Pro Superbike datum!

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Datumen för Pro superbike är klart nu!
Verkar bli 10 st tävlingar i år!
Frågan är om alla har råd?
Datumen finns på www.stcc.se
 

Brolin

Sumprunkare
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Järfälla
Hoj
CBR1000RR -08 superbike, Husaberg fx470e, GM i Jawa-chassi och lite "Lekfordon"
Varför kör man inte i Anderstorp?

har för mig att dom inte uppfyllde vissa krav tror jag mig har läst nånstans. om det va säkerheten eller nått allmänt med eventen kommer jag tyvärr inte ihåg. TRÅKIGT är det iaf :(
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
har för mig att dom inte uppfyllde vissa krav tror jag mig har läst nånstans. om det va säkerheten eller nått allmänt med eventen kommer jag tyvärr inte ihåg. TRÅKIGT är det iaf :(

Ja det är ju verkligen bedrövligt, Sverige har en "riktig" bana, som dessutom har gjort stora investeringar, och så kör inte den finaste serien där. Banan inbjuder ju verkligen till härliga mc-race dessutom. Synd om förarna som nu enbart får "go-cartbanorna" (Kanske mantorp undantaget, men ändå).
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
har för mig att dom inte uppfyllde vissa krav tror jag mig har läst nånstans. om det va säkerheten eller nått allmänt med eventen kommer jag tyvärr inte ihåg. TRÅKIGT är det iaf :(
haha, dom lyckades få igenom sturup, så får dom inte igenom anderstorp? :lol
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Knappast säkerheten som är ett bekymmer. Men Anderstorp får väl ofta bara ta tre stora bullerevent per år? Kan vara det eller så är det gissningsvis något med finanserna som inte gått att lösa.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Knappast säkerheten som är ett bekymmer. Men Anderstorp får väl ofta bara ta tre stora bullerevent per år? Kan vara det eller så är det gissningsvis något med finanserna som inte gått att lösa.

Tror inte att det beror på det. STCC betalar bäst och går före på alla andra banor. Snarare gammalt groll som kommit upp till ytan. Stcc var ju tillbaka på anderstorp 2005, efter några års uppehåll som enligt hörsägen skulle beror på ett bråk mellan ARC o STCC.

Buller kan vi nog avskriva iaf....

/Anders
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tror inte att det beror på det. STCC betalar bäst och går före på alla andra banor. Snarare gammalt groll som kommit upp till ytan. Stcc var ju tillbaka på anderstorp 2005, efter några års uppehåll som enligt hörsägen skulle beror på ett bråk mellan ARC o STCC.

Buller kan vi nog avskriva iaf....

/Anders

Tror att det mesta av Webspy skriver stämmer bra. STCC bojkottade ju för ett antal år sedan Anderstorp efter diverse dispyter. Förbannat tråkigt!

Att det inte skulle uppfylla säkerhetskraven är bara löjligt att tro. Enligt fiawtcc.com ska WTCC dessutom återkomma till torpet!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tror inte att det beror på det. STCC betalar bäst och går före på alla andra banor. Snarare gammalt groll som kommit upp till ytan. Stcc var ju tillbaka på anderstorp 2005, efter några års uppehåll som enligt hörsägen skulle beror på ett bråk mellan ARC o STCC.

Buller kan vi nog avskriva iaf....

/Anders

Ska WTCC köra så kan det vara det man väljer mellan, tror fortfarande det är tre bullerhelger som gäller för a-torp.
Men visst kan de vara det du tror också.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Ska WTCC köra så kan det vara det man väljer mellan, tror fortfarande det är tre bullerhelger som gäller för a-torp.
Men visst kan de vara det du tror också.

Då borde STCC komma etta iaf.... drar nog bra mycket mer betalande publik. Om int borde dom vara tvåa med väldigt god marginal till trean.... men det lär vi kunna spekulera omi evigheter.
 

sandstream

Guest
Men Anderstorp finns ju med i listan :confused:

Sturup Raceway 21-22 april
Ring Knutstorp 5-6 maj
Mantorp Park 19-20 maj
Gelleråsen, Karlskoga 2-3 juni
Anderstorp 16-17 juni
Våler banen 29-30 juni
Falkenbergs Motorbana 14-15 juli
Gelleråsen, Karlskoga 18-19 augusti
Ring Knutstorp 1-2 september
Sturup Raceway 15-16 september
Mantorp Park, Grande Finale 29-30 september
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Men Anderstorp finns ju med i listan :confused:

Sturup Raceway 21-22 april
Ring Knutstorp 5-6 maj
Mantorp Park 19-20 maj
Gelleråsen, Karlskoga 2-3 juni
Anderstorp 16-17 juni
Våler banen 29-30 juni
Falkenbergs Motorbana 14-15 juli
Gelleråsen, Karlskoga 18-19 augusti
Ring Knutstorp 1-2 september
Sturup Raceway 15-16 september
Mantorp Park, Grande Finale 29-30 september


Är inte det kalendern för 2007 du har kollat på?
Datumen som finns på förstasidan under suberbike på stcc stämmer inte överrens med din lista.
 

sandstream

Guest
Är inte det kalendern för 2007 du har kollat på?
Datumen som finns på förstasidan under suberbike på stcc stämmer inte överrens med din lista.
Du har nog helt rätt! Trodde att de uppdaterat Pro Superbike kalendern men det är förra årets. Sorry!
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Vad händer m bajkarna i Göteborgsloppet? Blir väl knappast nåt race för dem där, med tanke på säkerheten menar jag. Blir det nåt uppvisninglopp eller?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Kalender för Pro Superbike

10 January 2008 12:17
Ålder: 4 min


Kategori: EXTRA ProSuperbike

Kalendern för 2008-års STCC är släppt och därmed även tävlingsdatumen för supportklassen ProSuperbike som körs ihop med bilracingklassen som nu går in på sitt trettonde år i Sverige. Premiären sker den 20 april och finalen går av stapeln den 28 september. Elva deltävlingar är planerade på totalt sju olika banor i Sverige och Norge. Däribland för första gången ett stadsrace i en av Sveriges största städer, Göteborg.

- Vi har den mest spännande kalendern i STCC någonsin, det är en lång och tuff säsong med banor som många förare och team redan känner till. Nu kan vi också spetsa den med en joker, ett stadsrace som kommer att bli något utöver det vanliga, säger Bob Huzell på STCC AB. När det gäller stadsracet i Göteborg återkommer STCC AB och Göteborg Stad med närmare information i slutet på januari.

ProSuperbike kommer inte att köras under stadsracet eftersom risknivån kan bli alltför hög.


STCC 2008
1. 20 april Ring Knutstorp
2. 4 maj Sturup Raceway
3. 18 maj Mantorp Park
4. 1 juni Karlskoga Motorstadion
5. 14 juni Göteborg City Race
6. 29 juni Sturup Raceway
7. 13 juli Falkenberg
8. 17 augusti Karlskoga Motorstadion
9. 31 augusti Ring Knutstorp
10. 14 sept Våler (Norge)
11. 28 sept Mantorp Park

:tummenupp
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Varför kör man inte i Anderstorp?


I år arrangerar Sveriges enda Formel 1-bana bland annat en deltävling i WTCC. Men den nationella standardvagnsserien körs inte på Anderstorp. Anledningen är att banledningen inte kunde komma överens med STCC AB om de ekonomiska villkoren för arrangemanget.

- Vi kom med det förslag som vi erbjudit alla andra banor men de var inte intresserade av det förslaget utan ville istället få till en annan ekonomisk lösning. De var obevekliga, säger STCC:s presschef Mikael Sandberg till eurosport.se.

Det är dock inte första gången Anderstorp inte finns med i tävlingskalendern. STCC och Anderstorp har flera vid flera tillfällen inte kunnat enas om en ekonomisk lösning.

- Anderstorp är vår mest otrogna bana och har varit lite av och till genom åren. Det är väldigt synd för det finns inte så många banor ute i Sverige, säger Sandberg.
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
I år arrangerar Sveriges enda Formel 1-bana bland annat en deltävling i WTCC. Men den nationella standardvagnsserien körs inte på Anderstorp. Anledningen är att banledningen inte kunde komma överens med STCC AB om de ekonomiska villkoren för arrangemanget.

Utan att veta detaljer, och oavsett egentligen, så är det otroligt, tråkigt och dumt att sveriges största bana och sveriges största motortävling inte kan komma överens. Tyvärr är ju affärslivet så ibland.

/M
 

sandstream

Guest
Finns det något svenskt motorevenemang som är större än STCC som skulle kunna använda sig av Anderstorp?
Om inte så förstår jag inte varför Anderstorp säger nej och de andra banorna ja :va
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Utan att veta detaljer, och oavsett egentligen, så är det otroligt, tråkigt och dumt att sveriges största bana och sveriges största motortävling inte kan komma överens. Tyvärr är ju affärslivet så ibland.

/M

jo håller med mycket tragiskt , skulle vara kul om A-torp hade varit med tycker jag...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top