Jag känner väl till BSB. De har bra förare, fina banor, bra material, stor publik, spektakulära race osv. Men det innebär inte per automatik att det går att få i Sverige, jag efterfrågar framgångsformeln här.
Lite har det väl att göra med förutsättningarna? Du har rätt, vi kan inte få BSB upplägg i Sverige oavsett formel.
UK är ett land där invånarna generellt sett har ett stort motorintresse. Du kan snacka F1 med i stort sett vilken britt som helst. De lever dessutom kvar i tron att de är bäst i världen på det de gör (precis som de fortfarande är världsmästare i fotboll) och arvet med stolta Brittiska hojmärken som Triumph, BSA och Norton har satt sina spår. I Sverige får man nästan be om ursäkt för att man gillar motorsport.
Om man jämför siffror mellan UK och Sverige så får man fram detta:
United Kingdom
Population: 62,698,362 (July 2011 est.)
Land area: 241,930 sq km
Pop/sq km:
259
London, UK (PRWeb UK) April 8, 2010
The number of people owning motorcycles is at an all-time high with
1.3 million motorbikes now on the road.
De kör BSB på nio olika brittiska banor 2012 och har 12 deltävlingar, ett av racen går på Assen.
Sweden
Population: 9,088,728 (July 2011 est.)
Land area: 410,335 sq km
Pop/sq km:
22
Beståndsuppgifter för motorcyklar 31 jan 2011
I trafik: 276 670
STCC kör nio race 2012 (varav hojarna får plats på hur många, sju? Inte GBG och Solvalla i alla fall) och tre banor i Sverige. Mantorp, Knudan och jag räknar med Falken.
Mantorp är alltså banan längst norrut... då kan vi räkna bort en hel del potentiell publik.
Vi är en pissenation i jämförelse med UK när det gäller hojintresse.