han körde för fort eller vårdslöst enligt pratet på plats.
den egentliga orsalen var väl egentligen att david efter att suttit inpackad i ett skinnställ direkt efter kval råkade tappa kopplingen när han körde i depån och varvade för att folk skulle akta sig.någon påpekade detta och david var sugen på den diskussionen just då,not.
en protest lades (vem det var framgick inte men cawalli brukar vara stolta över de så det var nog inte de..)
i alla fall,han fick som mästerskapsledare starta sist men gjorde en grymm körning under racet.
backlunds ställ ut på rakan varv 2 kunde lätt gett han mer än armen att laga.davids omkörningsförsök på stenberg var väl inte det smartaste men det förstod han nog själv efter fått dra hela rakan i gräset,men det är bra underhållning så fortsätt så=)
enligt highsider.se
http://www.highsider.se/page40.html#freddy_historisk_svensken_besviken_100709
Svensken kvalade in på fjärde startruta men fick starta sist. Han blev tilldömd ett väldigt hårt straff efter en incident efter kvalet.
-På väg tillbaka till mitt depåtält varvade jag lite extra för att uppmärksamma några åskådare framför mig så de skulle ge mig lite utrymme. I depåområdet ska man köra lugnt och det gjorde jag. Men samtidigt som jag gasade till så slant jag lite med kopplingen och farten ökade självklart något. En åskådare eller någon teammedlem såg mig och sprang efter mig. Adrenalinet flödar efter ett kvalpass och jag var väl mindre trevlig mot honom efter hans svordomar. Han gick upp till tävlingsledningen och la in en protest och strax därefter fick jag reda på att jag skulle få starta sist, säger Svensken besviket.
Enligt en funktionär ska Svensken ha varit nära en barnvagn och en funktionär ska ha vittnat hela förloppet. Juryn samlades och domaren Björn Andersson bestämde straffet, sista startruta blev det otroligt hårda straffet som mycket väl kan avgöra Svenskens titelchanser. En något lämpligare lösning hade självklart varit att skriva ut böter till Svensken.
-Det var ju en olyckshändelse, avslutar Svensken.