Privatistuppkörning, bil

HanneZ

Guest
Warburton skrev:
Vad ska man gasa upp till för hastighet på landsväg då menar du?

Vad är det här "backa runt gathörn" för nåt som alla snackar om?

Grattis och tack!
Du ska kunna backa runt ett gathörn och stanna och typ ha 30 cm till gatstenen.
 

Barba

Med lem
Gick med
12 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Noll
Warburton skrev:
Vad menar du med 30 cm till gatstenen?! Vilken gatsten och med vilken del av bilen?

(Återigen vill jag påpeka att jag sitter på gammal info)

Starta stillastående med bilen paralellt med kanten (oftast trottoar i ett villaområde). Backa snyggt och prydligt längs kanten och stanna efter hörnet. Det viktiga är att hålla god kontroll och bra avstånd under hela backningen ... och självklart uppsikt åt alla håll.
 

Kia

Guest
På min uppkörning vad uppkörnings mannen jätte noga med att jag kunde fickparkera och starta i backe. Resten löste sig allteftersom lixom. Lycka till! :tummenupp
 

josefiine

stolt ägare till kattrumpan!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Älvkarleby
Hoj
Gula faran! Sv650 -00
Jag borde ju va expert på det här då det tog mej 3 privatuppkörningar att få körkort... Det kostade ju ungefär lika mycket som körlektion men man hade ju alltid chansen att komma därifrån me lappen :)

Håller tummarna för att du får en skön kontrollant då man kan sitta å prata lite. Slappnar av mer då och körningen får ett bättre flyt.. Satt å pratade sommar och motorcyklar me min tredje, d va väl det som gjorde det!

Vet inte riktigt om ni tagit upp det, men man ska ju göra fordonskontroll oxå.. Kolla under huven och peka vart man fyller på olika grejer, kolla mönsterdjup på däcken, 3mm vinter och 1,6 mm sommar... Påpeka gärna att om ni hade varit på en bensinstation skulle du kolla lufttrycket oxå. Låter bra :)
Cykelvägar som korsar din färdväg är enormt viktigt!

Fick göra effektiv inbromsning på en liten biväg en gång! Vet fortfarande inte hur man ska göra... Fast jag gjorde rätt... :3freak
vad mer tro...
 

P-E

Guest
Ut och invändig säkerhetskontroll, med olja och sånt som Josefine sa och även lampor och sånt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vägverkets föreskrifter om förarprov, behörighet B;
http://www20.vv.se/vvfs/htm/1998nr053.htm (gå ner till punkt 3 där det om körprov börjar)
Det har även kommit en ändring (två, men den andra har bara att göra med teoriprovet) sedan de där föreskrifterna beslutades (punkt 3.3 som är ändrad). Men den enda innebörden av den är att man måste han en bil med dubbelkommando vid uppkörningen. Alltså kan man inte använda sin egen bil vid uppkörningen (så till vida att man inte har dubbelkommando i den då), men Vägverket brukar ha uppkörningsbilar som man får "hyra" under en privat uppkörning.

Tänk på:
* Att prata när du gör säkerhetskontrollen (så uppkörningsgubben inte missar att du gör någon del av den)
* Behöver du hjälp med att kolla så att t.ex. bromsljuset fungerar så be då uppkörningsgubben kliva ur och hjälpa dig med det
* Att vara tydlig i allt du gör (ge tecken i god tid, titta noggrant i backspeglarna och över axeln vid filbyte, stå helt stilla vid stopplikter etc)
* Ratta inte på "insidan" av ratten
* Anpassa farten efter väglag och siktförhållanden (det är därför som man ska ta det lite lugnt i villaområden om det skulle komma ett barn springandes eller något)

Det finns massor med fler saker man ska tänka på också, men jag är trött nu. :)
Tänk på att lyssna ordentligt på trafikläraren under den övningsuppkörning du har tänkt ta. Säger trafikläraren att du ska göra något på ett annorlunda vis än vad din mamma säger så är det trafikläraren som har rätt.



Det en del har snackat om angående att hoppa över växlar och vänta länge innan man trycker ner kopplingen när man saktar in har miljömässiga skäl.

Man väntar med att trycka ner kopplingen för att man då motorbromsar. När man motorbromsar så drar en modern insprutningsmotor inget bränsle, men trycker man ner kopplingen så drar motorn det bränsle som behövs för tomgången.

Man hoppar över växlar för att det är onödigt att t.ex. växla 1-2-3-4 för att komma upp till 50kmh när man kan växla 1-2-4. För när man trycker ner kopplingen för att växla så drar motorn lika mycket som på tomgång, men utan att använda energin från det förbrännda bränslet till att driva bilen framåt.

Och så vidare och så vidare. Snacka med mig om ni vill snacka Ecodriving. Jag kan lite i alla fall. :)
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top