Smagatusk
Guest
Man privatleasar för att man har ett garanterat återköpsvärde, om man inte trashar ner kärran som om man vore en pundare (eller som ganska många småbarnsföräldrar) - dvs du vet vad bilen kostar varje månad. Köper du den själv och vill sen bli av med den efter typ tre år så kommer det att stå en spydig bilnasare och påstå att din bil är full av skador, totalt osäljbar, bara värd en spottstyver och att luften gått ur marknaden.
Dessutom privatleasar man för att som privatperson får man ofta en försäkringspremie som är som att bli våldtagen i fel hål. Vid leasing så ser oftast leasingbolaget till att du får en bra försäkringsdeal (annars väljer du ju ett annat leasingbolag). Jag har 300 hästar och pröjsar 300 spänn i månaden i försäkring, skulle jag teckna den försäkringen privat skulle det kosta skjortan.
Nya(re) bilar kan ju även ha riktigt trevliga serviceavtal, som iofs kanske inte har med leasing att göra, men för vissa personer kanske leasing av något slag är enda sättet att kunna åka ny(are) bil. Alternativet blir att köpa en 6 år gammal V70 och sen åka på 10 lax i räkning om året för service och fylla på AC'n, till exempel.
Ex serviceavtal på en beg A6 Allroad är 3600 spänn för tre år eller 8000 mil, annars kostar bara första servicen 5500 spänn (två år eller 3600 mil).
Lite generaliseringar, och några kommer att hugga tillbaka och säga att dom minsann kört örton tusen mil med en privatägd 9-5 kombi och aldrig behövt serva eller reparera och nån bilhandlare bad på sina bara knän för att få köpa liket sen, för mer än vad den en gång i tiden köptes för. Good for you.
Men när du lämnar tillbaka den till leasingföretaget så är det väl värdet knappast förhandlingsbart? Blir ju att acceptera vad de säger. Hos en bilförsäljare är det ju en förhandlingsfråga, alternativt kan man gå till en annan handlare eller kränga den privat.