vid uppkörningen (så till vida att man inte har dubbelkommando i den då), men Vägverket brukar ha uppkörningsbilar som man får "hyra" under en privat uppkörning.
Tänk på:
* Att prata när du gör säkerhetskontrollen (så uppkörningsgubben inte missar att du gör någon del av den)
* Behöver du hjälp med att kolla så att t.ex. bromsljuset fungerar så be då uppkörningsgubben kliva ur och hjälpa dig med det
* Att vara tydlig i allt du gör (ge tecken i god tid, titta noggrant i backspeglarna och över axeln vid filbyte, stå helt stilla vid stopplikter etc)
* Ratta inte på "insidan" av ratten
* Anpassa farten efter väglag och siktförhållanden (det är därför som man ska ta det lite lugnt i villaområden om det skulle komma ett barn springandes eller något)
Det finns massor med fler saker man ska tänka på också, men jag är trött nu.
Tänk på att lyssna ordentligt på trafikläraren under den övningsuppkörning du har tänkt ta. Säger trafikläraren att du ska göra något på ett annorlunda vis än vad din mamma säger så är det trafikläraren som har rätt.
Det en del har snackat om angående att hoppa över växlar och vänta länge innan man trycker ner kopplingen när man saktar in har miljömässiga skäl.
Man väntar med att trycka ner kopplingen för att man då motorbromsar. När man motorbromsar så drar en modern insprutningsmotor inget bränsle, men trycker man ner kopplingen så drar motorn det bränsle som behövs för tomgången.
Man hoppar över växlar för att det är onödigt att t.ex. växla 1-2-3-4 för att komma upp till 50kmh när man kan växla 1-2-4. För när man trycker ner kopplingen för att växla så drar motorn lika mycket som på tomgång, men utan att använda energin från det förbrännda bränslet till att driva bilen framåt.
Och så vidare och så vidare. Snacka med mig om ni vill snacka Ecodriving. Jag kan lite i alla fall.