Pro bolts aluminiumskruvar

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Är det någon som bytt motor kåps skruvarna till alu variant. Pro bolts har kit på 70st så man bör ju tjäna lite vikt också.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Japp jag har. Använd aluminium där du inte skall ha loss skruvarna igen, det är en gångs kvallite o du kan lika gärna köpa en sats i kina på ebay för en 1/3 del av probolts pris.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag köpte ett kit till min R1:a. Funkade bra så länge man inte drog för hårt vilket jag givetvis gjorde med en massa strul som följd. Flera skruvars gängor pajade och var svåra att få ut. Jag bytte ut dom mot vanliga rostfria som jag köpte för en fjärdedel av priset på Järnia. Vikten du sparar är väldigt liten, några hekto kanske. Det enda anledningen jag ser till varför man skulle köpa dessa är om man vill ha en udda färg.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Bra sammanfattning.

Min erfarenhet utifrån att själv vara konstruktör är att det inte nödvändigtvis blir bra om man bara byter ut standard stålskruvar mot aluminiumskruvar. Många parametrar runt omkring måste också konstrueras om för bästa resultat. Gänglängder, åtdragningsmoment och framförallt flänsarnas utseende.

Jag är därför tveksamt inställd till aluminiumskruvar på motorkåpor som är konstruerade för något annat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bra sammanfattning.

Min erfarenhet utifrån att själv vara konstruktör är att det inte nödvändigtvis blir bra om man bara byter ut standard stålskruvar mot aluminiumskruvar. Många parametrar runt omkring måste också konstrueras om för bästa resultat. Gänglängder, åtdragningsmoment och framförallt flänsarnas utseende.

Jag är därför tveksamt inställd till aluminiumskruvar på motorkåpor som är konstruerade för något annat.

Aluminium mot aluminium är ju också lite vanskligt, lätt att det skär om det dras med för höga moment och/eller gängan är allt för kort så yttrycket blir högt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Aluminium skruvar duger i min värld bara till extra kosmetiskt höjande av kåp montage.. inte motor kåpor utan plast kåpor på typ sport hojar som min YZF1000R.

Precis som 2T man skriver så skär dom väldigt lätt i gängorna om man drar det minsta för hårt.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
En tanke som dök upp och inget jag ska göra, men funkar det felfritt att byta mot titan?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En tanke som dök upp och inget jag ska göra, men funkar det felfritt att byta mot titan?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ja titan är en betydligt bättre men något tyngre lösning. Lämpligt även i belastade förband
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och det överlägset bästa materialet mot korrosion. Och kompatibelt med människokroppen, ifall det går så långt...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Aluminium skruvar duger i min värld bara till extra kosmetiskt höjande av kåp montage.. inte motor kåpor utan plast kåpor på typ sport hojar som min YZF1000R.

Precis som 2T man skriver så skär dom väldigt lätt i gängorna om man drar det minsta för hårt.

Hur mycket viktbesparing handlar det om är ju också en relevant fråga? På den av mina hojar som har kåpor sitter sidokåporna fästa med totalt 18 st M5 (9 per sida). Vad kan viktbesparingen bli totalt på att byta kåpskruvarna? 30 g? På en hoj som väger närmare 290 kg fulltankad inkl förare?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket viktbesparing handlar det om är ju också en relevant fråga? På den av mina hojar som har kåpor sitter sidokåporna fästa med totalt 18 st M5 (9 per sida). Vad kan viktbesparingen bli totalt på att byta kåpskruvarna? 30 g? På en hoj som väger närmare 290 kg fulltankad inkl förare?

Se min länk ovan
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
probolta koatade 545kr. har tittat på andra märken men dom är minst dubbelt så dyra. får kolla på ebay :tummenupp
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Ja du idiotiskt och onödigt är det kanske men det är ju allt vi håller på med. Trimmar som galningar fast vi inte klar av orginalet. Byter stötdämpare för en förmögenhet när vi inte har nått gränse på orginalet...men skoj är det för vi alla är prylgalena.
Åter till skruvar, jag har redan lite aluskruv som jag använder redan och bara man smörjer dom ordentlig så har jag inte haft några problem med gängor än. Vissa har jag skruvat i och ur säker 10gånger.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Titan har jag också använt, både till montering av bromsok och kåpor. De håller betydligt bättre än alu och är väldigt snygga. Viktbesparing? Väldigt liten. Jag skulle tippa att om man tog alla skruvar som finns på en vanlig hoj och la dom i en påse så väger de ca 5-6 kilo. Bytte man då ut samtliga mot titan för en kostnad av en liten begagnad bil så skulle man nog komma ner i 2-3 kilos vikt. Värt det? Nej.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Går det gänga med vanliga gängssnitt eller måste man svarva gängan?

Det är inget särskilt speciellt med titan på så sätt, att manuellt gänga en stång längre än gängsnittets tjocklek blir som med allt annat material - krokigt och snett - men funkar - utom där gängornas längd i förbandet överstiger gängsnittets tjocklek. Skärolja är defintivt ett måste eftersom det smetar ungefär som rostfritt. Att låta en svarv fixa gängorna är väl bäst, antingen med snitt i svarvchucken eller om det finns gängmatning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inget särskilt speciellt med titan på så sätt, att manuellt gänga en stång längre än gängsnittets tjocklek blir som med allt annat material - krokigt och snett - men funkar - utom där gängornas längd i förbandet överstiger gängsnittets tjocklek. Skärolja är defintivt ett måste eftersom det smetar ungefär som rostfritt. Att låta en svarv fixa gängorna är väl bäst, antingen med snitt i svarvchucken eller om det finns gängmatning.

Ja, långa gängor är lämpligast att svarva för att de inte ska vobbla iväg snett.

Men ok, är det inte värre än rostfritt så ska jag nog köpa lite titan och testa att tillverka någon axel.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top